Elvea licht
Elvea licht
Elvea.
Beetje onbekend merk maar erg mooi.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Beetje onbekend merk maar erg mooi.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- elvea 001.jpg (294.44 KiB) 12071 keer bekeken
-
- elvea 006.jpg (338.99 KiB) 12072 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Re: Elvea licht
Hoi Charles,
Ik heb onlangs een Leko verlichtingssetje gekocht. De dynamo lijkt erg op die van jou. Enig idee of de twee verwant zijn?
Gr, Peter
Ik heb onlangs een Leko verlichtingssetje gekocht. De dynamo lijkt erg op die van jou. Enig idee of de twee verwant zijn?
Gr, Peter

Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hoi Peter,
Dat zou heel goed kunnen.
Ik kom regelmatig zelfde onderdelen met verschillende namen er op tegen.
In dit geval weet ik het fijne er ook niet van.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Dat zou heel goed kunnen.
Ik kom regelmatig zelfde onderdelen met verschillende namen er op tegen.
In dit geval weet ik het fijne er ook niet van.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Interessant dit Elvea licht. en zeker als dit van Leko is.
ik ken dit model dynamo en lamp heel goed omdat Burgers deze set op haar fietsen van eind jaren '30 monteerde. De dynamo onder de naam Omnia of Burgers. Een foto van deze dynamo kan je zien in het mapje Burgers verlichting deel 2 in deze zelfde rubriek.
Fietser heeft een artikel over Leko geschreven. zie hiervoor de index van de clubbladen op de website onder het tabblad tijdschrift.
Van de advertentie van Leko in dit artikel uit 1937 zou de onderste lamp deze lamp kunnen zijn. Er zijn namelijk twee uitvoeringen van, een ronde voor damesfietsen en een langwerpige voor herenfietsen. Deze Elvea is een langwerpige.
Fietser; weet jij of Elvea een merk van Leko was?
Charles: staat er op het doosje nog iets over de herkomst? leko zat in Utrecht.
groet Theo
ik ken dit model dynamo en lamp heel goed omdat Burgers deze set op haar fietsen van eind jaren '30 monteerde. De dynamo onder de naam Omnia of Burgers. Een foto van deze dynamo kan je zien in het mapje Burgers verlichting deel 2 in deze zelfde rubriek.
Fietser heeft een artikel over Leko geschreven. zie hiervoor de index van de clubbladen op de website onder het tabblad tijdschrift.
Van de advertentie van Leko in dit artikel uit 1937 zou de onderste lamp deze lamp kunnen zijn. Er zijn namelijk twee uitvoeringen van, een ronde voor damesfietsen en een langwerpige voor herenfietsen. Deze Elvea is een langwerpige.
Fietser; weet jij of Elvea een merk van Leko was?
Charles: staat er op het doosje nog iets over de herkomst? leko zat in Utrecht.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Elvea was geen merk van Leko maar een zelfstandig bedrijf uit Den Haag. Het was een NV die aanvankelijk (jaren twintig) als constructiewerkplaats in de auto's en motoren zat en later in de fietsverlichting. Het lijkt op een echte fabrikant.
'
'
blijft een lastig onderwerp, al die namen op electrische verlichting.
ik plaats hierbij enkele foto's van mijn omnia dynamo met bijbehorende bolle lamp. De lamp heeft een verklikkerglaasje voor het achterlicht. in jouw artikel over Leko zeg je
" In dat jaar kwam Leko met een schijnwerper die voorzien was van een rood verklikkerlampje dat verbonden was met het achterlicht.".
Daarom dacht ik ook meteen dat Leko goed zou passen. Ik had ook al een verklaring voor de naam ELVEA bedacht "ELectische VErlichting Anton koot" . maar die vlieger gaat dus niet op.
Peter wil je ook een foto van jouw Leko setje hier bij plaatsen? dan kunnen we vergelijken.
groet Theo
ik plaats hierbij enkele foto's van mijn omnia dynamo met bijbehorende bolle lamp. De lamp heeft een verklikkerglaasje voor het achterlicht. in jouw artikel over Leko zeg je
" In dat jaar kwam Leko met een schijnwerper die voorzien was van een rood verklikkerlampje dat verbonden was met het achterlicht.".
Daarom dacht ik ook meteen dat Leko goed zou passen. Ik had ook al een verklaring voor de naam ELVEA bedacht "ELectische VErlichting Anton koot" . maar die vlieger gaat dus niet op.

