Hallo allemaal
Pas kwam ik dit step ke tegen.
Nu is mijn vraag zijn er mensen die dit zelfde model hebben of een iedee er van hebben door welke fietsenfabriek dit stepje gemaakt zou kunnen zijn.
Of zou hij door een lokale Smit in elkaar zijn geflanst.
Het is een vrij grote step meer voor een volwassen dan voor een kind denk ik.
Welk jaar zou het kunnen zijn.
Gr Gert Jan
Step merk onbekend
- fietshobbyist
Re: Step merk onbekend
Fascinerend ding!
Er zit een oud, hoog naar boven gebogen stuur op.
En in het houdertje om het stuur zit een rijwielbelastingplaatje van 1939/1940, dat is wel opmerkelijk. Volgens een artikel van de Stichting Fiets, waren kinderfietsen en driewielers vrijgesteld van deze belastingmaatregel. In de oorlog kon je wel van allerlei creatieve oplossingen tegenkomen om een fiets aan het rijden te houden - massieve banden, kleine stepwielen in een verlengde voorvork en deze step zou ook uit nood geboren kunnen zijn - maar dat was pas, lijkt me, toen na verloop van jaren allerlei onderdelen schaars werden, niet al in 1940.
Een andere gedachte die in me opkomt is, dat er in de genoemde jaren, in vergelijking met vandaag, waarschijnlijk veel meer bejaarden waren die nooit hadden leren fietsen en voor wie een step wellicht laagdrempeliger was dan een fiets, die veel hoger is.
En in het houdertje om het stuur zit een rijwielbelastingplaatje van 1939/1940, dat is wel opmerkelijk. Volgens een artikel van de Stichting Fiets, waren kinderfietsen en driewielers vrijgesteld van deze belastingmaatregel. In de oorlog kon je wel van allerlei creatieve oplossingen tegenkomen om een fiets aan het rijden te houden - massieve banden, kleine stepwielen in een verlengde voorvork en deze step zou ook uit nood geboren kunnen zijn - maar dat was pas, lijkt me, toen na verloop van jaren allerlei onderdelen schaars werden, niet al in 1940.
Een andere gedachte die in me opkomt is, dat er in de genoemde jaren, in vergelijking met vandaag, waarschijnlijk veel meer bejaarden waren die nooit hadden leren fietsen en voor wie een step wellicht laagdrempeliger was dan een fiets, die veel hoger is.
-
Een step was natuurlijk altijd een prima ding om je wat vlotter door de fabriek of de gangen van het ziekenhuis te bewegenWerner schreef: ↑13 mei 2020, 20.26 Fascinerend ding!
/Marten
-
Ja dat viel mij ook wel op dat het meer voor een volwassen is. In de oorlog zijn de steppen ook veel door volwassen gebruikt. Niet iedereen had een fiets dus misschien een step een goed koper vervoersmiddel.
Er zit ook een mooie afgeronde kroon kurk op de voor vork. En mooie olie potjes op de naven.
Er zit ook een mooie afgeronde kroon kurk op de voor vork. En mooie olie potjes op de naven.
-
Het lijkt alsof 'ie -indien gewenst- enigszins opvouwbaar is. Of zie ik dat verkeerd?
Dirk
Dirk
Heeft de step een framenummer? 

Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

-
Het lijkt mij vooral een produkt dat zonder lassen tot stand is gekomen. Het frame is opgetrokken uit twee gebogen stalen strippen, die onderling weer met boutverbindingen zijn verbonden. Zo'n strip hoogkant buigen doe je niet makkelijk uit de hand, daar heb je spullen voor nodig. Wieltjes zijn ook over nagedacht, dus het is een collectie intrigerende keuzesBandenplakker schreef: ↑3 jun 2020, 16.25 Het lijkt alsof 'ie -indien gewenst- enigszins opvouwbaar is. Of zie ik dat verkeerd?
Dirk
/Marten