Het leven van een rijwiel
Het leven van een rijwiel
Wellicht allang bekend, maar dan toch maar gemeld:
op de website van het Haags gemeentearchief is de driedelige film "Het leven van een rijwiel" te zien, gemaakt door de Haagsche Amateur Filmclub,
Behalve beelden van Den Haag eind jaren 30, ook veel fietsen in beeld.
Wie herkent die grote koplamp op de Fongers fiets?
https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... horizontal
Veel kijkplezier,
met vriendelijke groeten,
Desmond
op de website van het Haags gemeentearchief is de driedelige film "Het leven van een rijwiel" te zien, gemaakt door de Haagsche Amateur Filmclub,
Behalve beelden van Den Haag eind jaren 30, ook veel fietsen in beeld.
Wie herkent die grote koplamp op de Fongers fiets?
https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... horizontal
Veel kijkplezier,
met vriendelijke groeten,
Desmond
-
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Het leven van een rijwiel
Nou, zeg dat wel!
Opvallend dat de fiets door de filmpjes heen drie gedaantes aanneemt.
Een Fongers, tussendoor een Simplex zonder bagagedrager, en in de derde film een onbekend merk met lager frame.
De lamp is wel steeds de zelfde!
Opvallend dat de fiets door de filmpjes heen drie gedaantes aanneemt.
Een Fongers, tussendoor een Simplex zonder bagagedrager, en in de derde film een onbekend merk met lager frame.
De lamp is wel steeds de zelfde!
Re: Het leven van een rijwiel
Leuk filmpje hij fietst door mijn dorp Leidschendam over de sluisbrug.
Gr Nol
Gr Nol
Re: Het leven van een rijwiel
prachtige koplamp iid ; ik meen dat het merk DIAMON is
Re: Het leven van een rijwiel
Zou dit plaatje iets kunnen helpen voor het bepalen van de herkomst van die aparte koplamp? Of zou dit het adres zijn van de leverancier? Overigens is de trotse fietser zijn voertuig al snel ontrouw: zoekt in de catalogus van Citroën een Traction Avant uit en stapt daarna plompverloren in een Mercedes Benz. Maar het zijn leuke filmpjes en als geheel ook een interessant tijdsbeeld!
- Bijlagen
-
- Koplamp.jpg (70.91 KiB) 3650 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Re: Het leven van een rijwiel
De film is werkelijk een parel! Zowel voor de fietsliefhebber als ook voor het tijdsbeeld inderdaad. Ik vind het allebei genieten.
De koplamp is een Duitse Ennwell Aero Ook verder is het leuk om naar de details te speuren. Zo zijn de opnames in de fietsfabriek aan het begin van deel 1 natuurlijk bij gebrek aan een fabriek niet in Den Haag ontstaan maar wel in Amsterdam bij Simplex. Je ziet op een gegeven moment een hele rij Simplex-tandemframes aan de muur hangen.
De fiets wisselt in deel 1 en 2 niet één maar meerdere keren tussen Fongers en Simplex. De Simplex duikt al tegen het einde van deel 1 voor het eerst op maar de Fongers blijft ook in deel 2 terugkomen. Alleen heeft deze dan jasbeschermers met een patroon in reliëf terwijl het in deel 1 nog gladde jasbeschermers waren. Ook bekijkt bijvoorbeeld de 2e eigenaar, de arbeider, uitvoerig de fiets op de veilingtafel waarbij de gewone voornaaf prominent in beeld is. In de volgende scene stapt hij blij op zijn Fongers met trommelrem in het voorwiel.
In deel 3 is het dan een no-name "barrel" zoals Maarten al schreef. Misschien is de gedaanteverandering van de fiets deels ook met opzet gedaan om de veroudering/aftakeling van de fiets te laten zien. Ze wilden de glimmende, nieuwe Fongers (gekocht bij het Fongers-filiaal op de Laan van Meerdervoort 92a) niet onder de modder en roest laten komen, zoals bijvoorbeeld op het achterspatbord te zien dat aanvankelijk nog stralend wit is. Maar het heen en weer tussen Fongers en Simplex is natuurlijk wel een foutje.
Een andere verklaring voor de inconsistenties is denk ik ook de lange tijd die eraan gewerkt is. De première was pas begin 1940:
De arbeider die de fiets op de veiling koopt woont trouwens op het adres Goeverneurlaan 621-627 in Den Haag en daar spelen zich redelijk wat scènes van deel 2 af. De bebouwing is daar ongewijzigd. De fietsenwerkplaats "Kwiek" waar de fiets op het einde naar toe gaat zat aan de Schenkweg 114, langs het spoor bij Den Haag CS. Die panden zijn inmiddels vervangen.
