Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Dag allemaal!
Dit oude frame staat al 15 jaar in de berging van een kennis. Hij vroeg me of ik er even naar wilde kijken.
Ik zie 'm van afstand en ik denk gelijk; ''Een Locomotief kruisframe zonder vaste bagagedrager, dus vóór of tijdens de oorlog gemaakt". Maar wat schetst mijn verbazing, er zitten 28x1,5 wielen onder. Het is dus een toerfiets!
Dit oude frame staat al 15 jaar in de berging van een kennis. Hij vroeg me of ik er even naar wilde kijken.
Ik zie 'm van afstand en ik denk gelijk; ''Een Locomotief kruisframe zonder vaste bagagedrager, dus vóór of tijdens de oorlog gemaakt". Maar wat schetst mijn verbazing, er zitten 28x1,5 wielen onder. Het is dus een toerfiets!
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Mooie vondst! 28 inch ben ik nog niet eerder tegengekomen !!
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
is het dan wel een Locomotief?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Daar twijfel ik ook aan Maarten. Ik denk wel dat het frame ná-oorlogs is gezien de nokjes voor de bagagedrager en het achterwiel met de Favoriet-naaf.
Wat wel opvalt zijn de gaatjes in het balhoofd waar het balhoofdplaatje heeft gezeten. Het plaatje was rond en de gaatjes zitten links en rechts, vrij dicht bij elkaar. Net als bij Locomotief-fietsen uit de 50-er jaren.
Ik heb nog gezocht naar een framenummer, maar ik heb echter niks kunnen vinden.
Wat wel opvalt zijn de gaatjes in het balhoofd waar het balhoofdplaatje heeft gezeten. Het plaatje was rond en de gaatjes zitten links en rechts, vrij dicht bij elkaar. Net als bij Locomotief-fietsen uit de 50-er jaren.
Ik heb nog gezocht naar een framenummer, maar ik heb echter niks kunnen vinden.
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Het is denk ik een union kruisframe. Zie dit artikel http://www.rijwiel.net/kruisf2n.htm
De schuine buis loopt verder door naar achteren.
Union heeft ook een rond balhoofdplaatje gehad.
De schuine buis loopt verder door naar achteren.
Union heeft ook een rond balhoofdplaatje gehad.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Nee , dat is het niet , als je goed kijkt [en leest] zie je dat bij deze de bovenste framebuis niet achter de trapas uitkomt zoals bij Union te zien is en de buis daaronder loop veel verder door naar achter in tegenstelling tot de afbeelding van Union , eigenlijk lijkt deze er totaal niet opTheodK schreef: ↑11 nov 2020, 07.15 Het is denk ik een union kruisframe. Zie dit artikel http://www.rijwiel.net/kruisf2n.htm
De schuine buis loopt verder door naar achteren.
Union heeft ook een rond balhoofdplaatje gehad.

-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
zou dit passen?Coleine schreef: ↑11 nov 2020, 00.50 Daar twijfel ik ook aan Maarten. Ik denk wel dat het frame ná-oorlogs is gezien de nokjes voor de bagagedrager en het achterwiel met de Favoriet-naaf.
Wat wel opvalt zijn de gaatjes in het balhoofd waar het balhoofdplaatje heeft gezeten. Het plaatje was rond en de gaatjes zitten links en rechts, vrij dicht bij elkaar. Net als bij Locomotief-fietsen uit de 50-er jaren.
Ik heb nog gezocht naar een framenummer, maar ik heb echter niks kunnen vinden.
/Marten
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Ik denk ook dat het frame een Locomotief SdL is. Bij de exemplaren (met vaste bagagedrager) die ik heb/had stond het framenummer op de linkerachterpad/pat.
Waarschijnlijk ten overvloede: de voorvork is niet origineel; de originele SdL-vork had 'driehoekige' (doorsnee) vorkpoten en een heel lange bovenbouw.
Zo'n lange bovenbouw is volgens mij alleen verkrijgbaar met een 28 x 1 1/2-vork, dat zou de vervanging verklaren en dus het 28 1 1/2-voorwiel.
Dirk
Waarschijnlijk ten overvloede: de voorvork is niet origineel; de originele SdL-vork had 'driehoekige' (doorsnee) vorkpoten en een heel lange bovenbouw.
Zo'n lange bovenbouw is volgens mij alleen verkrijgbaar met een 28 x 1 1/2-vork, dat zou de vervanging verklaren en dus het 28 1 1/2-voorwiel.
Dirk
-
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Locomotief kruisframe Toerfiets?!?!
Ik denk dat het een Durabo is.
Dat merk begon het zelfde jaar als Locomotief met de bouw van dit type kruisframe .
De tekeningen van de reclames van dit merk laten ook een bagagedrager zien die kort op het achterspatbord vast zit.
Ook het ronde transfer met de klinknageltjes horzontaal hoort bij Durabo. Leuk om met behulp van een ''gewone'' Durabo weer een mooie fiets van te maken. Behoorlijk zeldzaam en wel echt een stukje Nederlandse rijwielontwikkeling.
Groeten,
Maarten
Dat merk begon het zelfde jaar als Locomotief met de bouw van dit type kruisframe .
De tekeningen van de reclames van dit merk laten ook een bagagedrager zien die kort op het achterspatbord vast zit.
Ook het ronde transfer met de klinknageltjes horzontaal hoort bij Durabo. Leuk om met behulp van een ''gewone'' Durabo weer een mooie fiets van te maken. Behoorlijk zeldzaam en wel echt een stukje Nederlandse rijwielontwikkeling.
Groeten,
Maarten