en toch niet met losse handen
en toch niet met losse handen
Betreft Phoenix fiets jaren 30 met trommelremmen
Voorvork gericht
Balhoofdlagers in orde en niet te strak afgesteld.
Frame gericht
Wielen gericht en gecentreerd, naaflagers in prima staat
Banden op spanning
Remstangen zitten nergens te storen
en toch spoort de fiets niet en kan ik niet met losse handen rijden.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
Voorvork gericht
Balhoofdlagers in orde en niet te strak afgesteld.
Frame gericht
Wielen gericht en gecentreerd, naaflagers in prima staat
Banden op spanning
Remstangen zitten nergens te storen
en toch spoort de fiets niet en kan ik niet met losse handen rijden.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
Re: en toch niet met losse handen
Hi,
Heb je je wielen met een lange rij uitgelijnd? Zo iets De rij moet op 4 punten contact maken. Als dit klopt niet is er iets anders mis.
Gr
Jon
Heb je je wielen met een lange rij uitgelijnd? Zo iets De rij moet op 4 punten contact maken. Als dit klopt niet is er iets anders mis.
Gr
Jon
Re: en toch niet met losse handen
Het is moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen zonder de fiets zelf voor je neus te hebben. Er zijn nog al wat factoren om rekening mee te houden.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat als het voorwiel een millimeter scheef in de voorvork zit er al scheef gehangen moet worden om rechtuit te gaan.
Het frame achter de trapas moet in lijn staan met het gedeelte voor de trapas.
De balhoofdbuis moet parallel staan met de zadelbuis.
De wielen moeten niet alleen horizontaal in lijn met het frame staan maar ook verticaal.
De voorvorkpoten moeten heel precies parallel staan. Dus naar voren/achteren maar ook links/rechts.
Het kan wel eens een lastig karweitje zijn om een fiets in balans te krijgen. Ik ben vandaag toevallig met mijn FAMA aan de gang geweest. Dat is een meer dagen plan geworden
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat als het voorwiel een millimeter scheef in de voorvork zit er al scheef gehangen moet worden om rechtuit te gaan.
Het frame achter de trapas moet in lijn staan met het gedeelte voor de trapas.
De balhoofdbuis moet parallel staan met de zadelbuis.
De wielen moeten niet alleen horizontaal in lijn met het frame staan maar ook verticaal.
De voorvorkpoten moeten heel precies parallel staan. Dus naar voren/achteren maar ook links/rechts.
Het kan wel eens een lastig karweitje zijn om een fiets in balans te krijgen. Ik ben vandaag toevallig met mijn FAMA aan de gang geweest. Dat is een meer dagen plan geworden

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: en toch niet met losse handen
Hoi,
Dat is juist het leuke van een éénsporig voertuig,is het niet helemaal recht,dan ga je gewoon een millimeter naar links/rechts zitten.
In het geval van een noodstop ben je tweeds,dat is minder.
Als een tweewieler uit zichzelf rechtdoor zou gaan,hadden de heren fabrikanten het stuur al lang wegbezuinigd.
Hans
Dat is juist het leuke van een éénsporig voertuig,is het niet helemaal recht,dan ga je gewoon een millimeter naar links/rechts zitten.
In het geval van een noodstop ben je tweeds,dat is minder.
Als een tweewieler uit zichzelf rechtdoor zou gaan,hadden de heren fabrikanten het stuur al lang wegbezuinigd.
Hans
Re: en toch niet met losse handen
Dat verticaal stellen van de wielen:
Hebben we hier tips om dit te meten!
Balhoofd en zadelbuis staan in lijn.
Voorvork heeft ogen en geen vorken, veel schuiven gaat niet.
Ik heb met de Koets voorvorkrichter gemeten; misschien toch maar nog een keer opnieuw
Maar eerst verticaal
Hebben we hier tips om dit te meten!
Balhoofd en zadelbuis staan in lijn.
Voorvork heeft ogen en geen vorken, veel schuiven gaat niet.
Ik heb met de Koets voorvorkrichter gemeten; misschien toch maar nog een keer opnieuw
Maar eerst verticaal
Re: en toch niet met losse handen
Hi,
De meest belangrijk ding is dat je krijg je wielen in een lijn voor-achter. Als je doe dit niet zal je fiets altijd naar links of rechts rijden.
Gr
Jon
De meest belangrijk ding is dat je krijg je wielen in een lijn voor-achter. Als je doe dit niet zal je fiets altijd naar links of rechts rijden.
Gr
Jon
-
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: en toch niet met losse handen
1 controleer met een centreerboog of de velgen midden tussen de aseinden staan
2) leg een lineaal/lat (ca 1m) op 2 punten tegen de voorband (en niet de spaken), kjk waar die de stuurpen raakt. Herhaal voor de andere kant vd band, moet hetzelfde beeld opleveren
3) hang de fiets op of zet hem op de kop, doe nu hetzelfde voor de sporing: langere lat tegen het achterwiel, draai dat naar het voorwiel, herhaal voor de andere kant
(lat mag krom zijn, zolang je maar dezelfde twee punten tegen de band drukt)
/Marten
Re: en toch niet met losse handen
gemeten met centreerboog: de beide velgen staan in het hart tussen de patten; dat is dus oké
de kettinglijn is ook oké.
naar het voorwiel:
liniaal gelegd over de velg/band naar de bovenste balhoofdlug: aan de ene kant 2 mm speling en aan de andere 4 mm.
1 mm te corrigeren dus.
ik ga er in de beschrijving van Marten van uit dat ik me eerst richt op het voorwiel en daarna de sporing met het achterwiel regel.
de kettinglijn is ook oké.
naar het voorwiel:
liniaal gelegd over de velg/band naar de bovenste balhoofdlug: aan de ene kant 2 mm speling en aan de andere 4 mm.
1 mm te corrigeren dus.
ik ga er in de beschrijving van Marten van uit dat ik me eerst richt op het voorwiel en daarna de sporing met het achterwiel regel.
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: en toch niet met losse handen
Ik mis nog het controleren of de achterpatten nog in lijn staan met hartlijn van het frame.
Een aantal fietsenmakers hadden de gewoonte om met het vervangen van een buitenband een vorkspreider te gebruiken. Als dat het geval is kun je de velg op hartlijn van het frame vlechten.
Een aantal fietsenmakers hadden de gewoonte om met het vervangen van een buitenband een vorkspreider te gebruiken. Als dat het geval is kun je de velg op hartlijn van het frame vlechten.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: en toch niet met losse handen
Persoonlijk zo ik liever het basisprobleem oplossen dan noodoplossing op noodoplossing stapelen. Is uiteindelijk meestal ook minder werkHans van de Stouwe schreef: ↑25 okt 2020, 10.32 Als dat het geval is kun je de velg op hartlijn van het frame vlechten.

/Marten