Nieuw op het forum
-
Nieuw op het forum
Goedenavond allemaal, ik ben Tom de Vogel en heb vorige week een hele oude fiets opgescharreld. Ik kan helaas van deze fiets niets ontdekken over een merk(geen plaatje) en geen bouwjaar (geen framenummer). Ik hoop via dit forum hopelijk iets meer te weten te komen van de geschiedenis van deze fiets. Ook leuk om te zien hoe mensen op dit forum oldtimers geheel restaureren en wat komen er mooie exemplaren voorbij. Mijn fiets is een zwarte herenfiets met brede spatborden en gele bies over de hele fiets. De fiets heeft alleen een bandrem voor en achter een soort vrijloop en is voorzien van volgens mij orgineel een oud lepper zadel met de bekende krul voor en achter, bloktrappers, philips koplamp en dynamo, linnen kettingkast en jasbescheremers die met leren riempjes vast zitten. Op het achterspatbord zit onder de verlichting een ronde reflector. De voorvork stangen en bagagedrager stangen zijn hol. Het tandwiel voor is opgedeeld in kleine en grote driehoeken. De velgen zijn zwart met ook de gele bies. De naven en trapas hebben smeerpunten. Misschien dat iemand nu al een idee heeft? Ik zal binnenkort even een paar foto s posten.
-
Re: Nieuw op het forum
Hoi Tom . Welkom zowiso!! Klinkt als een leuke ( misschien vooroorlogse ) fiets . Maar wat je beschrijft heeft toch wel betrekking op de meeste merken !! ( er zijn er geloof om en nabij de 2000). Dus kom maar op met die foto's!
-
Hoe plaats je de foto s?
-
Welkom hier. Maar je fiets is niet te plaatsen, vrees ik, als er geen framenummer is. Echt heel goed gezocht?
De achternaaf kan indicatie geven van het bouwjaar. Is het een Torpedo? Daar staat het op, of een letter die de code is voor een jaartal.
De achternaaf kan indicatie geven van het bouwjaar. Is het een Torpedo? Daar staat het op, of een letter die de code is voor een jaartal.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Heb gekeken op de framebuis onder zadel voor framenummer en op de onderkant van de fiets (trapas). Achternaaf is gewoon een vrijloop en daar staat ook niets op.
-
Waar zou nog meer het framenummer kunnen staan?
-
Het is echt een prachtige fiets ! Heb je heel goed gekeken naar een framenr.? Onder het zadel op het dikke ( zwarte) gedeelte. Het is soms heel slecht te zien. Ik hou er vaak een zaklamp oid bij , dan word het wel duidelijker.. Succes met de zoektocht!!!!
-
Zal nog eens goed kijken binnenkort. Verder iemand een idee qua kenmerken van de fiets of die b.v. van 1920 of 1940 is, tenminste ik ga er niet vanuit dat de fiets van na 1940 is.
Ik vind het een supergave fiets ! Wat opvalt is dat de fiets behalve een achterlicht ook een ronde reflektor heeft . Daardoor lijkt het mij waarschijnlijk dat de fiets al in gebruik was toen in 1938 het achterlicht verplicht werd. Ik vind die reflektortjes bijzonder, want op veel fietsen zijn ze verdwenen toen de achterlichtjes kwamen. Het lijkt ook of de fiets vernikkeld is en nog niet verchroomd, dus nog een reden om aan de vroege jaren 30 of eerder te denken. De fiets heeft wel kenmerken van de efficientere productie na mid jaren twintig. Ook als het merk niet meer te achterhalen,vind ik het een mooie karakteristieke nederlandse herenfiets waar er destijds door kleinere en grote fabrikanten heel veel zijn gemaakt, maar lang niet allemaal zo mooi bewaard zijn gebleven, Rein