Beide fietsen hebben nog dichte voorvorkeinden, een balhoofdklem en ingesoldeerde achterpatten, dus toch zeker wel van respectabele leeftijd.
Ik ben benieuwd of iemand een merk kan plakken op deze voor mijn kennis te oude fietsen. Opvallende details heb ik enigszins proberen vast te leggen. Geen inslag op een van de onderdelen tegengekomen helaas. Ook geen framenummers, maar daar zal wat 'deconstructief onderzoek' aan te pas moeten komen denk ik...
De eerste fiets heeft een vorkkroon van het Gazelle type. Spatborden in ongeveer het Gazelle profiel met dubbele stangetjes. Een staande achtervork met een heel scherpe schouder. Liggende achtervork met lug. Een te nieuw achterwiel, wat dus verder geen info verschaft. En achtervorken met D-profiel buis. In de bovenste balhoofdlug staat voorop een 7 ingeslagen. Thompson bracket.
Helaas zit de zadelpen nog in de buis en is afgezaagd ter hoogte van de lug

De tweede fiets heeft een vorkkroon type Simplex. Spatborden met Fongers profiel. Torpedo achternaaf uit 1927. Kettingwiel met een soort op hun buik liggende B's. Interessant plaatstalen mannetje bij de liggende achtervork. Slanke ronde schouders bij de staande achtervork. BSA bracket
Beide fietsen hebben schade aan de achtervorken bij het montagepunt voor de bagagedrager, helaas. Lagerwerk van de eerste is op alle punten ellendig...
Ik twijfel nog welke te kopen. Ik heb eigenlijk al geen ruimte voor een van de twee... De eerste vind ik mooier, maar de tweede lijkt een stuk beter.