Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Afgelopen week de gelegenheid gehad om een Eysink damesfiets te kopen.
Er is vrij weinig bekend van de fietsenproductie bij Eysink uit Amersfoort terwijl ze al vroeg (in de 19e eeuw) begonnen zijn met het bouwen van rijwielen. Later ook motorfietsen en auto`s. De fiets in kwestie heeft een aantal bijzondere fabrieks-eigen onderdelen en dat maakt het interessant. Niet direct een grossiersfiets dus.
Het tandblad is fraai met de naam EYSINK maar ook in de voornaaf staat EYSINK geschreven. De naafvorm is ook niet direct te herleiden tot iets van de Duitse of Engelse industrie dus zeer waarschijnlijk van eigen fabricaat.
Dat geldt zeker ook voor de trapas waar voor de verandering veel tekst op gezet is.
De vorkkroon is direct vernikkeld maar zeer waarschijnlijk heeft daar chroom overheen gezeten. De trapas en de voornaaf laten namelijk chroom zien.
Ondanks de eenvoudige bandrem zijn de velgen van Kroonprinz en onder de later aangebrachte lak zit chroom in redelijke staat.
Luxe velgen die bij Gazelle en Fongers werden toegepast op de duurdere modellen.
De spatborden hebben qua profiel wel iets van Raleigh .Het achterspatbord loopt opvallend ver door. Het komt laag uit.
Op het achterspatbord is vaag een transfer van Eysink te zien. Het zit vrij hoog op het spatbord . Dat is in sommige gevallen een teken dat het achterspatbord origineel een wit stuk heeft gehad (na okt. 1935). Dat is bij deze fiets (nog ) niet duidelijk.
Opvallend verder is de vorm van de bovenste balhoofdlug. Ze is aanmerkelijk langer dan in Nederland gebruikenlijk.
Een weinig voorkomende leverancier of weer eigen productie?
Framenummer voor de volledigheid: Typisch detail, op de verticale stuurbuis staat onderaan Eysink en aan de andere kant het tekentje van Alexander Coppel Solingen.
Dat moet een stuur zijn geweest uit de productie van Coppel waarbij Eysink dan mogelijk de onderdelen combineerde en in elkaar heeft gesoldeerd. Ik denk dat de fiets uit begin jaren 30 stamt. Een aantal kenmerken duiden op de jaren 20 maar chroom en de breedte van de spatborden maken jaren 30 aannemelijker.
De fiets gaat tot mijn genoegen in de collectie van een Eysink liefhebber terecht komen.
Groeten,
Maarten
Er is vrij weinig bekend van de fietsenproductie bij Eysink uit Amersfoort terwijl ze al vroeg (in de 19e eeuw) begonnen zijn met het bouwen van rijwielen. Later ook motorfietsen en auto`s. De fiets in kwestie heeft een aantal bijzondere fabrieks-eigen onderdelen en dat maakt het interessant. Niet direct een grossiersfiets dus.
Het tandblad is fraai met de naam EYSINK maar ook in de voornaaf staat EYSINK geschreven. De naafvorm is ook niet direct te herleiden tot iets van de Duitse of Engelse industrie dus zeer waarschijnlijk van eigen fabricaat.
Dat geldt zeker ook voor de trapas waar voor de verandering veel tekst op gezet is.
De vorkkroon is direct vernikkeld maar zeer waarschijnlijk heeft daar chroom overheen gezeten. De trapas en de voornaaf laten namelijk chroom zien.
Ondanks de eenvoudige bandrem zijn de velgen van Kroonprinz en onder de later aangebrachte lak zit chroom in redelijke staat.
Luxe velgen die bij Gazelle en Fongers werden toegepast op de duurdere modellen.
De spatborden hebben qua profiel wel iets van Raleigh .Het achterspatbord loopt opvallend ver door. Het komt laag uit.
Op het achterspatbord is vaag een transfer van Eysink te zien. Het zit vrij hoog op het spatbord . Dat is in sommige gevallen een teken dat het achterspatbord origineel een wit stuk heeft gehad (na okt. 1935). Dat is bij deze fiets (nog ) niet duidelijk.
Opvallend verder is de vorm van de bovenste balhoofdlug. Ze is aanmerkelijk langer dan in Nederland gebruikenlijk.
Een weinig voorkomende leverancier of weer eigen productie?
Framenummer voor de volledigheid: Typisch detail, op de verticale stuurbuis staat onderaan Eysink en aan de andere kant het tekentje van Alexander Coppel Solingen.
