Eysink rijwiel uit de dertiger jaren

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Eysink rijwiel uit de dertiger jaren

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen week de gelegenheid gehad om een Eysink damesfiets te kopen.
Er is vrij weinig bekend van de fietsenproductie bij Eysink uit Amersfoort terwijl ze al vroeg (in de 19e eeuw) begonnen zijn met het bouwen van rijwielen. Later ook motorfietsen en auto`s.
DSC06044.JPG
De fiets in kwestie heeft een aantal bijzondere fabrieks-eigen onderdelen en dat maakt het interessant. Niet direct een grossiersfiets dus.
Eysink  tandblad.JPG
DSC06058.JPG
Het tandblad is fraai met de naam EYSINK maar ook in de voornaaf staat EYSINK geschreven. De naafvorm is ook niet direct te herleiden tot iets van de Duitse of Engelse industrie dus zeer waarschijnlijk van eigen fabricaat.
Eysink voornaaf.JPG
Dat geldt zeker ook voor de trapas waar voor de verandering veel tekst op gezet is.
DSC06055.JPG
DSC06056.JPG
DSC06048.JPG
De vorkkroon is direct vernikkeld maar zeer waarschijnlijk heeft daar chroom overheen gezeten. De trapas en de voornaaf laten namelijk chroom zien.
DSC06045.JPG
Ondanks de eenvoudige bandrem zijn de velgen van Kroonprinz en onder de later aangebrachte lak zit chroom in redelijke staat.
Luxe velgen die bij Gazelle en Fongers werden toegepast op de duurdere modellen.
De spatborden hebben qua profiel wel iets van Raleigh .Het achterspatbord loopt opvallend ver door. Het komt laag uit.
Op het achterspatbord is vaag een transfer van Eysink te zien. Het zit vrij hoog op het spatbord . Dat is in sommige gevallen een teken dat het achterspatbord origineel een wit stuk heeft gehad (na okt. 1935). Dat is bij deze fiets (nog ) niet duidelijk.
Opvallend verder is de vorm van de bovenste balhoofdlug. Ze is aanmerkelijk langer dan in Nederland gebruikenlijk.
Een weinig voorkomende leverancier of weer eigen productie?
DSC06051.JPG
Framenummer voor de volledigheid:
DSC06050.JPG
Typisch detail, op de verticale stuurbuis staat onderaan Eysink en aan de andere kant het tekentje van Alexander Coppel Solingen.
Dat moet een stuur zijn geweest uit de productie van Coppel waarbij Eysink dan mogelijk de onderdelen combineerde en in elkaar heeft gesoldeerd.
DSC06042.JPG
Ik denk dat de fiets uit begin jaren 30 stamt. Een aantal kenmerken duiden op de jaren 20 maar chroom en de breedte van de spatborden maken jaren 30 aannemelijker.
De fiets gaat tot mijn genoegen in de collectie van een Eysink liefhebber terecht komen.

Groeten,
Maarten
Jeroen Zuiderwijk

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

ACS werd in RHC in 1936, dus in ieder geval is dat het laatste jaartal (van dat onderdeel). In de transportfiets afbeeldingen, zie ik voor het eerst een letterwiel zonder cirkels in de folder uit 1932. Daarvoor (1930 en eerder) tonen de afbeeldingen allemaal nog een letterwiel met cirkels om de letter. Dus tussen waarschijnlijk om de fiets van ergens tussen 1932 en 1936?

Mooi dat hij nog zo origineel is, zelfs nog met de originele Eysink trapas. Ik ben in "De Nederlandsche Rijwielhandel" verschillende advertenties tegengekomen van Eysink trapassen, dus leuk zo'n exemplaar te zien.
maartenB

Bericht door maartenB »

Erg leuk dat je hem hier laat zien. Mooie fiets, maar dat wist ik van de collectie van Sjoerd ;-)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Coleine

Bericht door Coleine »

Gaaf zo'n zeldzame fiets met toch weer zo veel kenmerken uit eigen productie! Die voorvork-kroon is ook erg bijzonder; gewoon simpel een hap er aan weerszijden uit en het geeft een aparte look.

Ik ga mijn Eysink herenfiets eens uit het stof halen; ik ben benieuwd naar de overeenkomsten. :)
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
Coleine

Bericht door Coleine »

Wat voor 'n naaf zit er in het achterwiel?
Maarten Waarlé

Hoi Colin,
Ben benieuwd naar jouw Eysink.
Het beeld van de modellen en uitvoeringen van Eysink is tamelijk onvolledig dus alles wat getoont kan worden geeft weer een verruiming van het plaatje.

De achternaaf is een vervanging uit 1952 Een Torpedo F&S.
Origineel zal er een vrijwiel in hebben gezeten denk ik.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

Jeroen, Zou heel goed kunnen kloppen wat je schrijft over die tandwielen en de leeftijdsbepaling.
Die details van de tandbladen zijn nieuw voor me.
Dit tandblad is niet van Williams (geen tekentje te vinden en tamelijk grof afgedraaide binnenkant)
Ik schrijf dit omdat andere tandbladen in Eysink fietsen regelmatig wel een Williams oorsprong bleken te hebben.
Of daar een aanwijzing in zit weet ik niet .Eigenlijk weten we maar vrij weinig over dit merk terwijl het bekwaam (en bekend) was op
vele vlakken.

Groeten,
Maarten
Coleine

Bericht door Coleine »

Hallo heren!

Ik heb mijn Eysink even naar buiten gehaald en gefotografeerd. Het eerste wat mij opvalt is dat het framenummer erg dicht bij dat van de dames Eysink van Sjoerd zit...
Bijlagen
IMG_6918.JPG
Coleine

Bericht door Coleine »

Het tandwiel lijkt me enigszins versleten...
Bijlagen
crank met vastgelaste pedalen
crank met vastgelaste pedalen
IMG_6920.JPG
Coleine

Bericht door Coleine »

In het voorwiel een Brampton naafje
Bijlagen
IMG_6922.JPG
IMG_6925.JPG