opknappertje Haagse dames fiets Hozee

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
GerFr070

opknappertje Haagse dames fiets Hozee

Bericht door GerFr070 »

Zelf had ik het nog nooit gezien, geweten en gehoord.
Maar Den Haag heeft zijn eigen fiets merk gehad...Hozee
Er bestaan nog wel fietsenwinkels die de naam Hozee hebben.
Maar de fietsen van Hozee worden niet meer gemaakt.
Nu heb ik hier al geruime tijd een dames fiets van het merk Hozee staan.
Ook deze fiets zal ik gaan opknappen.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding
Spaken vervangen is niet echt mijn ding een spaakje vervangen dat luk me wel.
Bij dit achterwiel zijn er teveel spaken kapot en zal ik dit moeten laten doen door iemand die dat wel kan.
En de kettingkast is jammer genoeg te verrot om die later weer terug te zetten.
Heb een topic aan gemaakt of iemand nog een Hozee kettingkast heeft liggen of weet iemand die er nog een heeft liggen.
fietshobbyist

Re: opknappertje Haagse dames fiets Hozee

Bericht door fietshobbyist »

GerFr070 schreef: 5 nov 2020, 13.25 Spaken vervangen is niet echt mijn ding een spaakje vervangen dat luk me wel.
Bij dit achterwiel zijn er teveel spaken kapot en zal ik dit moeten laten doen door iemand die dat wel kan.
Type: Wiel spaken in de zoekmachine, alstublieft.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 nov 2020, 14.48, 1 keer totaal gewijzigd.
theodorus

Bericht door theodorus »

Op marktplaats staat bij de oldtimers een Bickerton vouwfiets te koop. advertentie nummer : M1599287280
De verkoopster is een directe nazaat van Hozee fietsen. je kan ze via marktplaats een berichtje sturen
Misschien wil ze je wel meer vertellen over de geschiedenis van Hozee
onderdelen van Hozee fietsen heeft ze niet.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Den Haag heeft ook het fietsenmerk Archipel gekend.
Het was van de gebr. van Tilburg uit de Java straat.
rond 1898 doen ze een hinderwetaanvraag voor een smidsvuur.
De Archipel fietsen werden waarschijnlijk deels wel ergens anders gebouwd en er zitten ook veel Engelse onderdelen in verwerkt.

Deze foto is uit 1908 en laat zien dat ze naast fietsen ook andere sport en vrijetijdsartikelen voerde.
DSC06384.JPG
Ik weet nog van een stuk of 4 Archipel fietsen . Het waren wat luxere modellen en die bleven gelukkig nog wel eens gespaard in een groot huis of landgoed.

Groeten,
Maarten
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Mijn vrouw deed in haar werkzame leven de administratie voor de vestigingen van de firma Hozee. De hoofdvestiging zat in Den Haag aan de Rijswijkseweg, zo'n beetje tegenover Van Rossem Wielersport. De andere vestigingen zaten o.a. op de Haagse Leyweg, Betje Wolfstraat en de Beeklaan. En ook op Scheveningen in de Badhuisstraat. Wat later Technica ging heten. Ook in het winkelcentrum de Boogaard in Rijswijk heeft de zaak nog lang gezeten.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ik weet nog dat mijn vrouw (vorig bericht) zelf ook een Hozee fiets had. Toen we net getrouwd waren 40 jaar terug. Maar .... gejat.... :evil:
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Daarnaast natuurlijk ook Lely (https://www.transportfiets.net/?s=lely), maar die maakte voor zover mij bekend alleen bakfietsen en transportfietsen (en invalide voertuigen). Verder zat ook Reus of Waterreus in Den Haag, maar ook alleen bakfietsen voor zover mij bekend: https://www.transportfiets.net/2018/03/ ... -jaren-20/

Er zullen nog heel wat meer lokale merken zijn geweest, al dan niet lokaal gemaakt (of ingekocht, en als eigen merk verkocht). Door de merkenlijst bladerend, vind ik al uit Den Haag afkomstige merken: Borneo, Celebes, HCR, Heraut, Hobbema, Insulinde, Jong-Holland, Koningin Emma, Nationaal, Nederlandsche Vloot, NPB, Nurmi, Paul Kruger, Rabur, Residentie, Senior, Sumatra, Summum, Timor, Toussaint, Tromp, Vierkleur
fietser

Bericht door fietser »

Over Haagse fietsmerken gesproken:
http://www.rijwiel.net/kauderer-seitzinger4n.htm

Maar het plaatje op jouw fiets ziet er ook erg fraai uit. Zou je daarvan een grotere foto kunnen posten, recht van voren? Het je al naar het framenummer gekeken? Staat denk ik op de linker achterpad.

Groeten,
fietser
theodorus

Bericht door theodorus »

In de Herenstraat in Voorburg heeft ook een Hozee winkel gezeten. de filiaal leider heeft die winkel overgenomen dat werd Hermans wielershop.
Die is inmiddels gesloten wegens geen opvolging.
Voor zo ver ik weet heeft de familie Hozee alle winkels onder een goede regeling overgedaan aan de filiaalhouders . een aantal zijn er onder de naam Hozee nog lang door gegaan maar de Familie Hozee had daar niets meer mee te maken
En ze hadden ook een grossierderij die zat aan de Geestbrugkade in Rijswijk. Die hebben ze gewoon gesloten
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Mijn vraag aan de vEr-gevorderde restaurateurs:

Zijn er Echt geen methodes bekend om een lakdoek-kettingkast te herstellen?
Ik denk bijvoorbeeld aan ducttape aan de binnenzijde; gedeeltelijk en niet erg tijd-conform misschien, maar beter dan niks, zou ik zeggen.

Dirk
Plaats reactie