Peter wil je ook een foto van jouw Leko setje hier bij plaatsen? dan kunnen we vergelijken.
groet Theo
- Bijlagen
-
- binnenkant lamp met verklikkerglaasje voor achterlicht.
- bolle lamp binnenkant.jpg (58.62 KiB) 11964 keer bekeken
-
- bolle lamp met verklikker glaasje zit op Burgers 1940 damesfiets
- burgers bolle lamp ca. 1939 .jpg (56.45 KiB) 11964 keer bekeken
-
- Omnia dynamo van Burgers fiets uit 1940
- afb 55 voorvork met lamphaak 1940.jpg (173.48 KiB) 11964 keer bekeken
-
Dat zal ik na de Kerst zeker doen, ik heb het hier nameliojk niet bij de hand
Gr, Peter
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ik heb inmiddels van Marcel foto's gekregen van de Leko dynamo. Die is anders van vorm dan de Elvea. Marcel mailde ook nog foto's van een Elvea lamp met schakelaar achterop voor groot en dimlicht en een jongere Elvea dynamo.
Mijn conclusie is dat Elvea (een fabriekje uit Den Haag) diverse modellen koplampen heeft gemaakt met het kenmerkende bolle uiterlijk. En in ieder geval twee typen dynamo's.
Het is waarschijnlijk een bedrijf geweest met een beperkte productiecapaciteit dat in ieder geval ook lampen en dynamo's voor Burgers maakte.
Bijgevoegd de foto's van Marcel.
groet Theo
Mijn conclusie is dat Elvea (een fabriekje uit Den Haag) diverse modellen koplampen heeft gemaakt met het kenmerkende bolle uiterlijk. En in ieder geval twee typen dynamo's.
Het is waarschijnlijk een bedrijf geweest met een beperkte productiecapaciteit dat in ieder geval ook lampen en dynamo's voor Burgers maakte.
Bijgevoegd de foto's van Marcel.
groet Theo
- Bijlagen
-
- elvea (links) en Leko (rechts) dynamo
- elvea.jpg (221.9 KiB) 11885 keer bekeken
-
- elvea lamp met schakelaar achterop.
- elvea 021.jpg (278.75 KiB) 11885 keer bekeken
-
- elvea dynamo jaren '50?
- elvea 025.jpg (287.16 KiB) 11885 keer bekeken
Op een aantal van mijn dynamo's zit een schroef waarin olie moet worden bijgevuld. Wat raden jullie aan, dikke of dunne olie?
Hoi René,
Zuurvrije naaimachine olie schijnt het beste te zijn.
Volgens mij betekend 'zuurvrij' dat de olie niet indikt en daardoor zijn smerende eigenschappen niet verliest en niets aantast.
Mijn ervaring is dat motorolie van de Action van € 3,50 per 2,5L
ook goed smeert.
Het enige wat je niet moet gebruiken en wat ik tijdens demontage wel eens tegenkom is z.g. consistentvet. Het is ook zuurvrij maar het wordt dik en hard en verliest zijn smerende eigenschappen.
Het is niet dat ik verwacht dat je dat in een dynamo gaat stoppen maar ik heb het meegemaakt dat het daar wel gebruikt werd.
Er wordt reclame mee gemaakt dat het kogellagervet is.
http://www.gerritse.nl/Lijmen__kitten__ ... _vet_200g/
Ik weet niet wat voor kogellagers maar niet die van een fiets.
En dynamo's zijn vaak glijlagers op een enkele uitzondering na.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Zuurvrije naaimachine olie schijnt het beste te zijn.
Volgens mij betekend 'zuurvrij' dat de olie niet indikt en daardoor zijn smerende eigenschappen niet verliest en niets aantast.
Mijn ervaring is dat motorolie van de Action van € 3,50 per 2,5L
ook goed smeert.
Het enige wat je niet moet gebruiken en wat ik tijdens demontage wel eens tegenkom is z.g. consistentvet. Het is ook zuurvrij maar het wordt dik en hard en verliest zijn smerende eigenschappen.
Het is niet dat ik verwacht dat je dat in een dynamo gaat stoppen maar ik heb het meegemaakt dat het daar wel gebruikt werd.
Er wordt reclame mee gemaakt dat het kogellagervet is.
http://www.gerritse.nl/Lijmen__kitten__ ... _vet_200g/
Ik weet niet wat voor kogellagers maar niet die van een fiets.
En dynamo's zijn vaak glijlagers op een enkele uitzondering na.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar