Ik denk eerlijk geschreven dat de aantallen safety`s die aangeboden worden op bijvoorbeeld marktplaats gewoon ook een afspiegeling zijn van
wat er nog in aantallen te vinden is.
In feite net zo als er nog wel eens een Fongers uit 1917 aangeboden wordt terwijl je nooit een Burgers of Gruno ziet uit die tijd.
Gewoon omdat de getallen er niet meer naar zijn.
De reden achter het kleine aantal safety`s is waarschijnlijk omdat die vroege primitieve fietsen relatief vaak als oude slecht rijdende rot fiets zijn weg gesmeten terwijl een hoge bi al vroeg iets van rariteit over zich had. Er was wat meer de houding om dat eens in een etalage te zetten of nog even te bewaren.
Ook de snelle evolutie van de fiets van safety naar 20e eeuwse roadster maakt dat de periode safety vrij kort is. Zeker als je het hebt over de eerste 5 jaar (1886-1891) waar de safety nog het meest experimenteel is en ze naar framevormen aan het zoeken zijn. Die zijn wel het meest begerenswaardig.
Over dat alles heen is het ook nog zo dat er internationaal een scene is van mensen die elkaar kennen van het verzamelen van antieke fietsen.
Antieke fietsen , (en dan niet de Gazelle van opa) die onderling verhandeld worden en soms ook op verkoop sites komen zoals Yesterdays of de site van Colin Kirsch , Bikestoremember ,Guldentops of Robert Sterba.
Beaulieu of Veterama Mannheim is ook een plek waar je voor heel veel geld een safety kan kopen. Neem maar 4 duizend euro mee, dan kom je wel met iets thuis.
Nog wat zeldzamer zijn de safety`s uit de hoge bi periode.Dus de variaties op de hoge bi die al veiligheidsoplossingen hadden.
Xtra ordinary`s , cangaroo`s ,faciles etc. onbetaalbaar en slechts af en toe op een veiling te vinden.
De fietsen op bovenstaande foto`s zijn alle te koop geweest op een zeker moment.
Groeten,
Maarten