Wat doe ik met het lakwerk?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Sandra

Wat doe ik met het lakwerk?

Bericht door Sandra »

Willen jullie eens met mij meedenken?
Ik ben begonnen met het opknappen van mijn Mustang Octrooi uit 1947. De fiets rijdt nog prima (nou ja, nu even niet meer, wat hij ligt uit elkaar), de naven, tandwielen etc. zijn nog prima. Daar kom ik dus wel uit.
Maar ik twijfel over het lakwerk, dat is behoorlijk slecht. Natuurlijk kan ik het gewoon zo laten, beetje Owatrol erop en klaar. Maar dan blijft de fiets eruit zien als een roestbak die rijp is voor de schroothoop. Het andere uiterste (als nieuw maken) zie ik ook niet zo zitten. Eigenlijk zoek ik naar een oplossing daar tussen in. Een nette fiets, die er wel oud uitziet. Wat zouden jullie doen? En hoe pak ik dat aan?
Octrooi1.jpg
Octrooi1.jpg (107.05 KiB) 10048 keer bekeken
Octrooi2.jpg
Octrooi2.jpg (101.6 KiB) 10048 keer bekeken
Michiel Röben

Re: Wat doe ik met het lakwerk?

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Sandra,

Je kunt proberen de lak aan te vullen waar deze weg is. Voorzichtig opschuren en de roest wegpoetsen van de lak met een cleaner/polijst middel.
daarna alle plekken afzonderlijk invullen met lak en nabehandelen. Als de lak goed droog is met azijn om de lak wat te laten verweren. Door de azijn versnel je het verouderingsproces in de verf (verkleuring en werkt beter dan zeideglans verf). Het is maar een idee. Anders gewoon de hele fiets goed schoonmaken en ook met cleaner poetsen, je wilt toch wel het roest weg hebben en dan Owatrol. Je zult zien als je de fiets schoongemaakt hebt dat het er al een stuk beter uitziet. Zoals altijd zijn er verschillende wegen naar Rome...

Groeten Michiel ;)
asterduc

Bericht door asterduc »

een hele goede vraag Sandra, ééntje die iedereen zich wel stelt en naar mijn mening verschillend invult.

Als je hem netjes wil maken dan is 'laten zoals hij is' geen optie.

Volledig herlakken: ik heb de wijsheid niet in pacht en ook de ervaring ontbreekt mij. Mijn mening hierin is echter dat sloopfietsen 'mogen' herlakt worden als alternatief op afbraak of stationfiets.
Maar wanneer krijgt een fiets deze titel opgeplakt? Die grens zal voor iedereen en elke fiets anders liggen denk ik.

De in-between oplossing: zoals Michiel aangeeft, daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee omdat ik nooit tevreden ben met het resultaat, maar bewijst daarmee tevens mijn gemis aan wijsheid en ervaring.

Speelt de leeftijd van de fiets hier een belangrijke rol in? dit is een vraag waar ikzelf nog mee worstel.
Maw, hoe ouder de fiets hoe meer 'het oude' moet behouden blijven. Een 50er en 60er jaren fiets zou dan sneller 'mogen' herlakt worden en een vooroorloge 'moet' beslist op alle vlakken origineel behouden blijven. Juist of onjuist?

Ontroesten: het valt me op dat er bij de restauratieondewerpen weinig over chemische roest neutralisatie wordt gesproken.
Dat lijkt mij één van de belangrijkste zaken als je toch iets gaat ondernemen in de conservering.

Met roestneutralisator bedoel ik dan zo'n product dat zwart wordt als het met roest in aanraking komt. Ik gebruik meestal 'Tanik'.

Als het een zwarte fiets betreft, hoef je dan al niet teveel meer bij te verven. Je zou dan na de neutralisator dmv verschillende lagen hardwordende olie de poreusheid van het behandelde oppervlak wat kunnen uitvlakken. Owatrol is zover ik begrijp, zulk een uithardende olie die gelijk met verf op terpentine basis kan aangelengd worden.

Owatrol glanst sterk en dat kan contrasteren met de doffe oude lak. Het aanmengen met matte lak kan dit minderen. Zelf gebruik ik daar 'bordenzwart' voor. De verhouding bepaald dan de glans. Hoe meer Owatrol in de verhouding, hoe meer de laag transparant wordt. Met verschillende zeer dunne lagen werken maakt dit controleerbaar (maar duurt ook ellendig lang).

