Union naven begin 20ste eeuw: jaartal op de conussen & as?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Jeroen Zuiderwijk

Union naven begin 20ste eeuw: jaartal op de conussen & as?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb een NOS Union transport voornaaf, waar in de conussen en as '14' is ingeslagen. Weet iemand of dat bij Union ook een jaartal is, net zoals bij Fichtel & Sachs?
P1100798a.jpg
P1100799a.jpg
P1100801a.jpg
TheodK

Re: Union naven begin 20ste eeuw: jaartal op de conussen & as?

Bericht door TheodK »

dat is volgens niet een door Union gemaakte naaf maar een Torpedonaaf waar de merknaam van Union is gezet. Op mijn Burgers 1912 (zie item elders in het forum) zit ook zo'n soort naaf, maar dan met Burgers op de naafhuls. 14 is dan inderdaad het bouwjaar dat Torpedo er in sloeg.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het is lastig om onderdelen met de naam UNION te identificeren omdat er een handelsmaatschappij bestond die, als zij iets kocht daar haar naam aan verbond. Twee voorbeelden zijn Renold en F&S maar er waren er nog veel meer.
Daar komt bij dat er ook een fabrikant is geweest die zijn bedrijf UNION noemde.
En dan de Nederlandse UNION nog maar die is meestal wel te onderscheiden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Interessant, dus het zou ook nog een naaf uit de Fichtel & Sachs fabriek kunnen zijn. Ik ken een paar Fichtel & Sachs naven, waarbij het jaartal in een cirkel is ingeslagen ('22 en '24), i.p.v. alleen de cijfers en F&S erachter. Als dat inderdaad het jaartal is, dan is het het oudst gedateerde transportfietsonderdeel dat ik ken. Nu nog de rest van een transportfiets uit 1914 erbij zoeken ;)
Jeroen Zuiderwijk

Zie voorbeelden:
IMG_0713.JPG
steeknaaf_1923-24_5.jpg
Plaats reactie