Lak probleem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
theodorus

Lak probleem

Bericht door theodorus »

Ik heb een sportfiets waarvan het frame roest onder de lak.
er is al niet veel meer van over en wat er over is laat los
maar de transfers alhoewel slecht zitten er nog op , en die wil ik graag behouden.
Ik wil hem niet bij lakken maar behouden wat er nog is. maar hoe pak ik dit aan.
Ik ben benieuwd naar ervaringen hier mee
Bijlagen
IMG_9664.JPG
IMG_9671.JPG
IMG_9669.JPG
non-fixie

Re: Lak probleem

Bericht door non-fixie »

Wat een fraaie klassieke racer!

Over het ontroesten van fietsframes is op het internet heel veel te vinden. Veel methoden en nog veel meer meningen. Als je zoekt op "bike oxalic acid" dan vind je de meeste wel. Ik zou daarbij vooral eens rustig gaan lezen op forums van lotgenoten die ook in de echte vintage fietsen doen, zoals The CABE.
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Owatrol voorkomt dat de fiets gaat verder roesten & geeft een mooi zijdeglans effect.
Gr
Jon
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Prachtig fietsje. Stond een tijd geleden op MP als ik me niet vergis :-)

Hij zal van 1934-36 zijn denk ik, gezien de onderdelen. Ik zou erg benieuwd zijn naar nog wat detailfoto's. Zeker van de transfers op de zadelbuis.

Zoals gezegd heeft iedereen hier waarschijnlijk een andere mening over, maar hierbij dus de mijne ;)

Ik moet zeggen dat de transfers voor de leeftijd juist nog in een hele goede staat zijn. Dit soort fietsen had vaak nog een tweede en derde leven als stadsfiets en zie je daardoor niet vaak meer in zo'n originele staat. Ik neem aan dat je de fiets niet meer buiten neerzet of op een andere vochtige plek, dus dat ook hij niet veel meer te lijden zal hebben. Daarmee zal hij niet echt verder meer roesten en zal verder verval niet echt aan de orde zijn.

Als je de transfers een beetje wil 'ophalen' kun je ze voorzichtig schoonmaken met een zachte zeep (zelf gebruik ik altijd Ecover vloerzeep; maakt heel goed schoon en voedt ook gelijk doordat het lijnolie bevat) en dan invetten of overlakken met blanke lak op terpentinebasis. Je zal zien dat de kleuren dan weer veel sprekender worden. Als je ze daarna te glanzend vind kun je ze als de lak geheel is uitgehard ook nog heel lichtjes opschuren met heel fijn schuurpapier zodat de ergste glans verdwijnt. Een laagje lak beschermt ze ook goed voor verder uit elkaar vallen.
Zelf zou ik dat alleen voor de tranfsers doen en de rest van de lak ook goed schoonmaken en eventueel invetten met lijnolie of owatrol. Voor de roestplekken hetzelfde. Hoe meer je daar aan gaat doen, hoe storender ze waarschijnlijk worden. Als je het loszittende 'roestpoeder' verwijdert en daarna invet wordt het doorgaans aardig acceptabel. Er mag best een lang leven spreken uit zo'n fiets ;)

De delen die verchroomd zijn kun je waarschijnlijk nog veel mooier krijgen dan ze nu zijn. Maar ook daar geldt weer dat iedereen daar een andere mening over zal hebben. Als je ze oppoetst zullen ze veel meer glanzen dan het frame, maar zo laten is wel weer heel 'gebruikt'. Zelf zou ik ze i.i.g. niet zover ontroesten dat de verroeste stukken blank staal worden. Wel even wat staalwol erover halen zodat het vliegroest verdwijnt.

