Fongers Toer Elegant 1961

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
pddvm1

Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door pddvm1 »

Zoals in mijn voorstelbericht gemeld heb ik kortgeleden via marktplaats een Fongers Toer Elegant gekocht. Volgens het serienummer (M2649) uit 1961. Naar de maatstaven van dit forum een 'youngtimer', maar ik ben aardig onder de indruk dat dit ding na 6 decennia nog in zo'n goede staat is! Ik heb nog geen tijd gehad om 'm grondig schoon te maken.

De lak van het frame lijkt me in goede staat, met hier en daar wat ontbrekende stukjes van de dubbele biezen (versleten?) en nog mooie transfers.
De naven zijn beide Sturmey Archer, met trommelremmen, 3 versnellingen. De velgen hebben beide een enkele bies. Banden: voorop een Vredestein Superior met volledig versleten ribbels voor de dynamo, dus die pakt niet lekker, en achter CST classic breaker, zal wel later erop gezet zijn.

Ik wil 'm zo goed mogelijk conserveren en voor roest behoeden, en zal later nog wat foto's plaatsen van wat roestplekjes op het frame. Dat is een onderwerp waar ik veel over kan vinden op het forum, maar zelf geen enkele ervaring mee heb. Ik zal t.z.t. dus zeker om advies vragen.

Om te beginnen hoop dat jullie me kunnen helpen met bepalen wat er origineel is aan de fiets in z'n huidige staat, en wat er juist ontbreekt. Twee dingen die me zelf al opvallen:
- de handvatten zijn heerlijk comfortabel, maar duidelijk niet origineel
- er heeft ooit iemand een reflector op het achterspatbord geschroefd
- de jasbeschermer links is gedeeltelijk kapot

Alvast dank voor het meedenken :)

Vriendelijke groet,

Pieter
IMG_0537.jpeg
IMG_0527.jpeg
IMG_0528.jpeg
IMG_0529.jpeg
IMG_0530.jpeg
IMG_0531.jpeg
IMG_0532.jpeg
IMG_0533.jpeg
IMG_0534.jpeg
IMG_0535.jpeg
IMG_0542.jpeg
IMG_0543.jpeg
IMG_0544.jpeg
IMG_0545.jpeg
IMG_0546.jpeg
IMG_0547.jpeg
IMG_0548.jpeg
IMG_0549.jpeg
IMG_0550.jpeg
Bijlagen
IMG_0536.jpeg
JasperA

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door JasperA »

Nog zeer netjes deze fiets!

Als ‘niet origineel‘ zou ik de volgende zaken aanwijzen;
- Zadel
- Kettingkast
- Handvatten
- Bel
- Jasbeschermers (gooi die maar gewoon weg)
- Pedalen
- Snelbinders
- Banden
- Opgeschroefde reflector
- Dynamo
- Slot

Soms kunnen zaken (zoals de bel) best bij de fiets zijn afgeleverd maar het is dan geen Fongers product. Het hangt van jezelf af of je dit storend vindt. Bij mij verschilt dat per fiets.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
pddvm1

Re: Fongers Toer Elegant 1961

Bericht door pddvm1 »

Dag Jasper, bedankt voor je reactie! Rondstruinend op het forum zie ik al dat jij je hard inzet voor het behoud van het Fongers-erfgoed :)

Toevallig kwam er recent deze op MP:
https://link.marktplaats.nl/m1681312986

Die fiets (ook Tour Elegant) lijkt hetzelfde slot te hebben, op dezelfde plek, en identieke jasbeschermers. Dus wellicht hebben die toch origineel bij de fiets gezeten. Heeft die fiets nu ook de originele pedalen nog?
Plaats reactie