Trapas vervanging andrla ?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Zonneveld

Trapas vervanging andrla ?

Bericht door Zonneveld »

Goedendag fietsgekkies - Heb n transportfiets gekocht - met veel speling op de trapas - niet alle onderdelen zijn origineel / trappers van Union / stuurbout met logo v Gazelle - op de trapas (die al misbruikt is) staat volgens mij “andrla” - lengte trapas 150mm - kogels zijn 7,88mm - wie weet van welk merk deze trapas is, wie heeft mogelijke vervangingsas of weet n adres, wat is waarschijnlijk t fietsenmerk - bedankt voor jullie feedback - gr Lourens Z
Bijlagen
954060FA-25F9-4EB3-B333-6292464CEC74.jpeg
93B12085-A9DF-44AE-A5A6-C5371B02114D.jpeg
83577DB0-54AB-4080-BF0D-96F5078A1272.png
m-gineering

Re: Trapas vervanging andrla ?

Bericht door m-gineering »

Zonneveld schreef: 13 feb 2021, 12.44- wie weet van welk merk deze trapas is,
FLandria ;)
/Marten
Zonneveld

Bericht door Zonneveld »

Bedankt Marten - nu nog naar vervangende as en cups zoeken - als iemand die heeft houd ik mij aanbevolen - ltmzon@hotmail.com - gr Lourens Z
de rode

Bericht door de rode »

fietsgekkies ? :?

die trapas zal wel niet origineel zijn ; ik heb nog nooit een as Belgische as in een typisch Hollandse transportfiets gezien
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Origineel of niet, wat je van die trapas op de foto's kan zien ziet er nog best aardig uit. Als de rest er ook zo uitziet zou ik eerder zeggen: nieuwe kogels (5/16 zal het wel zijn) & verse vet in doen, goed afstellen, klaar. Lijkt me minder moeite dan heel lang zoeken naar een vervanging.

Succes en post een mooie foto als ie weer in elkaar zit!
Zonneveld

Bericht door Zonneveld »

Beste leden - alleen op t trapashuis heb ik een nummer gevonden - en wel “112A” - iemand enig idee - de A lijt te duiden op Union - maar het is wel n erg laag nummer - ik heb geen idee - iemand anders iets soortgelijks tegen gekomen ? Gr Lourens Z
Trapashuis
Trapashuis
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het is al gezegd maar ik herhaal het nog maar een keer, die trapas hoeft niet origineel te zijn om goed te kunnen functioneren. De maat van de kogels is Engels. Dat moet inderdaad 5/16” zijn.
Nieuwe kogels en nieuw vet er in en het gaat waarschijnlijk weer vijftig jaar mee. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef: 13 feb 2021, 14.43 fietsgekkies ? :?

die trapas zal wel niet origineel zijn ; ik heb nog nooit een as Belgische as in een typisch Hollandse transportfiets gezien
Ik regelmatig, Gerkinet bijvoorbeeld. Flandria transport trapassen kende ik nog niet.
Jeroen Zuiderwijk

Zonneveld schreef: 13 feb 2021, 19.46 Beste leden - alleen op t trapashuis heb ik een nummer gevonden - en wel “112A” - iemand enig idee - de A lijt te duiden op Union - maar het is wel n erg laag nummer - ik heb geen idee - iemand anders iets soortgelijks tegen gekomen ? Gr Lourens ZB0D845DF-7E54-411A-BD07-4D0C035DCBCB.jpeg
Dit is geen framenummer, maar een lug-nummer. Dat zegt niets over de fiets. Het framenummer staat in het algemeen op de zadellug.
Jeroen Zuiderwijk

Die trapas oogt nog als bijna nieuw. Je mag van geluk spreken een trapas in de staat te vinden in je transportfiets. Meestal zijn ze helemaal kapot gereden. Check wel even of de maat van het gat in de crank klopt met de as. Die moet zeer nauw passen, en de crank moet je maar met moeite op de trapas kunnen krijgen. Zit daar ruimte tussen, dan heb je de verkeerde combinatie trapas/crankstel. Dat werkt niet, of eigenlijk, dat gaat werken. Dat kan zowel je trapas als crank slopen.

P.s. kwa transportfiets trapassen zijn er veel verschillende afmetingen. Niet alleen zijn die dikke, extra lange Thompson trapassen al zeer zeldzaam, met alle varianten in maten is het al lastig om een passend exemplaar te vinden als je een hele doos vol zou hebben om te doorzoeken. Voor meer informatie, zie: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
Plaats reactie