Owatrol vind ik wel vervelend kleven, ook na het drogen. Daarom prefereer ik een eindlaag in een snel drogende en uithardende olie of wax over de gehele fiets.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
van den Wittenboer

Bericht door van den Wittenboer »

Produkten op lijnolie en terpentinebasis ( ook Owatrol)kun je verdunnen met een paar procent Siccatief, verkrijgbaar bij de verfhandel.
Hierdoor versnel je het droogproces en gaat het niet meer plakken.

Frits
Ga toch fietsen......
TheodK

Bericht door TheodK »

dag Sandra

Een onderwerp waar iedereen steeds mee zit.
Helemaal overlakken doe ik eigenlijk nooit. In dit geval zou ik het volgende doen:
- de kale plekken goed ontroesten zonder de omringende verf te beschadigen en daarna met roeststopper behandelen. Citroenzuur schijnt dit ook goed te doen. Maar de suggestie van asterduc voor "tanik" zou ook best goed kunnen werken , heb ik geen ervaring mee.
- daarna de kale plekken behandelen met Owatrol waarin een beetje zwarte kleurstof is verwerkt. dan vallen ze niet meer op. Eerst met alleen een doekje inwrijven. dan kan wellicht al voldoende resultaat geven. Ik heb zelf een potje met zwarte kleurstof op oliebasis (ooit gekocht voor lijnolieverf) maar iets anders zou ook wel werken neem ik aan.
- vervolgens de hele fiets in de was zetten. zodat een gelijkmatige glans ontstaat. Ik heb de laatste keer turtlewax gebruikt.
- het witte achterspatbord zou ik wel voorzichtig bijverven. Anders blijft het heel lelijk.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
asterduc

Bericht door asterduc »

van den Wittenboer schreef:Produkten op lijnolie en terpentinebasis ( ook Owatrol)kun je verdunnen met een paar procent Siccatief, verkrijgbaar bij de verfhandel.
Hierdoor versnel je het droogproces en gaat het niet meer plakken.

Frits
dat is een goede optie Frits, zolang het maar een zeer klein deel is, anders kan de lak na verloop van tijd afbrokkelen. Ik heb het voorlopig nog niet aangedurfd om op mijn eigen fietsen te gebruiken.

TheodK schreef: - de kale plekken behandelen met Owatrol waarin een beetje zwarte kleurstof is verwerkt.
- vervolgens de hele fiets in de was zetten. zodat een gelijkmatige glans ontstaat. Ik heb de laatste keer turtlewax gebruikt.
- het witte achterspatbord zou ik wel voorzichtig bijverven. Anders blijft het heel lelijk.
Theo,

- blijft de Owatrol transparant door toevoeging van kleurstof of wordt de olie dan dekkend?

- best aandacht besteden aan Wax met en zonder siliconen. Persoonlijk probeer ik siliconen zoveel mogelijk te vermijden op plaatsen waar gelakt wordt. PS: er bestaat ook zwarte wax! maar die is eerder bedoeld voor hoogglans afwerking.

- Witte achterdeel: dit doe ik steeds opnieuw, maar ik kan mij voorstellen dat ook daar tegenstanders tegen zijn. Een fiets krijgt plots een enorm frisse indruk met zo'n nieuwe kontje.
Ik ben wel benieuwd hoe de keep-it-original Die-hards denken over het wel of niet herwitten?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Sandra,

Ik zou de ergste plekken, waar het roest aan het invreten is, goed schoonmaken en de plekken lakken met Hammerite (geen hamerslag) Deze lak droogt snel en beschermt tegen nieuwe roest
Succes

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Sandra

Bericht door Sandra »

Dank voor jullie reactie.
Ja, ik weet dat de meningen en inzichten verschillen, vandaar ook mijn vraag hier :)

