Fongers BB 65 1918
Fongers BB 65 1918
Gewilde fietsjes deze...
Helaas heb ik er maar 1 foto van. Aanvullingen welkom!

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
Re: Fongers BB 65 1918
Drie BB 65 `s. Dat zie je niet elke dag!
De middelste is de fiets van deze topic.
maar nu goed rijdend en voorzien van lederen kettingkast.
De middelste is de fiets van deze topic.
maar nu goed rijdend en voorzien van lederen kettingkast.
-
Niet helemaal scherp zie ik.
Deze dan (zoek de verschillen)
Groeten,
Maarten
Deze dan (zoek de verschillen)
Groeten,
Maarten
Prachtige fietsen en ik zie wel dat het hoge frames zijn maar hoe hoog zijn ze eigenlijk?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Hoi Charles,
Ja ze zijn vrij hoog . Fongers zet de framehoogte achter het type dus BB 65 zou 65cm moeten zijn.
Echter omdat ze boven op de bracket meten zijn ze in werkelijkheid 67,5 mm.
Voor mij in combinatie met een gezondheidszadel (waar je meer bovenop zit) net hoog genoeg.
De HH65 van de andere topic heeft een Lepper zadel waar je meer in zakt en die fiets voelt als te klein.
Ik zou het je gunnen dat je eens een transportfiets tegen komt met zo`n hoog frame. Althans. mijn ervaring met hoge frames is dat ze zo veel beter rijden dan het rijden met een klein frame.
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van je lengte .
In ons geval dank ik dat we plm. de zelfde framemaat ''zouden kunnen gebruiken''.
Groeten,
Maarten
Ja ze zijn vrij hoog . Fongers zet de framehoogte achter het type dus BB 65 zou 65cm moeten zijn.
Voor mij in combinatie met een gezondheidszadel (waar je meer bovenop zit) net hoog genoeg.
De HH65 van de andere topic heeft een Lepper zadel waar je meer in zakt en die fiets voelt als te klein.
Ik zou het je gunnen dat je eens een transportfiets tegen komt met zo`n hoog frame. Althans. mijn ervaring met hoge frames is dat ze zo veel beter rijden dan het rijden met een klein frame.
In ons geval dank ik dat we plm. de zelfde framemaat ''zouden kunnen gebruiken''.
Groeten,
Maarten
leren kettingkasten zie je niet vaak meer
mooi dat je er 1 op je fongers hebt kunnen plaatsen
65 cm kan ik net op en omdat die zoog hoog is en er net op pas ben ik altijd wel wat voorzichtiger
maar het rijd wel lekker stabiel
de 65 cm die ik had was een B.H.Mulder die nu bij martijn in het museum geplaatst is
waarschijnlijk de enige die nog over is gebleven van dit merk
maar rijd jij vaak op gezondheids zadels?
ik vind ze te hard en haal ze er altijd direct af als ze erop zitten
denk dat transportfietsen kleiner is omdat je misschien vaker op en af moet stappen en ook wel eens de fiets rechtovereind houd tussen je benen
bij een te hoog frame lijkt me dat niet erg fijn

mooi dat je er 1 op je fongers hebt kunnen plaatsen
65 cm kan ik net op en omdat die zoog hoog is en er net op pas ben ik altijd wel wat voorzichtiger
maar het rijd wel lekker stabiel
de 65 cm die ik had was een B.H.Mulder die nu bij martijn in het museum geplaatst is
waarschijnlijk de enige die nog over is gebleven van dit merk
maar rijd jij vaak op gezondheids zadels?
ik vind ze te hard en haal ze er altijd direct af als ze erop zitten
denk dat transportfietsen kleiner is omdat je misschien vaker op en af moet stappen en ook wel eens de fiets rechtovereind houd tussen je benen
bij een te hoog frame lijkt me dat niet erg fijn

antieke transportfietsen
-
Ik vind ze vaak ook te hard hoor Appie.
Maar het hoort een beetje bij Fongers die gezondheids zadels.
De kettingkast is nieuw gemaakt hoor. Een originele zal idd lastig te vinden zijn al zijn ze wel weer en leeftijd bestendiger dan doeken kasten
De fiets is overigens niet van mij ,drie BB`s mag wel is niet persé nodig...
Jammer dat je ophoud met de fietsenhobby Appie ,al kan het natuurlijk best zijn dat je het niet echt los laat...
Maar het hoort een beetje bij Fongers die gezondheids zadels.
De kettingkast is nieuw gemaakt hoor. Een originele zal idd lastig te vinden zijn al zijn ze wel weer en leeftijd bestendiger dan doeken kasten
De fiets is overigens niet van mij ,drie BB`s mag wel is niet persé nodig...
Jammer dat je ophoud met de fietsenhobby Appie ,al kan het natuurlijk best zijn dat je het niet echt los laat...
A oke dacht dat het een echte oude was
Ik heb er wel 1 die gemonteerd zit op mijn nieuwe cedudor
Alleen zijn daar door het heen en weer rijden van schuur naar schuur al wel wat haakjes uitgescheurd
Maar fongers monteerde ook wel lerer zadels
Kwam er laatst nog een nieuwe voorbij op mp
Zal zo wel weer weg zijn tis wel fongers dus dat is snel weg vaak
Ik heb er wel 1 die gemonteerd zit op mijn nieuwe cedudor
Alleen zijn daar door het heen en weer rijden van schuur naar schuur al wel wat haakjes uitgescheurd
Maar fongers monteerde ook wel lerer zadels
Kwam er laatst nog een nieuwe voorbij op mp
Zal zo wel weer weg zijn tis wel fongers dus dat is snel weg vaak
antieke transportfietsen
Mooie aanvulling qua foto in deze forumpost Maarten en dank voor het delen!
Drie BB's 65 op een rij, dat is toch echt wel een uniek gezicht... Iets met 'crème van de crème'.
Drie BB's 65 op een rij, dat is toch echt wel een uniek gezicht... Iets met 'crème van de crème'.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Hoi Maarten,Maarten Waarlé schreef: ↑8 dec 2021, 19.47 Hoi Charles,
Groeten,
Maarten
Het zou mooi zijn om zo’n hoge transportfiets tegen te komen maar het komt mij voor dat dergelijke hoge frames nooit zijn gemaakt. Of het zou in opdracht moeten zijn.
Dus die zijn we zelf dan maar gaan maken.
Het wordt een frame van 67cm hoog en omdat de oude zadels van Lepper ook best hoog zijn komt dat voor mij goed uit.
Als het klaar is komt het hier beslist voorbij maar het gaat nog wel even duren.
Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.