Is dit inderdaad een Oostenrijkse legerfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
lisawassenaar

Is dit inderdaad een Oostenrijkse legerfiets?

Bericht door lisawassenaar »

Deze fiets hebben wij een aantal jaren geleden gevonden in onze schuur in Den Haag. We hebben de fiets op laten knappen en deze fietsenmaker die tevens liefhebber was van oude fietsen vertelde ons dat dit een Oostenrijkse legerfiets is. Het rekje voorop en volgens mij ook de voorlamp zijn door die fietsenmaker op de fiets gemonteerd.
Wij zijn benieuwd of dit inderdaad een Oostenrijkse legerfiets is en of iemand wellicht meer over de fiets kan vertellen. Ik kan helaas nergens een merkplaatje of gegraveerd nummer vinden. Mocht je meer detail foto’s nodig hebben, laat het weten!
Wij zijn heel benieuwd naar jullie verhalen!
Bijlagen
BC8CBB04-8214-4F3F-863E-87EE0953BCD0.jpeg
02995665-209B-4B0C-A473-07313FD12F93.jpeg
28DAF7E9-1619-41A9-8807-9AE6CB9EEB32.jpeg
8FA538A4-7510-4014-8D74-E726EDBE4A92.jpeg
australman

Re: Is dit inderdaad een Oostenrijkse legerfiets?

Bericht door australman »

Hoi,

Leuke fiets,lijkt me wel heel erg Nederlands.Het enige wat misschien Oostenrijks is,is de Styria remnaaf,als die gemonteerd is.
Voor de mooi zou ik persoonlijk het rekje er af laten.

Hans
m-gineering

Bericht door m-gineering »

lisawassenaar schreef: 5 sep 2020, 12.01 Deze fiets hebben wij een aantal jaren geleden gevonden in onze schuur in Den Haag. We hebben de fiets op laten knappen en deze fietsenmaker die tevens liefhebber was van oude fietsen vertelde ons dat dit een Oostenrijkse legerfiets is. Het rekje voorop en volgens mij ook de voorlamp zijn door die fietsenmaker op de fiets gemonteerd.
Wij zijn benieuwd of dit inderdaad een Oostenrijkse legerfiets is en of iemand wellicht meer over de fiets kan vertellen. Ik kan helaas nergens een merkplaatje of gegraveerd nummer vinden. Mocht je meer detail foto’s nodig hebben, laat het weten!
Wij zijn heel benieuwd naar jullie verhalen!
Het enige plaatje wat ik zo snel van een ooostenrijkse legerfiets ('39) vindt is een fiets die vouwt, met ook een voorrem, geen kettingkast en een versterkte voorvork. Deze fiets ziet er erg hollands uit, en ik geloof nooit dat ze in Oostenrijk het eisenpakket zo ver zouden hebben teruggschroefd
/Marten
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Maar oei, het frame is opgereden; er zit een knik in de bovenbuis. Er kan niettemin wel om gefietst worden.
Het voorrek doet me denken aan een hedendaagse omafiets-met-voorrek-van-de-bouwmarkt, terwijl me dit inderdaad een klassieke, typisch Nederlandse herenfiets lijkt.
Reflectiebanden op zo een oude fiets ... ze zijn ook gewoon leverbaar zonder.
de rode

Bericht door de rode »

Werner schreef: 5 sep 2020, 15.08 Maar oei, het frame is opgereden; er zit een knik in de bovenbuis.

misschien bedoeld Marten dat met een fiets die vouwt :lol: -alleen niet ver genoeg helaas :?

Ik weet niet of die fietsenmaker z,n bril niet op sterkte was maar veel Hollandser als dit met 30 cm wit spatbord achter vind je ze niet ...
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Waarschijnlijk dacht je fietsenmaker aan een Steyr 'Waffenrad' (heel populair in het duitssprekende deel van Europa, google maar even), maar ik vrees dat hij abuis is. Ik zie veel te weinig overeenkomsten.

Dirk
Plaats reactie