Fongers BDG 55 21624
Geplaatst: 13 dec 2020, 14.08
Al een tijdje leeft er bij mij het plan om een Fongers op te bouwen uit de korte periode van de ontwikkeling van de velgrem.
Op een of andere manier vind ik de eerste 10 jaar van de 20e eeuw boeiend als het gaat om de verfijning van de toerfiets.
Eind 19e eeuw wist men hoe een fiets gebouwd moest worden en was er bovendien ook een gestaag groeiende menigte die geld over had
voor de relatief nieuwe vrijetijdsbesteding van het fietsen.
In de eerste 10 jaar van de 20e eeuw kwam het beter remmen tot ontwikkeling en zoals bij veel Engelse merken deed ook Fongers er aan mee.
In een relatief korte periode werden diverse variaties op de dubbele velgremmen ontwikkeld voornamelijk de Engelse lijn volgend.
Eerst hevelremmen alleen voor of dubbel voor en achter. in de periode 1905 (een schatting) tot en met plm 1907 door omgekeerde remhevels in het stuur die via kabels de stangen naar voor en achterrem bedienen. In 1908 kwam Fongers met de rollerbrake hendels aan het stuur, het bekende driehoekje ter omkering van de werkrichting waarschijnlijk afgekeken van Lea Francis en de verfijnde remstangen die ze nog zo`n 20 volgende jaren zouden bouwen.
De BDG zo als die had kunnen zijn geweest:
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... =1&page=17
Jasper kreeg kort geleden vanaf Marktplaats een Fongers BDG55 uit 1907 aangeboden. De fiets had al eerder op marktplaats gestaan en ik zelf heb ook toen al gereageerd. Je weet niet altijd hoe de zaken lopen maar blijkbaar heeft de eigenaar wel het vertrouwen gehad dat de fiets met Jasper een goede kant op zou gaan.
We weten inmiddels wel dat geliefde fietsen de vaak niets vermoedende eigenaar-verkopers soms tot twijfel brengen door de plotselinge veelheid aan reacties.
Met deze fiets is het (wat mij betreft dan toch) goed gekomen.
Het is een fiets uit het jaar dat de omgekeerde remmen de achterrem niet langer met een stangenstelsel bediende maar dat Fongers er voor koos om de achterrem door een bowdenkabel te laten bedienen.
Tijdens de Marktplaats periode en zonder een framenummer te weten was het niet duidelijk wel jaar deze fiets precies was. Dat maakt in de keuze van remsysteem wel veel uit dus. Het 1906 model met de remstangen naar achter is wel gefotografeerd en te vinden in de beeldbank maar daaruit is niet goed op te maken hoe het er allemaal uit ziet. Het 1907 model is veel duidelijker en eenvoudiger ook. Je ziet zelfs waar de bevestigingsbandjes van de kabel zitten. Beetje zwierige loop van die kabel trouwens.
Dat systeem ga ik nabouwen voor deze fiets. De achterrem heeft een ophanging met een boogje boven in de staande vork die meteen boutje is voor het achterspatbord.
Op fotos van BDG`s zonder deze rem zie je twee schroefjes voor een overlappend beugeltje over de vork. Bij de BDG met omgekeerde remmen zit dat niet. De voorrem is van het zelfde model als ik al eens voor m`n BD3 heb gebouwd.
Opmerkelijk is dat de remhevels een plaat met schroefdraad en moertje hebben in de handgrepen.
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=1
Ik heb dat nog nergens terug gezien. De zeer duidelijke foto in de beeldbank laat veel zien maar niet de functie van het schroefje.
Vermoedelijk is het gemaakt om de binnenkabel onder vast te klemmen. Dat is zinvol omdat het gemier met een kabel die eindigt boven in het handvat veel gedoe geeft om tot een goede afstelling of zelfs al montage te komen.
Als je de kabel doortrekt in de greep heb je opeens de mogelijkheid om de zaak goed aan te trekken.
Er staat ook nog een tekst op het plaatje bij de moer. Wat zal er staan ? Bowden made in Engeland? Rijwielfabriek A Fongers?
De fiets is natuurlijk al een keer terug geweest naar de fabriek en daarna nog van van alles voorzien wat er niet op hoort.
De trapas met cranks zijn origineel 1907 Het tandblad is zoals dat van Jos z`n BD uit 1904-05 en de cranks hebben het FG tekentje. De voorvork lijkt ook origineel. Een van de kenmerken die me opviel bij de advertentie: een voorspatbord dat moeite heeft met onder de kroon door gaan. Dicht op het wiel. Onder de spatbordbevestiging staat ook BDG. Blijkbaar zijn de DZ vorken in die periode weer anders. Ik was voor de aanschaf al begonnen met het maken van onderdelen. Best raar eigenlijk . Ik heb nu smalle spatborden met stangen, kloppende pedalen van een vroege Fongers en het achterwiel van de gesloopte Fongers DZ uit 1910. Ik zoek nog zo`n voornaafje waarbij de cups wat hoekig zijn opgenomen in de totaal vorm.
DE BDG`s (en CCG`s) hadden ook een typisch zadel met vier veren onder de achterbrug verbonden met een strip en aansluitend aan de stangen die onder het zadel vandaan komen. Lastig te zien op de beeldbank foto`s maar wel een ding wat ik ook weer terug wil zien.
Al met al ben ik benieuwd hoe ver je nu kan gaan met reproductie van onderdelen in relatie tot de geloofwaardigheid van een antieke fiets.
Ik ben het punt voorbij dat dat een discussie zou moeten zijn. Ik wil het gewoon in de praktijk uitproberen.
Vanwaar later verslag!
Groeten,
Maarten
Op een of andere manier vind ik de eerste 10 jaar van de 20e eeuw boeiend als het gaat om de verfijning van de toerfiets.
Eind 19e eeuw wist men hoe een fiets gebouwd moest worden en was er bovendien ook een gestaag groeiende menigte die geld over had
voor de relatief nieuwe vrijetijdsbesteding van het fietsen.
In de eerste 10 jaar van de 20e eeuw kwam het beter remmen tot ontwikkeling en zoals bij veel Engelse merken deed ook Fongers er aan mee.
In een relatief korte periode werden diverse variaties op de dubbele velgremmen ontwikkeld voornamelijk de Engelse lijn volgend.
Eerst hevelremmen alleen voor of dubbel voor en achter. in de periode 1905 (een schatting) tot en met plm 1907 door omgekeerde remhevels in het stuur die via kabels de stangen naar voor en achterrem bedienen. In 1908 kwam Fongers met de rollerbrake hendels aan het stuur, het bekende driehoekje ter omkering van de werkrichting waarschijnlijk afgekeken van Lea Francis en de verfijnde remstangen die ze nog zo`n 20 volgende jaren zouden bouwen.
De BDG zo als die had kunnen zijn geweest:
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... =1&page=17
Jasper kreeg kort geleden vanaf Marktplaats een Fongers BDG55 uit 1907 aangeboden. De fiets had al eerder op marktplaats gestaan en ik zelf heb ook toen al gereageerd. Je weet niet altijd hoe de zaken lopen maar blijkbaar heeft de eigenaar wel het vertrouwen gehad dat de fiets met Jasper een goede kant op zou gaan.
We weten inmiddels wel dat geliefde fietsen de vaak niets vermoedende eigenaar-verkopers soms tot twijfel brengen door de plotselinge veelheid aan reacties.
Met deze fiets is het (wat mij betreft dan toch) goed gekomen.
Het is een fiets uit het jaar dat de omgekeerde remmen de achterrem niet langer met een stangenstelsel bediende maar dat Fongers er voor koos om de achterrem door een bowdenkabel te laten bedienen.
Tijdens de Marktplaats periode en zonder een framenummer te weten was het niet duidelijk wel jaar deze fiets precies was. Dat maakt in de keuze van remsysteem wel veel uit dus. Het 1906 model met de remstangen naar achter is wel gefotografeerd en te vinden in de beeldbank maar daaruit is niet goed op te maken hoe het er allemaal uit ziet. Het 1907 model is veel duidelijker en eenvoudiger ook. Je ziet zelfs waar de bevestigingsbandjes van de kabel zitten. Beetje zwierige loop van die kabel trouwens.
Dat systeem ga ik nabouwen voor deze fiets. De achterrem heeft een ophanging met een boogje boven in de staande vork die meteen boutje is voor het achterspatbord.
Op fotos van BDG`s zonder deze rem zie je twee schroefjes voor een overlappend beugeltje over de vork. Bij de BDG met omgekeerde remmen zit dat niet. De voorrem is van het zelfde model als ik al eens voor m`n BD3 heb gebouwd.
Opmerkelijk is dat de remhevels een plaat met schroefdraad en moertje hebben in de handgrepen.
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=1
Ik heb dat nog nergens terug gezien. De zeer duidelijke foto in de beeldbank laat veel zien maar niet de functie van het schroefje.
Vermoedelijk is het gemaakt om de binnenkabel onder vast te klemmen. Dat is zinvol omdat het gemier met een kabel die eindigt boven in het handvat veel gedoe geeft om tot een goede afstelling of zelfs al montage te komen.
Als je de kabel doortrekt in de greep heb je opeens de mogelijkheid om de zaak goed aan te trekken.
Er staat ook nog een tekst op het plaatje bij de moer. Wat zal er staan ? Bowden made in Engeland? Rijwielfabriek A Fongers?
De fiets is natuurlijk al een keer terug geweest naar de fabriek en daarna nog van van alles voorzien wat er niet op hoort.
De trapas met cranks zijn origineel 1907 Het tandblad is zoals dat van Jos z`n BD uit 1904-05 en de cranks hebben het FG tekentje. De voorvork lijkt ook origineel. Een van de kenmerken die me opviel bij de advertentie: een voorspatbord dat moeite heeft met onder de kroon door gaan. Dicht op het wiel. Onder de spatbordbevestiging staat ook BDG. Blijkbaar zijn de DZ vorken in die periode weer anders. Ik was voor de aanschaf al begonnen met het maken van onderdelen. Best raar eigenlijk . Ik heb nu smalle spatborden met stangen, kloppende pedalen van een vroege Fongers en het achterwiel van de gesloopte Fongers DZ uit 1910. Ik zoek nog zo`n voornaafje waarbij de cups wat hoekig zijn opgenomen in de totaal vorm.
DE BDG`s (en CCG`s) hadden ook een typisch zadel met vier veren onder de achterbrug verbonden met een strip en aansluitend aan de stangen die onder het zadel vandaan komen. Lastig te zien op de beeldbank foto`s maar wel een ding wat ik ook weer terug wil zien.
Al met al ben ik benieuwd hoe ver je nu kan gaan met reproductie van onderdelen in relatie tot de geloofwaardigheid van een antieke fiets.
Ik ben het punt voorbij dat dat een discussie zou moeten zijn. Ik wil het gewoon in de praktijk uitproberen.
Vanwaar later verslag!
Groeten,
Maarten