Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door maartenB »

Hoi forumleden,
Ik kreeg onderstaand bericht. Wie ziet er wat in om hem op te halen? In dat geval mag je mij mailen en krijg je het adres.
De foto is al wat ouder schrijft ze. Jasbeschermers zitten er niet meer op.
groeten, Maarten
----------------------------------
"Ik heb een Gazelle tour (of iets dergelijks) uit 1960 en die is op. Ik wilde de banden laten vervangen maar de fietsenmaker had het geprobeerd en zei: dat gaat niet meer. De velgen zijn door, sommige spaken zitten los, andere onderdelen zijn versleten.
Ik vroeg me af of ik iemand nog blij kan maken met onderdelen van de fiets die misschien nog goed zijn. Kunt u mij verder helpen? Die persoon mag de hele fiets meenemen.
Ik woon in Utrecht."
Bijlagen
IMG_2720.jpeg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Maarten, ik heb wel belangstelling. Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door Rob Houkes »

maartenB schreef: 29 okt 2020, 09.07 "Ik heb een Gazelle tour (of iets dergelijks) uit 1960 en die is op. Ik wilde de banden laten vervangen maar de fietsenmaker had het geprobeerd en zei: dat gaat niet meer. De velgen zijn door, sommige spaken zitten los, andere onderdelen zijn versleten."
En dat noemt zich een fietsenmaker? Veel zin om een fiets te maken had ie blijkbaar niet..... Waarschijnlijk wilde hij vooral snel een nieuwe fiets verkopen. Een echte fietsenmaker moet je met een lantaarntje zoeken tegenwoordig! Gelukkig zijn er hier op het forum nog heel veel mensen die wél fietsen willen maken, fijn dat deze is gered :-)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door de rode »

lijkt het of staat de fiets in een kerk :shock:
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door VelpArnhem »

Fraaie foto, leuke Gazelle. Goed te redden! Graag foto hier tonen van "reddingsactie", leuk! Probeer bij afhalen het verhaal van eigenaar/en op papier te krijgen. Fiets met een verhaal is des te meer waard, bedoel erfgoedwaarde. Groet, Jan.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door Fongers1952 »

Ik ben vanmiddag bij de eigenaresse langs geweest maar ik heb de fiets niet meegenomen.

Er zit een heel verhaal achter, zij had de fiets tientallen jaren geleden geërfd van haar oma die de eerste eigenaresse was. Ik merkte dat het haar pijn deed de fiets weg te doen maar ze wist zich geen raad na de weigering van haar fietsenmaker om de fiets te repareren.
Wat moet er gebeuren?
-het achterwiel is slecht, velg is doorgeroest, S/A trommelrem leek mij nog goed. Ik stelde haar voor om een nieuw wiel met remnaaf te kopen en dat er in te zetten, met nieuwe band uiteraard.
-trapas leek mij goed, geen noemenswaardige speling en draaide soepel.
-speling op het voorwiel, ik vermoed een kwestie van afstellen van de conus

Zelf kan ik haar niet helpen met de reparaties omdat ik te ver weg woon.

Vraag; is er iemand uit Utrecht of omgeving die mevrouw kan helpen met de reparaties? Mevrouw weet dat ik die vraag hier stel. (adres en telefoonnummer kan je van mij krijgen)
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
theodorus
Berichten: 406
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door theodorus »

Wat een flut fietsenmaker,
Als ik in de buurt zou wonen zou ik met alle plezier tegen kostprijs een nieuwe velg om de trommelnaaf monteren.
Er is toch wel een clublid in de buurt die dit voor die mevrouw kan doen.
Ze mag met alle plezier de fiets bij me brengen maar ik woon 100 km bij haar vandaan
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door de rode »

,,Flutfietsenmaker,, klinkt wat kort door de bocht ; misschien heeft hij dat gezegd uit kostenoverweging , een fietsenmaker doet het niet voor de hobby maar om geld te verdienen immers ; genoemde werkzaamheden ; velg , spaken banden + uurloon voor de benodigde tijd zal al gauw te duur uit gaan pakken voor de meeste mensen ...
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door m-gineering »

de rode schreef: 30 okt 2020, 20.00 ,,Flutfietsenmaker,, klinkt wat kort door de bocht ; misschien heeft hij dat gezegd uit kostenoverweging , een fietsenmaker doet het niet voor de hobby maar om geld te verdienen immers ; genoemde werkzaamheden ; velg , spaken banden + uurloon voor de benodigde tijd zal al gauw te duur uit gaan pakken voor de meeste mensen ...
Kan je er altijd nog een ' ik-heb-er-geen-zin-aan-prijs' aanhangen, klinkt toch anders als onmogelijk.
/Marten
theodorus
Berichten: 406
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gratis: sloop oma-Gazelle in Utrecht (stangremmen)

Bericht door theodorus »

Het zou kunnen dat deze dame geen 140 euro over heeft voor de fiets.
Maar ik weet dat er ook nog heel wat Fiets handelaren zijn die het wielen maken niet onder de knie hebben en daarom met name een naaf met ongelijke flenzen als een onneembare berg zien .
Plaats reactie