Klokkenlager/Glockenlager
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Klokkenlager/Glockenlager
Ik kom die term de laatste tijd vaak tegen, maar het is mij niet duidelijk wat daar nou mee wordt bedoelt. Ik hoor vaak dat dat betekent dat het een trapas is met spie-loze verbinding. Maar als ik zoek op de term, kom ik allerlei varianten van een Thompson trapas tegen. Maar gezien de benaming, en dat de cups met een schuin oog wel een beetje op een klok lijken, is een klokkenlager/glockenlager niet gewoon een Thompson trapas? En dat de verbinding van de cranks met wel of geen spie geen betrekking hebben op de benaming?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1736
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Klokkenlager/Glockenlager
"Glockenlager hatten eine Vierkant-, seltener Sechskant-Aufnahme für die Kurbeln und die namensgebenden auffällig gewölbten, meist verchromten Staubkappen. Sie wurden abgelöst durch Thompson-Lager, zunächst mit Keilbefestigung und später ebenfalls mit Vierkantaufnahme der Kurbeln und eckigen Staubkappen. Verwendet werden Kugeln mit 1/4 Zoll (6,35 mm) Durchmesser. Optisch unterscheiden sich Thompson-Lager von den verbreiteten Konen- und Patronenlagern durch die kleinere Kontermutter, die auf der Welle sitzt (statt auf den äußeren Lagerschalen) und somit ebenso wie die Staubkappe beim Treten rotiert.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑26 mei 2020, 14.45 Ik kom die term de laatste tijd vaak tegen, maar het is mij niet duidelijk wat daar nou mee wordt bedoelt. Ik hoor vaak dat dat betekent dat het een trapas is met spie-loze verbinding. Maar als ik zoek op de term, kom ik allerlei varianten van een Thompson trapas tegen. Maar gezien de benaming, en dat de cups met een schuin oog wel een beetje op een klok lijken, is een klokkenlager/glockenlager niet gewoon een Thompson trapas? En dat de verbinding van de cranks met wel of geen spie geen betrekking hebben op de benaming?
wikipdia
/Marten
Re: Klokkenlager/Glockenlager
google translate ; WAAR BEN JE 

- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Klokkenlager/Glockenlager
"Kogellagers hadden een vierkante, zelden zeshoekige bevestiging voor de krukassen en de gelijknamige koepelvormige, meestal verchroomde stofkappen. Ze werden vervangen door Thompson-lagers, aanvankelijk met wigbevestiging en later ook met vierkante krukken en vierkante stofkappen. Er worden ballen met een diameter van 1/4 inch (6,35 mm) gebruikt. Visueel verschillen Thompson-lagers van de populaire conische en patroonlagers door de kleinere borgmoer die op de as zit (in plaats van op de buitenste lagerschalen) en dus net als de stofkap roteert tijdens het trappen"
Dat maakt helaas niet veel duidelijk. Het enige verschil dat ik hieruit kan opmaken is dat de klokkenlagers koepelvormige stofkappen hadden. Is dat het enige verschil met Thompson trapassen, de vorm van de stofkap(pen)? Is dit dan een klokkenlager: https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 6x1024.jpg en https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 24x531.png?
Dat maakt helaas niet veel duidelijk. Het enige verschil dat ik hieruit kan opmaken is dat de klokkenlagers koepelvormige stofkappen hadden. Is dat het enige verschil met Thompson trapassen, de vorm van de stofkap(pen)? Is dit dan een klokkenlager: https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 6x1024.jpg en https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 24x531.png?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1736
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Klokkenlager/Glockenlager
Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑27 mei 2020, 08.09 "Kogellagers hadden een vierkante, zelden zeshoekige bevestiging voor de krukassen en de gelijknamige koepelvormige, meestal verchroomde stofkappen. Ze werden vervangen door Thompson-lagers, aanvankelijk met wigbevestiging en later ook met vierkante krukken en vierkante stofkappen. Er worden ballen met een diameter van 1/4 inch (6,35 mm) gebruikt. Visueel verschillen Thompson-lagers van de populaire conische en patroonlagers door de kleinere borgmoer die op de as zit (in plaats van op de buitenste lagerschalen) en dus net als de stofkap roteert tijdens het trappen"
Dat maakt helaas niet veel duidelijk. Het enige verschil dat ik hieruit kan opmaken is dat de klokkenlagers koepelvormige stofkappen hadden. Is dat het enige verschil met Thompson trapassen, de vorm van de stofkap(pen)? Is dit dan een klokkenlager: https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 6x1024.jpg en https://www.transportfiets.net/wp-conte ... 24x531.png?
Origineel is een Glockenlager dus een standaard trapas met vierkant passing en een mooie blikken (bel vormige) stofkap.
Later komen dus de lookalikes met thompson en crankspieen en ook een blikken dekselje. Wordt dus ook een Glockenlager genoemd, als je niet heel recht in de leer bent
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Klokkenlager/Glockenlager
Dank je, dat wordt al iets helderder
Het originele glockenlager had dus wel inslagcups en conussen die op de as werden geschroeft zoals een Thompson trapas?

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/