Je velgen hebben ook baat bij lijnolie, dat voedt oude blanke lak goed en haalt vaak zelfs de glans weer grotendeels terug. Daarnaast voedt het het hout, dus win win :)

Op de missende lak na ziet de fiets er eigenlijk nog heel goed uit. Mooie 30-32mm tubes op monteren, nieuw stuurlint en gaan :lol:
theodorus

Bericht door theodorus »

Dank je voor positieve commentaar . Deze fiets is een jaar of vier geleden door Sterba verkocht aan een persoon in Nederland.
Die heeft er vervolgens niets mee gedaan hij heeft 4 jaar onder een laken gestaan.
Je kunt veel mooie fotos van de fiets zien op de site van Sterba onder de kop Sports and racing bikes -sold pagina 9
Bedankt voor je tips. De transfers hoeven niet duidelijker te worden maar ik wil ze vooral op het frame houden.
Ik ga het zeker doen, transfers schoon maken en lak er over doen , lijn olie over de rest . misschien nog een remkabel er aan .
Het zadel is te jong en er mist een vleugel moer ,dus nog wat te zoeken.
Nogmaals bedank voor je tips.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wees voorzichtig met lijnolie. Ik heb ervaren dat het niet wil drogen, en dan wordt het een plakkerige bende die je er niet meer af krijgt. In ieder geval gekookte lijnolie gebruiken wat sneller droogt, dun aanbrengen en wegpoetsen met een doek wat je er af kan krijgen. Geen film van de olie erop laten, want dat wordt lelijk, en kan mogelijk niet goed drogen. Owatrol olie (niet Owatrol polytrol, dat is wat anders) is ook op basis van lijnolie, maar verbeterd. Maar veel mensen raden eerder aan om poetsolie te gebruiken, wat speciaal hiervoor bedoelt is. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar er zijn genoeg mensen die daar sterk de voorkeur aan geven boven lijnolie of owatrol.
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Uitkijken met lijnolie dat is zeker waar dat droogt slecht, dan zou ik gaan voor dun poetsolie,
ik heb als nodig wel een moertje 8 voor je
Bijlagen
IMG_8134.JPG
theodorus

Bericht door theodorus »

Jeroen. Het probleem is poetsen is niet mogelijk, dan raak ik de laatste lakdelen ook kwijt
Ik moet het heel voorzichtig aan kunnen brengen. het word toch een moeilijke keuze .
of ik laat hem zo als hij is en hang hem aan de wand, of ik neem genoegen met dat er meer lak verdwijnt en kan ik er ook eens een keer mee rijden.
Wat is wijsheid. wie het weet mag het zeggen. lijnolie zal ik dan toch maar niet gebruiken.
Nol. bedankt voor je aanbod maar vleugelmoeren heb ik genoeg. maar hij moet wel zelfde zijn als de andere 3 .
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Je kan Owatrol heel voorzichtig met een kwast aanstippen. Na 24 uur is het uitgedroogd & het is niet alleen beschermende maar stabiliseert de oppervlak.
Gr
Jon
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Zo zie je maar weer hoe iedereen z'n eigen voorkeuren heeft. Ik heb zelf hele goede ervaringen met lijnolie, maar inderdaad wel gekookte, dat was ik vergeten erbij te vermelden. Ongekookte lijnolie is een stuk minder gebruikelijk in de verkoop. Owatrol werkt in mijn ervaring eigenlijk hetzelfde en droogt ongeveer even traag. Dat blijft buiten alleen een stuk beter/langer zitten. Wel heb ik het idee dat dat bruiniger opdroogt.

Als je bang bent voor een te dikke laag kun je het prima verdunnen met terpentine of terpentijn, dan droogt het ook sneller. Maar normaalgesproken moet het na een dag of twee toch echt wel droog zijn. Zelf breng ik het dun aan met een doek en wrijf ik dikkere plekken even na als het bijna is ingetrokken. Geen olie op de lak gieten ofzo, maar gewoon een beetje op de doek doen.
In eerste instantie zal het glanzend worden, maar dat trekt weg op den duur. Ik heb eigenlijk geen enkele ervaring dat het vies of plakkerig wordt, alleen als de laag heel dik is.

Ik heb de foto's op Sterba gevonden, maar daar zijn de transfers op de zadelbuis helaas net niet goed te zien (de twee ruitvormige en de bovenste, waar vermoedelijk de buiskwaliteit op staat). Maar misschien is die laatste niet meer leesbaar.
Het zadel lijkt me wel vooroorlogs, maar ik kan op de foto niet goed inschatten of het precies oud genoeg zal zijn. Wat maakt dat je het te nieuw vindt?
En welk type vleugelmoer zoek je? Ik heb wel wat enkele oude Franse vleugelmoeren liggen.
Plaats reactie