Fongers DZ 60 212-66

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers DZ 60 212-66

Bericht door JasperA »

Een zo op het oog toch nog redelijk goed bewaard gebleven Fongers DZ 60 uit 1921. Wel een keertje terug geweest naar de fabriek vermoed ik en ooit ook onderdeel van de Fongers collectie.

Ik blijf me bij zo'n rijwiel dan toch afvragen of er niet een verhaal bij de fiets hoort. Of dat er misschien andere reden waren om dit soort rijwielen aan de Fongers collectie toe te voegen. Reserve onderdelen misschien?
011-2.JPG
011-1.JPG
011-3.JPG
011-4.JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Deze fiets is zeker terug geweest naar de fabriek; goed te zien aan de transfer op de zitbuis, die vanaf 1928 werden aangebracht.
Velorama kreeg in de jaren 80 en 90 (toen er nog maar beperkt werd verzameld en Marktplaats er nog niet was) veel oud materiaal aangeboden van particulieren. Ook via de contacten van Gertjan kwam er het nodige oud materiaal naar Nijmegen. Op een enkel model na dat werd gerestaureerd, werd het gros van de aanwinsten 'as found' opgeslagen in twee garages in Nijmegen.

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door JasperA »

Dag Jos, maar deze DZ heeft zo’n ‘komt uit Fongers collectie’ vlaggetje aan het stuur. Mijn vraag ging ook meer over waarom de Fongers fabriek dit soort fietsen ‘as found’ aan de collectie toevoegde. Dat moet voor de jaren ‘80/‘90 geweest zijn in ieder geval.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

We hebben het er al eens vaker over gehad, maar ik meen dat de 'Fongers collectie' van Velorama bij rijwielhandelaar Klei aan de Parkweg Groningen vandaan kwam. Veel van de fietsen met zo'n kaartje eraan waren in tamelijk beroerde staat.

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door JasperA »

Haha, ja we blijven het maar over dezelfde onderwerpen hebben. Tijd voor een nieuwe hobby... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door jrietveld »

Jij bent nog jong, alle gelegenheid een andere hobby te zoeken (of had je dat al geprobeerd?!).
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door JasperA »

De nieuwe hobby is inmiddels 2,5 jaar oud en vraagt de nodige aandacht nu de kinderopvang gesloten is... :lol:

Maar wat is er ook mooier om te verzamelen dan Fongers rijwielen?

Ik kom dan zelf al snel op zaken als oude Indians, een donkerblauwe Ferrari uit begin jaren ‘50, een Ford Model A, Alfons Mucha affiches, een Rembrandt...

Dus voorlopig doen we het er maar mee... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door jrietveld »

Tja, ik weet ook niet zo snel een alternatief...

Nog even over de fiets: in 1921 zijn niet zo heel veel fietsen door Fongers afgeleverd. Het was met 1920 een van de duurste jaren, vanwege de materiaalschaarste als gevolg van WO 1.

Jos
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers DZ 60 212-66

Bericht door Durabo88 »

Daar zeg je wat. Volgens mij werden er in die jaren ook keer op keer weer nieuwe prijslijsten uitgegeven als er iets door die schaarste in prijs was gestegen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie