Pagina 1 van 1

Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 1 aug 2020, 21.29
door JasperA
Aangezien ik al 6 jaar lang dag en nacht marktplaats in de gaten houd (hoe kom je daar ooit weer van af? :shock: ) valt het mij op dat het aantal safety bicycles dat hierop aangeboden wordt nihil is.

Wat voor verklaring is hiervoor te geven?

Zijn deze rijwielen al lange tijd uit de ‘reguliere sector’ verdwenen en worden ze alleen nog aangeboden via andere kanalen? En zo ja, wat zijn dan die kanalen?

Ik heb wel eens gehoord dat er flink verzamelt is in de jaren ‘60/jaren ‘70. Zijn al die verzamelingen inmiddels uiteen gevallen en versnipperd?

Aanleiding van mijn vraag is dat ik mijn blikveld (en netwerk) wat hoop te verruimen qua nog te lokaliseren materiaal. Ik snap dat men dit misschien liever niet al te transparant maakt maar voor het bewaken van oud rijwielgoed zou het prettig zijn om zaken inzichtelijk te hebben.

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 1 aug 2020, 21.56
door Jeroen Zuiderwijk
Het is niet helemaal nihil. Ik heb er een aantal te koop gezien, maar het is wel beperkt.

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 1 aug 2020, 23.51
door J&L Lexm
Ha Jasper ,denk dat er al veel oude verzamelingen uiteen gevallen zijn, vaak heel logisch de familie heeft geen interesse ,

en verder dat de fietsen vaak al onderhands in de bekenden kring verhandeld worden,

de kring van liefhebbers is denk ik ook wat beperkter ,en het aanbod is vaak Frans en Engels wat Duits en Amerikaans ,mocht er al een safety van

Nederlandse makelij zijn zal het al moeilijk zijn om hem als Nederlands te herkennen.

maar wie weet?

groet Jan

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 2 aug 2020, 08.18
door Maarten Waarlé
Ik denk eerlijk geschreven dat de aantallen safety`s die aangeboden worden op bijvoorbeeld marktplaats gewoon ook een afspiegeling zijn van
wat er nog in aantallen te vinden is.
In feite net zo als er nog wel eens een Fongers uit 1917 aangeboden wordt terwijl je nooit een Burgers of Gruno ziet uit die tijd.
Gewoon omdat de getallen er niet meer naar zijn.

De reden achter het kleine aantal safety`s is waarschijnlijk omdat die vroege primitieve fietsen relatief vaak als oude slecht rijdende rot fiets zijn weg gesmeten terwijl een hoge bi al vroeg iets van rariteit over zich had. Er was wat meer de houding om dat eens in een etalage te zetten of nog even te bewaren.
Ook de snelle evolutie van de fiets van safety naar 20e eeuwse roadster maakt dat de periode safety vrij kort is. Zeker als je het hebt over de eerste 5 jaar (1886-1891) waar de safety nog het meest experimenteel is en ze naar framevormen aan het zoeken zijn. Die zijn wel het meest begerenswaardig.

Over dat alles heen is het ook nog zo dat er internationaal een scene is van mensen die elkaar kennen van het verzamelen van antieke fietsen.
Antieke fietsen , (en dan niet de Gazelle van opa) die onderling verhandeld worden en soms ook op verkoop sites komen zoals Yesterdays of de site van Colin Kirsch , Bikestoremember ,Guldentops of Robert Sterba.
Beaulieu of Veterama Mannheim is ook een plek waar je voor heel veel geld een safety kan kopen. Neem maar 4 duizend euro mee, dan kom je wel met iets thuis.

Bayliss 12.JPG
Hillman driewieltandem 5.jpg
Hillman driewieltandem 4.JPG
Nog wat zeldzamer zijn de safety`s uit de hoge bi periode.Dus de variaties op de hoge bi die al veiligheidsoplossingen hadden.
Xtra ordinary`s , cangaroo`s ,faciles etc. onbetaalbaar en slechts af en toe op een veiling te vinden.
American star 2.JPG
De fietsen op bovenstaande foto`s zijn alle te koop geweest op een zeker moment.

Groeten,
Maarten

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 2 aug 2020, 11.04
door Maarten Waarlé
Dit is ook nog wel een leuke,
Sparkbrook-2909-1.jpg
Een Sparkbrook tricycle die in Nederland boven water was gekomen. Waarschijnlijk geleverd door B.A.Janssen uit Den Bosch.
Van dat bedrijf dat heel vroeg al begonnen is met het leveren van rijwielen is nog heel veel informatie te vinden in het archief in Den Bosch.
Kan ook goed zijn dat letterlijk deze tricycle terug te vinden is in de papieren. Ik heb `m bij Yesterdays gezien. Leuke interessante fiets.
Ik geloof voor iets van 600 euro te koop aangeboden als zijnde een invalide fiets (moet je nagaan) en nu om onverklaarbare reden voor 11.500 euro te koop bij Yesterdays.
Ik heb blijkbaar iets gemist en ga met dit soort dingen altijd iets doen als hout hakken voor de open haard of weer eens alle stoepen van het dorp vegen om m`n gedachte wat te verzetten.
Het is natuurlijk jammer dat een object met waarschijnlijk Nederlandse roots voor veel geld naar wie mag weten waar in de wereld vertrekt als er ook uitgezocht had kunnen worden wie het gekocht en bereden heeft ook al levert dat misschien een dood spoor op. Dat weten we niet bij voorbaat.
Het is handel geworden en daar heb ik bijzonder weinig mee.