Bij mijn twee eerdere 'projecten' ben ik vooral met met Owatrol aan de slag gegaan. Op de eerste fiets zat nauwelijks roest, dus alleen olie was afdoende (hoewel ik nu niet meer zo blij ben met het resultaat. De glans verdwijnt, dat is op zich prima, maar het gaat niet bepaald gelijkmatig. Eigenlijk ziet de fiets er daarom momenteel niet uit). Op de tweede fiets zaten wel wat roestplekken, en daar heb ik de Owatrol vermengd met zwarte glanzende fietslak. Dat heeft goed uitgepakt, vooralsnog ziet dat er goed uit, en met behoud van de transfers en de meeste biezen.
Voorzichtig opschuren en de roest wegpoetsen van de lak met een cleaner/polijst middel.
Ik heb even gezocht op cleaner/polijst, en kom ondermeer Commandant tegen. Klinkt op zich goed. Gebruik je dat alleen op de aangetaste delen?
Door de azijn versnel je het verouderingsproces in de verf
Goede tip, dank je!
De in-between oplossing: zoals Michiel aangeeft, daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee omdat ik nooit tevreden ben met het resultaat
Dat vrees ik dus ook een beetje. Ik had bij een andere fiets bedacht om het witte spatbord wat bij te werken, maar dat werd helemaal niets. Toen toch maar helemaal geschuurd en opnieuw gelakt. Daarna met een schuurpapiertje het spatbord weer een beetje een oude uitstraling gegeven ;)
Met roestneutralisator bedoel ik dan zo'n product dat zwart wordt als het met roest in aanraking komt. Ik gebruik meestal 'Tanik'.
Dat klinkt goed. Op de website van Tanik staat maar weinig informatie. Welk product gebruik jij? De Tanik+?
Zelf gebruik ik daar 'bordenzwart' voor.
Is dat wat we in Nederland 'schoolbordenverf' noemen? Dat klinkt als een goede optie voor deze fiets (die inderdaad matzwart is, en dat wil ik ook zo houden).
Daarom prefereer ik een eindlaag in een snel drogende en uithardende olie of wax over de gehele fiets.
Wat gebruik jij dan?
Citroenzuur schijnt dit ook goed te doen.
Theo, gebruik je hiervoor gewoon de citroenzuur van de drogist?
Ik heb de laatste keer turtlewax gebruikt.
Geeft dat een zelfde soort effect als Owatrol of glimt het minder sterk? En blijft die glans, of verdwijnt het na een tijdje?

Nogmaals dank allemaal!

Groet, Sandra
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Ik heb even gezocht op cleaner/polijst, en kom ondermeer Commandant tegen. Klinkt op zich goed. Gebruik je dat alleen op de aangetaste delen?
Commandant is prima op vuile/verweerde autolak. Het moet echter nabehandeld worden met was voor glans en bescherming.

Voor fietsen met biezen en transfers zou ik het zeker niet gebruiken. Meestal is bij doffe moffellak een middel als Turtle Wax voldoende om de glans terug te brengen. Het is een was met licht polijstende werking. Het is wel zaak voorzichtig te zijn bij de transfers. Licht opbrengen en met zachte doek uitwrijven beschermt de transfers zonder ze te beschadigen.

De roestplekken die overblijven zijn dan goed te behandelen met een van de genoemde middelen. Wat buiten de roestplek op de lak komt laat zich gemakkelijk weg te halen omdat het door de waslaag niet direkt hecht.
Is dat wat we in Nederland 'schoolbordenverf' noemen? Dat klinkt als een goede optie voor deze fiets (die inderdaad matzwart is, en dat wil ik ook zo houden).
Als een oude fiets een lakbeschadiging heeft, al of niet met wat roest, is een teken dat de fiets gebruikt is. Dat is naar mijn smaak prima.

Als een oude fiets matzwart is betekent het dat die verwaarloosd is. Bovendien is de lak (en het metaal er onder) niet meer tegen vocht beschermd. Dat bevalt me veel minder.

Er zijn mensen die bij opnieuw lakken matlak nemen omdat ze denken dat fietsen vroeger altijd matzwart waren. Als je door een stationsfietsenstalling loopt krijg je inderdaad die indruk!

Groeten,
Sjoerd
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Ik ben het wel een beetje met Sjoerd eens dat je beter je lakwerk een beetje opwerkt met cleaner. en daarna met een waslaag afsluit. Het aanvullen van de verdwenen lak completeert het geheel weer. Het witte achterspatbord zou ik toch wel overlakken. Wordt vast een mooie Mustang in je stal...

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie