Vandaag opgehaald. Waarschijnlijk een Simplex Neo.
A-typisch balhoofdstel, vervangen ooit? Of door schaarste iets algemeens moeten monteren. Geldt hetzelfde voor de spatborden. Ze hebben wel een massief spatbord-stangetje en het lijkt alsof ze speciaal geponst zijn voor dit typestangetje.
Niet te dateren - vijf-cijferig framenummer... Of de laatste twee cijfers; ...43?
Bijlagen
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!!
Zelfs de achtervork is niet zo'n typische dikke Simplex-achtervork. Vanaf ongeveer 1932 tot de fusie met Locomotief in 1954 zie je deze voor zover ik weet op alle toerfietsen behalve kruisframes. Zou deze ook ooit vervangen zijn?
Bedoel je eigenlijk dat de fiets afgezien van het balhoofdplaatje geen Simplex kenmerken heeft? Framenummer toch? Anders zou je nog gaan twijfelen....
Baseer je het bouwjaar enkel op die 43 achteraan het framenummer? Of is er nog meer te dateren?
maartenB schreef: ↑3 dec 2020, 08.28
Bedoel je eigenlijk dat de fiets afgezien van het balhoofdplaatje geen Simplex kenmerken heeft? Framenummer toch? Anders zou je nog gaan twijfelen....
Baseer je het bouwjaar enkel op die 43 achteraan het framenummer? Of is er nog meer te dateren?
Het is zeker een Simplex, ik vraag me echter af of de onderdelen zoals voorwiel, balhoofdstel en spatborden ooit vervangen zijn of dat deze onderdelen door oorlogse-omstandigheden origineel gemonteerd zijn. Waren er problemen met de levering van de typische 'Simplex-onderdelen' of waren deze onderdelen zo typisch Simplex dat ze gewoon in de Simplex fabriek gemaakt werden en dat ik moet concluderen dat deze spatborden er later opgezet zijn zo ook het balhoofdstel.
De spatbord-stangetjes zijn wel op een typische Simplex manier bevestigd; gaatjes boven elkaar in het spatbord met een stukje plaatijzer aan zowel binnen- als buitenkant. Maar de spatborden hebben een glad profiel en zijn zeker niet de Simplex spatborden die ik op zo veel andere Simplex-fietsen ben tegen gekomen.
maartenB schreef: ↑3 dec 2020, 08.28
De stangetjes zijn trouwens ook 'doorlopend', dus passen ze bij een ná-oorlogse Simplex, terwijl het kettingwiel vast zit met van die typische boutjes op de rechter crank wat volgens mij weer een voor-oorlogs kenmerk is.
Nog zoiets; de achtervork heeft exact dezelfde mate van verweerdheid als de rest van het frame, maar ik verwacht een typische dikke Simplex-achtervork op deze fiets, maar het is een dunne. Misschien ook een kenmerk dat verwijst naar de oorlogsjaren?
Bouwjaar '43 baseer ik louter op de afwijkende kenmerken en het cijfer 43 achteraan het framenummer. Ik zou er uiteraard helemaal naast kunnen zitten.