Het fenomeen hielband heeft al wel eens eerder op dit forum gestaan maar onlangs liet een liefhebber van oude motoren me een Englebert hielband zien. In de obscure maat 27x3,85 inch.
Interessant om zo een type band nog eens aanschouwelijk te maken.
Er zitten dus twee canvas(?) randen binnenin, met een uitsparing voor het ventiel - er komt een binnenband in.
De randen van het canvas, die iets uitsteken, komen in de holte van de velgrand.
Zo een band heeft dus geen hiel met een staalkabel zoals een moderne band.
(Please, correct me if something is wrong.)
Het valt trouwens op dat de spaken in zo een motorwiel veel meer versprongen in de velg geplaatst zijn dan bij een fiets.
Hielband
Re: Hielband
Hielband 27 x 3.85 is een maat die op het vasteland van europa gebruikt werd.
Engeland en USA werkten veel met de maten 26 x 3 of de groteremaat 28 x 3.
Half twintiger jaren waren de snelheden van de motoren zo hoog geworden, dat er teveel ongelukken met dit soort banden gebeurden.
Er zit namelijk geen staaldraad in de hiel van de band, zoals bij een moderne band. Bij lekkage loopt een moderne band altijd naar het midden van de velg, een hielband gaat alle kanten op en je weet werkelijk niet waar je blijft, uit eigen ervaring.
Het omleggen moet dan ook heel secuur gebeuren en de band dient op minimaal 3 bar gezet te worden anders bestaat de kans dat de band er af loopt
of dat de velg draait in de band, gevolg een afgescheurd ventiel.
Mochten er vragen zijn, laat het mij horen.
Koos
Engeland en USA werkten veel met de maten 26 x 3 of de groteremaat 28 x 3.
Half twintiger jaren waren de snelheden van de motoren zo hoog geworden, dat er teveel ongelukken met dit soort banden gebeurden.
Er zit namelijk geen staaldraad in de hiel van de band, zoals bij een moderne band. Bij lekkage loopt een moderne band altijd naar het midden van de velg, een hielband gaat alle kanten op en je weet werkelijk niet waar je blijft, uit eigen ervaring.
Het omleggen moet dan ook heel secuur gebeuren en de band dient op minimaal 3 bar gezet te worden anders bestaat de kans dat de band er af loopt
of dat de velg draait in de band, gevolg een afgescheurd ventiel.
Mochten er vragen zijn, laat het mij horen.
Koos
- fietshobbyist
Re: Hielband
Interessante aanvulling! Dank u wel.
Dus ook hielbanden op een fiets goed op druk houden, als ik het zo lees.
Dus ook hielbanden op een fiets goed op druk houden, als ik het zo lees.