Pagina 1 van 1
11 mm-bouten en moeren
Geplaatst: 19 aug 2020, 18.22
door Bandenplakker
'Collega's'
Ik kom ze nog wel eens tegen op oude Gazelle-fietsen (maar misschien gebruikten andere merken ze ook): bouten en moeren met een kop van 11 millimeter. Wie weet wanneer (ongeveer) de fabrikanten zijn overgestapt op de nu gebruikelijke 10 millimeter?
Groeten van
Dirk
Re: 11 mm-bouten en moeren
Geplaatst: 19 aug 2020, 19.40
door rowejon
Hi,
Ik denk dat de oudere bouten & moeren zijn de Engelse maat 7/16. 1 inch=25,4mm. 25,4 x 7/16 = 11,1125.
Gr
Jon
Re: 11 mm-bouten en moeren
Geplaatst: 19 aug 2020, 19.50
door maartenB
Nou, Franse auto's uit de jaren 70 en 80 zitten er ook vol mee hoor. En dat is gewoon metrisch.
Re: 11 mm-bouten en moeren
Geplaatst: 19 aug 2020, 20.38
door m-gineering
maartenB schreef: ↑19 aug 2020, 19.50
Nou, Franse auto's uit de jaren 70 en 80 zitten er ook vol mee hoor. En dat is gewoon metrisch.
Niet helemaal
gewoon metrisch. De kop is wel 11mm, maar de draad is M7. En M7 is wel metrisch maar een variant die uit de voorkeursreeks is verbannen. Bij fietsen kom je het wel tegen bij expanderbouten en als bladboutje op stalen driepoot crankstellen
Re: 11 mm-bouten en moeren
Geplaatst: 19 aug 2020, 21.46
door Fotomaan
Volgens mij is het en/en/en!
Bouten en moeren M7 hebben sleutel 11 nodig maar i/4” BSW ook. Bij Standaard en later Roelewiel gebruikten ze de Engelse maat veel voor de bevestiging aan het stuur en de steunen aan de voorkant van het bagagerek. De Engelse spoed is wat grover dan de metrische.
De meeste oudere krancspieën hadden moertjes waar ook sleutel 11 voor nodig was maar ik heb nooit uitgezocht wat dat voor draad was. Ik weet wel heel zeker dat er verschil in zat. In de diameter en in de draadsoort.
Ouder M6 spul had dus wel eens 11 bout en moer waar je moertjes van 10mm op kan draaien