Spaken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Scholten#1963&04

Spaken

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo Allen,

wie kan mij vertellen wat voor dikte spaken er in een oude transport fiet zitten? Ik ben de wiellen aan het
opknappen waar nieuwe naven in komen en nieuwe spaken alleen? Er zitten nu twee diktes in! Wat ik heb
gemeten 1.8 en 2.2 mm als ik het goed heb.

En kan ik deze gewoonlijk de reguliere fietsen maker kopen? Al vast bedankt voor antwoorden.

Met vriendelijke groeten
Henk Scholten
m-gineering

Re: Spaken

Bericht door m-gineering »

' Nr 14 (2mm dik) wordt gebruikt in de normale rijwielen, nr 13 (2.3mm ) in rijwielen met verzwaard achterwiel en in transportrijwielen. Nr 12 (2.6mm) in transportrijwielen en de nrs 12, 11 ( 2.9mm ) en 10 (3.2mm ) in trapcarriers' (1941, het rijwiel voor den vakman)

die 1.8mm zal afkomstig zijn van iemand die meer in racefietsen of echt oude fietsen deed
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In transportfietsen kun je een hele reeks verschillende spaak diktes tegenkomen, van spaak 13 t/m spaak 10, soms twee diktes in dezelfde fiets (dan dikkere spaken in het voorwiel). Het hangt af van wat er in de naaf past. Dat is minimaal 0,4mm dunner dan de diameter van het gat. Maar spaak 13 is wel het dunste (2,3mm). Als er een wiel met dunnere spaken in zit, dan is het wiel niet origineel (dus van een toer- of sportfiets, en daarmee te dunne velg en te zwakke naaf), of iemand heeft er te dunne spaken ingezet. Spaak 13 en 12 kun je gewoon bij de fietsenmaker kopen. Dikkere spaken zie je niet zo vaak en zijn wat moeilijker aan te komen in de juiste lengte, maar wel online te bestellen.
Scholten#1963&04

Bericht door Scholten#1963&04 »

Bedankt voor jullie reactie,s betreft spaken ik ben weer wat wijzer geworden
en kan zo mijn keuze wel maken denk ik. Ja en zo kom ik beetje bij beetje
verder met de restoutatie van mijn transport fiets.

Grt
Henk Scholten
Plaats reactie