Groeten,
Maarten

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 2 aug 2020, 20.18
door maartenB
Jasper,
Ik heb ook het idee dat het met het aanbod van safeties op MP wel meevalt.
Laatst kwam de Hirondelle weer voorbij die ik een jaar geleden naar België verkocht, uiteraard weer met het nodige geld er bovenop. Supermooie fiets.

Dus: wat zoek je precies? We vinden wel wat voor je hoor. Simon in Den Bosch heeft er ook weer een paar staan.
groeten,
Maarten

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 2 aug 2020, 20.49
door JasperA
Ik wilde juist net een handeltje in safety’s beginnen... ;)

Maar zonder dollen, dank voor de reacties en tips!

Ik merk dat ik, nu ik enig overzicht heb van de Fongers markt en de actieve spelers daarbinnen, de behoefte naar dat inzicht ook voel op andere vlakken die mijn interesse hebben waaronder dus bepaalde modellen safety’s.

Veel van de structuren zullen inderdaad hetzelfde zijn: schaars, ‘handel’ tussen bekenden, klein groepje liefhebbers en jarenlange kennis en contacten opbouw om de echte pareltjes te bemachtigen. Maar ook nog met een meer internationaal karakter en een (veel) hogere prijsklasse.

Ik vraag me dan bijvoorbeeld weer af of de gewone toerfietsen in navolging van de safety’s ook die kant op gaan. Tot op heden lijkt die interesse er slechts op kleine schaal te zijn.

Misschien dat toerfietsen ook gewoon niet boeiend genoeg zijn, of is dat vloeken in de kerk... :o

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 2 aug 2020, 20.59
door JasperA
maartenB schreef: 2 aug 2020, 20.18 Dus: wat zoek je precies? We vinden wel wat voor je hoor. Simon in Den Bosch heeft er ook weer een paar staan.
groeten,
Maarten
Dag Maarten, dank! Ik weet nog niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Ik zit qua kennisniveau een beetje op hetzelfde niveau als mijn kennis van Fongers toen ik 6 jaar geleden mijn eerste Fongers fiets kocht. Wel vind ik bijvoorbeeld onderstaande ‘bekende’ safety eentje waar ik wel blij van zou worden geloof ik (puur esthetisch gezien).

Re: Waar bevindt zich de markt van safety bicycles?

Geplaatst: 3 aug 2020, 07.16
door Maarten Waarlé
Ah, dat is nou sterk.
Die safety had ik je enkele jaren geleden met plezier verkocht (voor een fatsoenlijke prijs).
Dat is mijn eerste safety. Inderdaad een hele mooie fiets.
Ik was er heel erg vereerd mee. Gekocht bij Kees Koster op destijds nog Vehikel in Utrecht.
Ik heb de geur van die hallen daar nog in m`n neus .Dat oude rubber en die benzine lucht van die motorfietsen.`
Die fiets had dat ook nog ->echt zo`n barnfind . En overal nummertjes en merknamen ingeslagen. Een verrukkelijke puzzel die fiets. Geloof dat Wilbur er ook echt tevreden mee is.
Wat ik een klein nadeel vond was de bandenmaat Wel iets van 30 mm diameter. Een fiets uit de z.g cushion tyre periode.
Het punt met die fietsen is dat banden vaak erg zwaar worden als je gaat werken met massief rubber.
Origineel is het een holle band maar die zijn bijna altijd vergaan en vervangen.
Ik heb me wel eens vaker vergaloppeerd in safety`s met dikke banden .Ook luchtbanden in die vroege vorm. Zie daar maar eens aan te komen.
Bovendien (maar dat is mijn persoonlijke smaak ook) zijn smalle massieve bandjes veel eleganter (en vroeger in de tijd ook).
De zeldzaamheid is echt wel een issue bij die vroege safety`s. Zeker als je graag een fiets hebt met bijvoorbeeld een origineel zadel ,nog een spatbordje met een merknaam vaag te lezen, pedalen die kloppen etc. Die echt lekkere fietsjes
En dan is het net als met mondkapjes. bij schaarste te koop voor 9 euro per stuk...
Dat zie je ook terug bij Fongers fietsen met luxe remmen en andere aantrekkelijke fietsen.
Een originele Dursley Pedersen of een J-rad Die zijn ook in slechte staat vaak al erg stevig geprijsd.
Daar zijn ook de cowboys te vinden die geld willen verdienen met schaarste zonder iets toe te voegen .Zo is het nu eenmaal.
Verder super interessante tak van sport! vooral doen zo`n safety aanschaffen!

Groeten,
Maarten