Trapasonderden transportfiets

Plaats reactie
Bernardus

Trapasonderden transportfiets

Bericht door Bernardus »

Goedenavond,

Ik ben Ben Wind.
Oud ondernemer autoschadeherstel bedrijf en sinds 14 mei jl. lid van de oudefiets.
Ik zoek via deze weg naar 2 conussen voor de trapas van mijn transportfiets!

De trapas heeft de volgende maten:
[attachment=0]B441002B-2A2E-4795-9063-77660D863EE3.jpeg[/attachment]
Crankspieas diameter 17,3 mm
Trapas lengte 160 mm
Diameter conus 38 mm. Links draad
Diameter cup 48,3 mm.
Diameter cup in frame 45,3 mm.
Hoop via dit forum aan 2 conussen te komen!
Met vriendelijke groet,
Ben Wind

Het zou een pak van mijn hart zijn, om via dit forum aan
Bijlagen
B441002B-2A2E-4795-9063-77660D863EE3.jpeg
4A69E913-CE8B-4DA5-B2E6-4E1D524A8513.jpeg
Rob Houkes

Re: Trapasonderden transportfiets

Bericht door Rob Houkes »

Welkom in het oerwoud van de transportfiets-trapassen! Om het nog ingewikkelder te maken is de spoed van de schroefdraad en de dikte van de as op de schroefdraad ook nog verschillend bij de diverse merken... passen is je beste optie! Normaal gesproken zou ik aanraden om 'm mee te nemen naar de beurs in Berlicum of de ruildag in Vianen, maar Joost mag weten wanneer die weer gehouden kunnen worden.

Heb je ook plaatjes van je fiets?
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Losse conussen is nog moeilijker aan te komen dan trapassen. Ik heb zelf nog 5 trapassen liggen die wachten op nieuwe conussen om ze weer gebruiksklaar te maken. Ik heb wel een bundeltje conussen in een maat, maar die passen uiteraart op geen van mijn trapassen, op een na, maar die heeft al goede conussen.

De draad varieert ook weer zoals Rob zegt, niet alleen in diameter, maar ook in spoed. Maak ook een foto van de buitenkant van de linker conus. Aan het uiterlijk ervan kun je vaak al een zeker type herkennen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. nog wat tips: mocht je beschikking hebben over een draaibank, dan zijn niet al te ver versleten conussen (zoals de linker) nog te slijpen, door slijpsteen (draaiend) met de juiste ronding in de beitelhouder te bevestigen.

En tweede tip: de linker conussen zijn er vaak een stuk beter aan toe dan de rechter. De linker en rechter hebben in het algemeen dezelfde schroefdraad. Dus je kunt een trapas met één versleten conus gebruiken om het nog in betere staat verkerend exemplaar te gebruiken. Maar je bent we even aan het zoeken. Van de 5 die ik heb liggen die conussen nodig hebben, is niets onderling uitwisselbaar.
Plaats reactie