Groeten,
fietser
De koplamp is een Duitse Ennwell Aero Ook verder is het leuk om naar de details te speuren. Zo zijn de opnames in de fietsfabriek aan het begin van deel 1 natuurlijk bij gebrek aan een fabriek niet in Den Haag ontstaan maar wel in Amsterdam bij Simplex. Je ziet op een gegeven moment een hele rij Simplex-tandemframes aan de muur hangen.
De fiets wisselt in deel 1 en 2 niet één maar meerdere keren tussen Fongers en Simplex. De Simplex duikt al tegen het einde van deel 1 voor het eerst op maar de Fongers blijft ook in deel 2 terugkomen. Alleen heeft deze dan jasbeschermers met een patroon in reliëf terwijl het in deel 1 nog gladde jasbeschermers waren. Ook bekijkt bijvoorbeeld de 2e eigenaar, de arbeider, uitvoerig de fiets op de veilingtafel waarbij de gewone voornaaf prominent in beeld is. In de volgende scene stapt hij blij op zijn Fongers met trommelrem in het voorwiel.
In deel 3 is het dan een no-name "barrel" zoals Maarten al schreef. Misschien is de gedaanteverandering van de fiets deels ook met opzet gedaan om de veroudering/aftakeling van de fiets te laten zien. Ze wilden de glimmende, nieuwe Fongers (gekocht bij het Fongers-filiaal op de Laan van Meerdervoort 92a) niet onder de modder en roest laten komen, zoals bijvoorbeeld op het achterspatbord te zien dat aanvankelijk nog stralend wit is. Maar het heen en weer tussen Fongers en Simplex is natuurlijk wel een foutje.
Een andere verklaring voor de inconsistenties is denk ik ook de lange tijd die eraan gewerkt is. De première was pas begin 1940:
De arbeider die de fiets op de veiling koopt woont trouwens op het adres Goeverneurlaan 621-627 in Den Haag en daar spelen zich redelijk wat scènes van deel 2 af. De bebouwing is daar ongewijzigd. De fietsenwerkplaats "Kwiek" waar de fiets op het einde naar toe gaat zat aan de Schenkweg 114, langs het spoor bij Den Haag CS. Die panden zijn inmiddels vervangen.
Groeten,
fietser
Re: Het leven van een rijwiel
Beste Nol, Wim en fietser,
de vraag over de koplamp is door jullie beantwoord!
Fietser, je hebt héél goed naar de films gekeken, super dat je het Fongers filiaal op de Laan van Meerdervoort hebt herkend, en de woonhuizen op de Gouverneurlaan, die laatste meende ik ook te herkennen.
Het is zeker een pareltje in alle opzichten, de opnames getuigen van een hoge mate van gevoel voor het maken van scenes, leuk dat je er ook de mededeling over gevonden hebt!
Ik ga het nogmaals bekijken, maar nu met de door jullie gegeven info!
Ik heb zelf ook een "Haagse" Fongers fiets, D55 uit 1933, gekocht bij van der Gugten van Hoogenhoucklaan no.84, plaatje zit nog op het achterspatbord. Met vriendelijke groet
Desmond
de vraag over de koplamp is door jullie beantwoord!
Fietser, je hebt héél goed naar de films gekeken, super dat je het Fongers filiaal op de Laan van Meerdervoort hebt herkend, en de woonhuizen op de Gouverneurlaan, die laatste meende ik ook te herkennen.
Het is zeker een pareltje in alle opzichten, de opnames getuigen van een hoge mate van gevoel voor het maken van scenes, leuk dat je er ook de mededeling over gevonden hebt!
Ik ga het nogmaals bekijken, maar nu met de door jullie gegeven info!
Ik heb zelf ook een "Haagse" Fongers fiets, D55 uit 1933, gekocht bij van der Gugten van Hoogenhoucklaan no.84, plaatje zit nog op het achterspatbord. Met vriendelijke groet
Desmond
Re: Het leven van een rijwiel
prachtig zo,n koplamp ; wie heeft er een ter overname voor me ?
Re: Het leven van een rijwiel
Fascinerende film met een prachtig tijdsbeeld! Zou de landfietser een vergoeding gekregen hebben voor zijn aanrijding in deel 3 waarna hij vervolgens ook zijn fiets verkocht bij de fietsenmaker? Die auto sneed de bocht nagenoeg volledig af; een erg lompe actie
.
