Fongers velgen en nieuwe banden

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
ruud57

Fongers velgen en nieuwe banden

Bericht door ruud57 »

In Egmond aan den Hoef heb ik een Fongers heren-rijwiel gekocht. Afgelopen week heb ik nieuwe banden gehaald bij Toon en de oude maat was 37-622. De nieuwe banden krijg ik met geen mogelijkheid op de velg. Op de nieuwe banden staat ook 37-622 maar als ik de band erop leg, compleet in het hart van de velg dan blijft er ongeveer 50cm over wat er dan nog op moet. De velg is buitenkant gemeten ca 650mm en binnenkant diameter is ca 620mm.
Wie weet hier raad?

groet, ruud
Durabo88

Re: Fongers velgen en nieuwe banden

Bericht door Durabo88 »

Beste Ruud,

De door jouw gekochte buitenband is te krap? Dan heb je waarschijnlijk een 38-622 band gekocht en deze op een 40-635 velg geprobeerd te zetten. De bandenmaat 40-635 is de meest reguliere voor oude (en zeker vooroorlogse) fietsen.
Verder zijn er op sportfietsen nog maten als 32-622, 32-630, 37-590 e.a.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
ruud57

Bericht door ruud57 »

Dank je voor de tip Y. Ik had inderdaad de verkeerde banden. De maat had ik van de oude banden dus hoe ze die er ooit op hebben gekregen is me een raadsel. De banden heb ik kunnen ruilen bij Toon en de juiste banden zitten er nu op.
Ik heb gisteren de fiets al getest maar de 2de versnelling trapt door als ik wat kracht zet. De SA is dan versleten?

groet, ruud
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Dag Ruud,

Het kan hem ook in de afstelling zitten, probeer hem eerst eens een klein beetje losser te zetten (de kabelafstelling bij de achternaaf)

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
peterl

Bericht door peterl »

Bij een SA naaf type AW gaat de kracht in de 2e versneling op de volgende manier door de naaf.
kettingwiel-drijfkop-sterclutch-nokken in het ringwiel-recterpallen-lagerring-naafhuls.
Als de nokken in het ringwiel maar gedeeltelijk gepakt worden door de sterclutch dan slijten ze schuin af en willen de sterclutch uit het ringwiel drukken. de naaf zal gereviseerd moeten worden. Er bestaan hiervoor handleidingen.

m.vr.groet Peterl
Plaats reactie