Dat moet een stuur zijn geweest uit de productie van Coppel waarbij Eysink dan mogelijk de onderdelen combineerde en in elkaar heeft gesoldeerd. Ik denk dat de fiets uit begin jaren 30 stamt. Een aantal kenmerken duiden op de jaren 20 maar chroom en de breedte van de spatborden maken jaren 30 aannemelijker.
De fiets gaat tot mijn genoegen in de collectie van een Eysink liefhebber terecht komen.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1879
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
ACS werd in RHC in 1936, dus in ieder geval is dat het laatste jaartal (van dat onderdeel). In de transportfiets afbeeldingen, zie ik voor het eerst een letterwiel zonder cirkels in de folder uit 1932. Daarvoor (1930 en eerder) tonen de afbeeldingen allemaal nog een letterwiel met cirkels om de letter. Dus tussen waarschijnlijk om de fiets van ergens tussen 1932 en 1936?
Mooi dat hij nog zo origineel is, zelfs nog met de originele Eysink trapas. Ik ben in "De Nederlandsche Rijwielhandel" verschillende advertenties tegengekomen van Eysink trapassen, dus leuk zo'n exemplaar te zien.
Mooi dat hij nog zo origineel is, zelfs nog met de originele Eysink trapas. Ik ben in "De Nederlandsche Rijwielhandel" verschillende advertenties tegengekomen van Eysink trapassen, dus leuk zo'n exemplaar te zien.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Erg leuk dat je hem hier laat zien. Mooie fiets, maar dat wist ik van de collectie van Sjoerd 

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Gaaf zo'n zeldzame fiets met toch weer zo veel kenmerken uit eigen productie! Die voorvork-kroon is ook erg bijzonder; gewoon simpel een hap er aan weerszijden uit en het geeft een aparte look.
Ik ga mijn Eysink herenfiets eens uit het stof halen; ik ben benieuwd naar de overeenkomsten.
Ik ga mijn Eysink herenfiets eens uit het stof halen; ik ben benieuwd naar de overeenkomsten.

Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Wat voor 'n naaf zit er in het achterwiel?
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Hoi Colin,
Ben benieuwd naar jouw Eysink.
Het beeld van de modellen en uitvoeringen van Eysink is tamelijk onvolledig dus alles wat getoont kan worden geeft weer een verruiming van het plaatje.
De achternaaf is een vervanging uit 1952 Een Torpedo F&S.
Origineel zal er een vrijwiel in hebben gezeten denk ik.
Groeten,
Maarten
Ben benieuwd naar jouw Eysink.
Het beeld van de modellen en uitvoeringen van Eysink is tamelijk onvolledig dus alles wat getoont kan worden geeft weer een verruiming van het plaatje.
De achternaaf is een vervanging uit 1952 Een Torpedo F&S.
Origineel zal er een vrijwiel in hebben gezeten denk ik.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Jeroen, Zou heel goed kunnen kloppen wat je schrijft over die tandwielen en de leeftijdsbepaling.
Die details van de tandbladen zijn nieuw voor me.
Dit tandblad is niet van Williams (geen tekentje te vinden en tamelijk grof afgedraaide binnenkant)
Ik schrijf dit omdat andere tandbladen in Eysink fietsen regelmatig wel een Williams oorsprong bleken te hebben.
Of daar een aanwijzing in zit weet ik niet .Eigenlijk weten we maar vrij weinig over dit merk terwijl het bekwaam (en bekend) was op
vele vlakken.
Groeten,
Maarten
Die details van de tandbladen zijn nieuw voor me.
Dit tandblad is niet van Williams (geen tekentje te vinden en tamelijk grof afgedraaide binnenkant)
Ik schrijf dit omdat andere tandbladen in Eysink fietsen regelmatig wel een Williams oorsprong bleken te hebben.
Of daar een aanwijzing in zit weet ik niet .Eigenlijk weten we maar vrij weinig over dit merk terwijl het bekwaam (en bekend) was op
vele vlakken.
Groeten,
Maarten
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Hallo heren!
Ik heb mijn Eysink even naar buiten gehaald en gefotografeerd. Het eerste wat mij opvalt is dat het framenummer erg dicht bij dat van de dames Eysink van Sjoerd zit...
Ik heb mijn Eysink even naar buiten gehaald en gefotografeerd. Het eerste wat mij opvalt is dat het framenummer erg dicht bij dat van de dames Eysink van Sjoerd zit...
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Het tandwiel lijkt me enigszins versleten...
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
In het voorwiel een Brampton naafje
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 
