Wie o wie kan mij met tips helpen?
Balhoofd moer krijg ik niet los.
Heb al twee dagen in kruipolie gehad. Met sleutel en lange buis erop gehad. Maar wil maar niet loskomen. Is al beschadigd geraakt ...
Is er niet ergens een algemeen topic hoe je oude spullen los kunt maken???
Als hij al zo beschadigd is zou ik er niet meer aan komen en laten zitten. Vervangende balhoofdonderdelen voor transportfietsen zijn vrijwel onvindbaar. En zeker niet een brander erop zetten, dan ben je de hardheid van je balhoofdlager kwijt, en is hij niet meer functioneel. Tenzij je het lager onder de moer koelt, zodat hij zeker niet warmer dan 200C wordt. Maar je bent nu de vlakken van de moer al kwijt, dus je kunt geen kracht meer zetten op de moer. Dus nogmaals, niet meer aankomen is mijn advies.
Maar ja,hij zal toch los moeten.Zelf ben ik niet zo bang om wat warmte toe te voegen.
Was het mijn fiets geweest,zou ik de best passende sleutel er op gezet hebben en deze met drie kleine laspuntjes vastzetten.
Dat geeft net genoeg warmte om de boel in beweging te kunnen krijgen,zonder de kans te lopen dat de sleutel er af draait.
australman schreef: ↑18 mei 2020, 21.45
Maar ja,hij zal toch los moeten.Zelf ben ik niet zo bang om wat warmte toe te voegen.
Was het mijn fiets geweest,zou ik de best passende sleutel er op gezet hebben en deze met drie kleine laspuntjes vastzetten.
Dat geeft net genoeg warmte om de boel in beweging te kunnen krijgen,zonder de kans te lopen dat de sleutel er af draait.
Hans (nog nooit iets niet los gekregen)
De moer lijkt me zolangzamerhand makkelijk te vervangen door een betere, en het stuur wil ook al niet los zo te zien
Ik zou niet meer moeilijk doen met de thermische sleutel en er net naast de vorkdraad een (of twee) plak afslijpen met een dunne doorslijpschijf of ijzerzaag. Je wil net niet in de vork uitkomen, maar net de bruine roestpunten van de draad gaan zien. Vervolgens met drevel en hamer de moer lostikken, waar je op hoopt is dat de moer breekt en open gaat staan en dan ben je klaar
m-gineering schreef: ↑18 mei 2020, 21.59
De moer lijkt me zolangzamerhand makkelijk te vervangen door een betere, en het stuur wil ook al niet los zo te zien
Ik zou niet meer moeilijk doen met de thermische sleutel en er net naast de vorkdraad een (of twee) plak afslijpen met een dunne doorslijpschijf of ijzerzaag. Je wil net niet in de vork uitkomen, maar net de bruine roestpunten van de draad gaan zien. Vervolgens met drevel en hamer de moer lostikken, waar je op hoopt is dat de moer breekt en open gaat staan en dan ben je klaar
Als je dat doet ben je de sjaak. Dit is wel een transportfiets, dus dat balhoofd is geen standaard maat. Een vervanger kun je lang naar zoeken, want ze worden nooit aangeboden. En bij transportfietsen onderling zijn er natuurlijk ook weer allerlei verschillende maten, waardoor je niet zomaar een andere transportfiets ervoor kunt slopen.
Als je het frame toch helemaal 'kaal' hebt kan je de moer misschien in een bankschroef klemmen en dan in de drie standen even stevig knijpen om er beweging in te krijgen zodat de kruipolie beter tussen de moer en de buis kan komen en dan nog eens proberen.
Het is mij ooit eens overkomen dat de moer niet los wilde. Daar heb ik toen een steenbeitel op gezet en met een vuistje een braam in de moer geslagen. Toen de moer los was heb ik de vervorming weg gevijld zodat de moer weer gebruikt kon worden.
Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑18 mei 2020, 22.35
P.s. wees ook voorzichtig met het stuur losmaken. Je zal niet de eerste zijn die de vertikale stuurbuis breekt door hem eraf te proberen te draaien.
De essentie van sleutelen is weten (door ervaring ) hoeveel geweld je kan en moet gebruiken, en wanneer je overgaat op plan B, C etc
Ik ga maar eerst hem in de bankschroef zetten om nog zoveel mogelijk kruipolie erin te krijgen. En dan eind vd week een steeksleutel erop vast lassen (met 3 puntlasjes) en dan eens zien of hij loskomt.
Rusky80 schreef: ↑19 mei 2020, 08.03
Ik ga maar eerst hem in de bankschroef zetten om nog zoveel mogelijk kruipolie erin te krijgen. En dan eind vd week een steeksleutel erop vast lassen (met 3 puntlasjes) en dan eens zien of hij loskomt.
Een paar keer rondgaan met twee hamers (een als aambeeld) om de roest te kraken kan ook wel eens helpen