Hallo Ratlook,
De eerste fietslampen op de hoge Bi, hingen aan de voornaaf.
Het waren olielampen, die over het naafhuis schuurden terwijl je fietste.
Tamelijk onstabiel, zeker met het slechte wegdek in het donker.
De schaduw van de velg viel recht vooruit, juist waar je moest kijken en gezien moest worden.
De hoeveelheid licht was erg beperkt.
Er waren lampen voor op het balhoofd, maar gezien de montage-hoogte was het zicht op de weg matig.
Rond 1890 komt de safety en de voorlamp is dan nog steeds olie- of kaarsverlichting.
Maar al voor 1900 komen er batterij- en carbietlampen, die echt voldoende licht geven.
De eerste dynamo's zijn er voor de eerste wereldoorlog.
Het boek "the modern bicycle" uit 1898 heeft al een hoofdstuk over verlichting.
Het boek is via mijn site:
https://fietssite.jouwweb.nl/26 gratis te downloaden.
Hier worden kaars-, olie-, kerosine-, acetyleen- (is carbiet) en batterij-lampen al genoemd.
De dynamo zien we hier nog niet, maar in een catalogus uit 1915 staat hij al.
Groet, Wiel