Fongers HH 75 2305-64

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
JasperA

Fongers HH 75 2305-64

Bericht door JasperA »

Zelf ben ik groot fan van zogenoemde 'tijdloze universele' stijliconen. En de eerste foto van deze Fongers HH 75 uit 1923 is daar zeker eentje van.

Er schijnen zo'n 5 Fongersen met deze hoogte bekend te zijn in het oude fiets wereldje. Als ik het goed heb is deze inmiddels weer rijklaar gemaakt en onderdeel van een fantastische verzameling oude karren...
029-1.JPG
029-2.JPG
029-3.JPG
029-4.JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietser

Re: Fongers HH 75 2305-64

Bericht door fietser »

Gek is dat. Ik heb eens een foto van een Fongers BB70 over de foto van Velorama gelegd (voor de oplettende kijker: ja, de foto is gespiegeld zodat de kettingkast links lijkt te zitten).
Hier de enigszins geprepareerde BB70-foto:
_foto bb70.jpg
En hier de twee foto's van de 75cm hoge fiets en de 70cm hoge over elkaar:
_foto combi.jpg
JasperA

Bericht door JasperA »

Het zou kunnen zijn dat de HH 75 nog een kortere voorvork heeft in 1923. Als ik naar de balhoofdbuis kijk lijkt deze toch echt langer te zijn bij de HH. De BB-70 heeft zo te zien een vervanging als voorvork en staat daardoor wat hoger lijkt het. Of denk je dat het geen 75 is?
fietser

Bericht door fietser »

Het was misschien toch wat te simpel hoe ik de vergelijking gisteren deed. 5cm zijn veel, dus ik dacht dat het wel even snel zo kon. Dat was een vergissing. De voorvork speelt trouwens geen rol, het gaat om de framehoogte en eigenlijk alleen maar om de afstand tussen de twee bovenbuizen. En omdat de foto's niet op gelijke schaal zijn moet die afstand in verhouding met de hele zadelbuislengte worden gezet. Dat heb ik hieronder gedaan:
vergelijking.jpg
De afstand van de trapas tot de ondere bovenbuis heb ik gelijkgetrokken en dan zie je dat er toch wel een verschil in de framehoogte is. Door opmeten en proportioneel omrekenen (uitgaande van zo'n 72 cm bij de BB70) kom ik op een verschil van 3,6 cm. Dat zijn geen 5 cm maar het zit wel dichter bij de 5 dan bij 0 cm. De rest moet aan meetonnauwkeurigheden, een "kromme" lens, ...(?) te wijten zijn.

Groeten,
fietser
Barend

Bericht door Barend »

Ik zit nog niet zo lang op het forum. Kan iemand mij vertellen waarom deze zeer hoge fietsen zo gewild zijn?
Of zijn ze in het bezit van mensen die twee meter plus zijn?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Barend schreef: 27 jan 2021, 18.47 Ik zit nog niet zo lang op het forum. Kan iemand mij vertellen waarom deze zeer hoge fietsen zo gewild zijn?
Of zijn ze in het bezit van mensen die twee meter plus zijn?
De minst practische fietsen hebben de grootste verzamelwaarde :twisted:
/Marten
JasperA

Bericht door JasperA »

Dat zou wel een erg praktische en rationele kijk op de zaak zijn. :lol:

In mijn ogen zijn het unieke modellen die horen bij een stukje Nederlandse geschiedenis. En nog breder bekeken bij de evolutie van de mens die ‘ons’ kaaskoppen (mijzelf uitgezonderd) tot lange homo sapiens heeft ontwikkeld.

Super grappig dat zij zich vervolgens met veel plezier gingen verplaatsen op dit soort voertuigen en dat men er een vereniging voor in het leven heeft geroepen om ze te conserveren en bestuderen.

Die gedachtegang zou voor mij reden zijn er eentje aan te schaffen (mocht ik ooit in de gelegenheid zijn).

Gelukkig heb ik alleen ‘Fongers fever’ bij de maat 60 modellen en dat komt echt omdat ik me er jaren lang op heb ingelezen, heb gezocht, over hebt gepraat en over heb geleerd. Dan zit dat gewoon in je systeem. De kik om dan tegen oudere Fongers fietsen aan te lopen werkt verslavend (dopamine?) dus dat blijf je herhalen totdat je een schuur vol hebt. Dat patroon zullen meer mensen herkennen vermoed ik...

Overigens zal de reden of de redenen er eentje te verlangen voor iedereen anders zijn. Ik heb me bijvoorbeeld wel eens laten vertellen dat wanneer je eenmaal een hoger model gewend bent je geen andere meer wilt.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Eh.. zou het iets met beenlengte te maken kunnen hebben?

In mijn stal begint het met 65cm frames (de damesfietsen buitenbeschouwing gelaten) en ik moet zeggen dat ik met m`n 1 meter 94 nergens beter op zit dan op een frame van 70 cm.
Ik kan op een fiets van 65cm best het zadel flink hoger zetten maar dan moet het stuur liever ook de hoogte in.
Als liefhebber vind ik dat niet fraai ogen. Net zo als hoge frames waarbij het zadel in de laagste stand staat (gruwel).
En we zijn met z`n alle in 70 jaar wat langer geworden dus dat de gemiddelde wens naar een hoger frame er is dat lijkt me daar ook uit voort te komen.
Daarnaast hebben hoge fietsen eerder iets statigs dan lage modellen en dat is aantrekkelijk.
Extremen zoals de 75cm frames hebben voor maar voor een kleine groep praktische waarde (2m10cm?) daar zal het idd wel regelmatig het feit van de rariteit meespelen.

Groeten,
Maarten
Wouter

Bericht door Wouter »

Op een hoog rijwiel, kijk je overal overheen. Voor mij is de term ‘Helikopterview’ die rond ‘75 ontstond daarom vervangen door H75..... En ja Maarten, ook ‘statig’😊
Wouter

Bericht door Wouter »

80966D8B-7563-4803-BB56-EFCF35C2F4C6.jpeg
Plaats reactie