Metalen kettingscherm / diameter kettingblad vs. aantal tanden?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Vintage

Metalen kettingscherm / diameter kettingblad vs. aantal tanden?

Bericht door Vintage »

Beste mensen,

Naast mijn grote voorliefde voor oude transportfietsen ben ik sinds een tijdje bezig met het restaureren van sport- en toerfietsen uit de jaren '60/'70/'80. Het gaat vrijwel uitsluitend om fietsen met een achterderailleur (freewheel/pignon) en geen voorderailleur, dus 1x5 of 1x6 versnelling. Ik vind het mooi om er een (liefst origineel) metalen kettingscherm op te monteren (plastic is me te kwetsbaar), maar die zijn bijna niet meer te vinden. Samen met mijn favoriete fietsenmaker diverse groothandels uitgeplozen, zonder resultaat. Maar ik heb vrij recent eindelijk een paar alternatieven gevonden (allen metaal):

- de schermen die Achielle uit België maakt/laat maken (helaas alu);
- de kettingschermen van Roetz (Amsterdam);
- het kettingscherm van de BSP GAEV in 3 verschillende kleuren (Utrecht);
- de SL22 en SL23 van het (Duitse?) merk Horn (helaas alu);
- het scherm dat Gazelle voor de Van Stael laat maken (maar belachelijk duur is).

Als iemand nog andere mogelijkheden/tips heeft, ik hoor het graag.

Wat betreft de vrij kleine schermpjes van Roetz (binnenmaat ± 18,5 cm) loop ik tegen een beperking aan, namelijk de diameter van het kettingblad (plus ketting). Mijn vraag is dan ook:

heeft iemand (een link naar) een tabel met de verhouding tussen het aantal tanden van het kettingblad en de diameter van dat kettingblad?

De meeste fietsen die ik 'bewerk' hebben een kettingblad met 44 of 46 tanden, en dat is helaas te groot voor de schermen van Roetz. Dus ben ik benieuwd hoeveel tanden maximaal onder zo'n scherm passen (dikte van de ketting komt daar nog bij, meestal een KMC X8). Ik was vroeger best goed in wiskunde, maar dit past vrij nauw. Vandaar de vraag naar zo'n tabel.

Groeten van Rob
jaccow

Re: Metalen kettingscherm / diameter kettingblad vs. aantal tanden?

Bericht door jaccow »

Als je op eBay Frankrijk zoekt naar "carter de chaine velo ancien" of "garde chaine" kom je verschillende klassieke, vaak antieke modellen tegen.

Je zou ook kunnen kijken naar oudere jaren '80 Gazelle's zoals de Tour de France, Grand Tourist, e.d. Die hebben relatief tijdloze RVS kettingschermen.

Op de fiets van mijn vriendin heb ik een "Rigid" Duralumin kettingscherm geplaatst. 45T voor met een 11-28T achterverzet.

Afbeelding

P.s. aluminium is óók een metaal. ;)
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Bij het ontbreken van het originele scherm heb ik met wat huisvlijt zelf iets aangepast.
Dit scherm komt van Bikes to Remember en was eigenlijk te lang, uiteindelijk heb ik het mes erin gezet en heb met het oude scherm in gedachten dit gefabriceerd. Natuurlijk niet zo mooi als het oude maar voor nu werkt het.

Aluminium is natuurlijk wel licht.

Op de site zijn ze nog te vinden.
L1040391.jpeg
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Vintage schreef: 20 okt 2020, 02.27
heeft iemand (een link naar) een tabel met de verhouding tussen het aantal tanden van het kettingblad en de diameter van dat kettingblad?
de steek van een ketting is 1/2" = 12.7mm. De steekcirkel diameter van een 46 is dus bij benadering 46*12.7/pi= 186mm. Tel daar nog 2 x de roldiameter bij op en je hebt een gat van 20 cm nodig
/Marten
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

jaccow schreef: 20 okt 2020, 03.59 Als je op eBay Frankrijk zoekt naar "carter de chaine velo ancien" of "garde chaine" kom je verschillende klassieke, vaak antieke modellen tegen.

Je zou ook kunnen kijken naar oudere jaren '80 Gazelle's zoals de Tour de France, Grand Tourist, e.d. Die hebben relatief tijdloze RVS kettingschermen.

Op de fiets van mijn vriendin heb ik een "Rigid" Duralumin kettingscherm geplaatst. 45T voor met een 11-28T achterverzet.

Afbeelding

P.s. aluminium is óók een metaal. ;)
Tja, de afbeelding hier is wel een beetje dubbelop. Een kettingrandje én een kettingscherm. Zoiets als sex met twee condooms over elkaar. Safety first. :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
jaccow

Bericht door jaccow »

EdMondain schreef: 20 okt 2020, 06.27 Bij het ontbreken van het originele scherm heb ik met wat huisvlijt zelf iets aangepast.
Dit scherm komt van Bikes to Remember en was eigenlijk te lang, uiteindelijk heb ik het mes erin gezet en heb met het oude scherm in gedachten dit gefabriceerd. Natuurlijk niet zo mooi als het oude maar voor nu werkt het.
Dat is een mooie oplossing inderdaad en erg lijkend op wat ik ook zoek voor mijn SuperLicht. Ik ben de site wel eens eerder tegen gekomen, maar was hem helemaal vergeten.
marco verbaant schreef: 20 okt 2020, 13.05 Tja, de afbeelding hier is wel een beetje dubbelop. Een kettingrandje én een kettingscherm. Zoiets als sex met twee condooms over elkaar. Safety first. :D
Ware het niet dat de kans op scheuren met 2 condooms over elkaar wel groter is. Misschien eerder pil en condoom. :P

Maar het is geen verkeerde oplossing voor een dame die in de zomer graag broeken met extreem wijde pijpen draagt. ;)
Vintage

Bericht door Vintage »

m-gineering schreef: 20 okt 2020, 08.37 de steek van een ketting is 1/2" = 12.7mm. De steekcirkel diameter van een 46 is dus bij benadering 46*12.7/pi= 186mm. Tel daar nog 2 x de roldiameter bij op en je hebt een gat van 20 cm nodig
Dank je Marten voor de wiskundige formule. Ik heb vanmiddag een 44 tands blad in het scherm van Roetz gepast, en dat laat vrijwel geen ruimte over voor de ketting. Wil ik die schermen gebruiken, dan moet ik dus ook het kettingblad vervangen naar 42T of minder. En dat is niet mijn insteek, ik wil juist met zo min mogelijk ingrepen de fietsen weer rijklaar maken. Dus die schermen van Roetz gaan waarschijnlijk retour ...
Vintage

Bericht door Vintage »

EdMondain schreef: 20 okt 2020, 06.27Dit scherm komt van Bikes to Remember
Deze had ik in het verleden ook al eens gespot, ik denk dat ik er maar 'ns een paar ga bestellen. De prijs (€12,50) is gelijk aan de halfopen schermpjes van Achielle.
Bedankt voor de reminder!
Plaats reactie