11 mm-bouten en moeren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 640
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

11 mm-bouten en moeren

Bericht door Bandenplakker »

'Collega's' ;)

Ik kom ze nog wel eens tegen op oude Gazelle-fietsen (maar misschien gebruikten andere merken ze ook): bouten en moeren met een kop van 11 millimeter. Wie weet wanneer (ongeveer) de fabrikanten zijn overgestapt op de nu gebruikelijke 10 millimeter?

Groeten van

Dirk
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35

Re: 11 mm-bouten en moeren

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik denk dat de oudere bouten & moeren zijn de Engelse maat 7/16. 1 inch=25,4mm. 25,4 x 7/16 = 11,1125.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4087
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: 11 mm-bouten en moeren

Bericht door maartenB »

Nou, Franse auto's uit de jaren 70 en 80 zitten er ook vol mee hoor. En dat is gewoon metrisch.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1753
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: 11 mm-bouten en moeren

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 19 aug 2020, 19.50 Nou, Franse auto's uit de jaren 70 en 80 zitten er ook vol mee hoor. En dat is gewoon metrisch.
Niet helemaal gewoon metrisch. De kop is wel 11mm, maar de draad is M7. En M7 is wel metrisch maar een variant die uit de voorkeursreeks is verbannen. Bij fietsen kom je het wel tegen bij expanderbouten en als bladboutje op stalen driepoot crankstellen
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1783
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: 11 mm-bouten en moeren

Bericht door Fotomaan »

Volgens mij is het en/en/en!
Bouten en moeren M7 hebben sleutel 11 nodig maar i/4” BSW ook. Bij Standaard en later Roelewiel gebruikten ze de Engelse maat veel voor de bevestiging aan het stuur en de steunen aan de voorkant van het bagagerek. De Engelse spoed is wat grover dan de metrische.
De meeste oudere krancspieën hadden moertjes waar ook sleutel 11 voor nodig was maar ik heb nooit uitgezocht wat dat voor draad was. Ik weet wel heel zeker dat er verschil in zat. In de diameter en in de draadsoort.
Ouder M6 spul had dus wel eens 11 bout en moer waar je moertjes van 10mm op kan draaien
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie