Voorschoten fiets Archipel?

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Jan Sloof

Voorschoten fiets Archipel?

Bericht door Jan Sloof »

Hallo, Ik ben Jan Sloof uit Voorschoten, gepensioneerd archivaris en schrijvend over Voorschoten. Momenteel ben ik bezig met een verhaal over Van Cuilenborg die in 1911 begon als hersteller en verkoper van fietsen. Het verhaal gaat dat hij fietsen verkocht van het merk Archipel (de rede dat ik op deze site te gast ben). Het verhaal gaat dat hij de fietsen in onderdelen bij de fabriek bestelde en ze op maat voor de klanten ineen zette. Iemand schreef dat ze f 125 kosten; 50 meer dan bij collega's. Maar hij gaf gratis rijles en als men de rijkunst niet machtig werd, men de koop ongedaan kon maken.
Eerder schreef ik over collega Jongeneel en Roest.
Ik was archivaris bij het hoogheemraadschap van Rijnland in Leiden; 29 Jaar met veel plezier. Daarvoor was ik 16 jaar kaasboer in mijn dorp, ook heel leuk.
Ik ben actief als vrijwilliger bij het plaatselijk museum.
Mocht u willen reageren op mijn vraag of Archipel wel werkelijk bestaan heeft en info of een afbeelding weet, dan hou ik mij aanbevolen.
Hartelijke groet vanuit Voorschoten.
fietser

Re: Voorschoten fiets Archipel?

Bericht door fietser »

Archipel heeft zeer zeker bestaan, van 1898 tot 1941 toen de winkel aan de Javastraat in Den Haag door een andere eigenaar werd overgenomen.
archipel1.gif
archipel1.gif (16.34 KiB) 4420 keer bekeken
Dat ze fietsen als bouwpakket leverden kan ik me daarentegen eerder niet voorstellen, althans niet onder het merk Archipel. Wel merkloos zodat Van Cuilenborg de fietsen onder zijn eigen merk kon afmonteren. Het verhaal van maatwerk en een 50 gulden hogere prijs lijkt mij wat twijfelachtig, dat zou in de loop van de tijd tot grotere proporties uitgegroeid kunnen zijn dan de daadwerkelijke gang van zaken toen. Maatwerk bestond voor de oorlog sowieso eigenlijk alleen uit een verandering van de framehoogte, maar geen hoeken of lengtematen.

'
velophile

Bericht door velophile »

Beste Jan,

De site van de vereniging bevat een lijst met gebruikte merknamen, en inderdaad komen de Archipels in diverse jaartallen en namen uit Den Haag.

http://oudefiets.nl/index.php/fietsgesc ... merken-0-a

Die 50 gulden extra prijs, kan ik mij eigenlijk ook niet zo goed voorstellen. Het was toen ook crisis........

Groeten, Wiel
Jan Sloof

Bericht door Jan Sloof »

Dank je voor jullie reacties.
Inderdaad vond ik het van de schrijver Jilles Limburg overdreven dat verschil in prijs tussen een Archipel fiets en een andere.
Ook het ineenzetten van fietsen en daarbij op maat leveren aan de klanten was in die tijd dus nog niet zo mogelijk.
Jilles Limburg schreef een en ander in een In Memoriam D.J. van Cuilenborg. Hij overdrijft graag al is het met goede bedoelingen. De collega fietsenmaker Jongeneel werkte op de zilverfabriek. Daar had hij gelijk veel klanten, want daar werd redelijk salaris betaald. Hij startte in 1909 met zijn bedrijfje. Hij deed later erg veel in Solexen. Dat stuk heb ik al langer geleden gemaakt. Mogelijk vind ik nog eens welk merk fietsen hij verkocht. In Voorschoten was zelfs nog een korte tijd een Solex-verhuurbedrijf.
Voor het artikel heb ik de kleinzoon Ronald van Cuilenborg geintervieuwd. Cuilenborg ging later over op de verkoop van auto's.
Ik krijg zo het idee dat Archipel zelf daar in Den Haag ook alleen maar een winkel was en de fietsen merkloos bij een fabriek inkocht...
Mag ik het mij gestuurde embleem in mijn artikel gebruiken? Het is niet commercieel. Ik schrijf de stukken vooral voor de geintervieuwden en we hebben er in ons plaatselijk museum plezier van als achtergrondinformatie. Uiteraard vermeld ik de bron!
Hartelijke groet, Jan Sloof.
fietser

Bericht door fietser »

De afbeelding komt hier vandaan:
http://www.flickr.com/photos/letterlust/2267051711/
En de juiste bronvermelding hierbij is het boek "Een halve eeuw wielersport" van George Hogenkamp.

'
Plaats reactie