Dag allemaal,
Mijn naam is Ivar en ik ben een in Heist-op-den-Berg (België) woonachtige Nederlander van 49 jaar.
Mijn grootste hobby bestaat uit mijn drie oldtimertjes: 2CV, VW T3 camper en Peugeot 205.
Daarnaast altijd een zwak gehad voor alles wat oud is, dus ook oude fietsen.
Mijn oude fiets ervaringen:
Sinds mijn studietijd bijna dertig jaar geleden, heb ik al een oude Saturnus fiets. Deze was tijdens een alcoholisch studentenfeestje bij ons in het appartement door de toenmalige eigenaar vanaf het balkon naar beneden gegooid. De volgende dag vond ik deze fiets in de bosjes onder het balkon en heb hem uiteraard niet meer teruggegeven aan de "rechtmatige" eigenaar! Ik ben er in diezelfde periode na een avondje stappen een keer met hoge snelheid een greppel mee in gereden, met als resultaat voor mij een salto mortale en zachte landing in de struiken aan de andere kant van de greppel en een vreselijk verbogen voorvork voor de fiets. Deze voorvork heb ik toen vervangen, dus deze is niet meer origineel.
In die tijd heb ik voor de fun ook een oude Gazelle oma-fiets opgeknapt, waarop nog een hele mooie grote oude koplamp zat en een fietsbel die je moest indrukken, wat ik nog nooit gezien had.
Verder heb ik nog een tijd een prachtige Simplex herenfiets gehad van bouwjaar 1966.
Met terugtrap-rem en zonder versnellingen.
Ruim vijftien jaar geleden was dit mijn dagelijks vervoermiddel toen ik een aantal jaren in Barcelona woonde. Nu moet je weten dat Barcelona niet helemaal vlak is en zeker als ik de heuvel Montjuic opfietste om mijn baantjes te trekken in het Olympische zwembad aldaar, dan moest ik flink op de pedalen staan en werden versnellingen node gemist.
Het gevolg van al dat gestamp op de pedalen was dat op een kwade dag mijn frame gebroken is, vlak boven de trapas.
Een lokale fietsenmaker heeft het daarna gelukkig goed kunnen lassen.
Deze fiets heb ik uiteindelijk verkocht aan een Argentijnse collega, die het een prachtige fiets vond en omdat ik ben geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland.
Hier in België heb ik zes jaar geleden en fiets gerecupereerd die al weken voor ons huis langs de straat stond; niet op slot en met twee lekke banden, waarvan de achterste binnenband een paar keer rond de as gedraaid zat.
Deze heb ik rijklaar gemaakt, maar weet verder niet om welk merk het gaat.
Tien dagen geleden ben ik toevallig in het bezit van een Peugeot sportfiets gekomen, ik denk uit de jaren zeventig.
Reden: een kennis uit de buurt was zijn schuur aan het uitmesten, waar o.a. nog een zestal fietsen stond. Hij kon ze niet allemaal houden en ging deze in de oud-ijzerbak van het gemeentelijke afvaldepot gooien, als ik hem niet wilde hebben.
Aangezien ik dat zonde vond en het een mooie fiets vond, al was deze nogal verroest, heb ik me erover ontfermd.
Na drie dagen demonteren, poetsen, weer in elkaar zetten en de aanschaf van een crankspie en vier remblokjes, heb ik nu voor 5 EUR een pracht van een fiets.
Bepaalde onderdelen zijn niet origineel:
- achterlicht
- dynamo
- banden
- zadel
- stuur, rem- en versnellingshendels, handvatten en bel
Ook ontbreekt de fietspomp en de originele versnellingshendel op de framebuis.
De plaatjes bij de praatjes; Peugeot, "Belg" en Saturnus: