belangrijkste gereedschap voor je old timer
belangrijkste gereedschap voor je old timer
Beste restaurateurs en verzamelaars,
Ik heb een vraagje.
Thuis heb ik zo'n Gedore Red gereedschap kist met allerlei gereedschap waamee je het gele auto uit elkaar kan halen zo blijkt het...
Maar een Fiets is geen auto en heeft speciale gereedschap nodig. Ik vroeg me af wat voor gereedschap jullie adviseren om te halen voor het restauratie van bijv. een Gazelle uit 1960 t/m 1980 bijvoorbeeld...Dat kan ook zijn lak die je gebruikt voor je fiets, poetsmiddelen etc.
Graag jullie advies, zodat ik niet dure Ice toolz ga halen wat helemaal niet belangrijk is of een bepaalde trapas verwijderaar...
Ik heb een vraagje.
Thuis heb ik zo'n Gedore Red gereedschap kist met allerlei gereedschap waamee je het gele auto uit elkaar kan halen zo blijkt het...
Maar een Fiets is geen auto en heeft speciale gereedschap nodig. Ik vroeg me af wat voor gereedschap jullie adviseren om te halen voor het restauratie van bijv. een Gazelle uit 1960 t/m 1980 bijvoorbeeld...Dat kan ook zijn lak die je gebruikt voor je fiets, poetsmiddelen etc.
Graag jullie advies, zodat ik niet dure Ice toolz ga halen wat helemaal niet belangrijk is of een bepaalde trapas verwijderaar...
-
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
conussleutelsBan...kai schreef: ↑19 mei 2021, 12.44 Beste restaurateurs en verzamelaars,
Ik heb een vraagje.
pedaalsleutel
spaaksleutel
koperen drift
balhoofdsleutel 32mm
pensleutel
haaksleutel
Knipex parallelbek tang
1/4" doppensetje
/Marten
Ik herken alles, behalve "koperen drift".
Wat is dat, als ik vragen mag? Het klinkt als iets uit de titel van een jongensboek uit de jaren '50: Kabaal om de Koperen Drift. Of zoiets.
Wat is dat, als ik vragen mag? Het klinkt als iets uit de titel van een jongensboek uit de jaren '50: Kabaal om de Koperen Drift. Of zoiets.
Ik moest letterlijk alles googlen....is er geen alles-in-1 kistje of tasje met alles erin?m-gineering schreef: ↑19 mei 2021, 16.10conussleutels
pedaalsleutel
spaaksleutel
koperen drift
balhoofdsleutel 32mm
pensleutel
haaksleutel
Knipex parallelbek tang
1/4" doppensetje
Ik vrees om iets te kopen want dan ka zijn dat zo'n tasje ontwikkelt is voor een moderne fiets...
Ja, die setjes zijn er wel, en als je slechts sporadisch iets nodig hebt voor noodgevallen en het grote werk aan een ander over laat zijn die prima.Ban...kai schreef: ↑19 mei 2021, 20.18Ik moest letterlijk alles googlen....is er geen alles-in-1 kistje of tasje met alles erin?m-gineering schreef: ↑19 mei 2021, 16.10conussleutels
pedaalsleutel
spaaksleutel
koperen drift
balhoofdsleutel 32mm
pensleutel
haaksleutel
Knipex parallelbek tang
1/4" doppensetje
Ik vrees om iets te kopen want dan ka zijn dat zo'n tasje ontwikkelt is voor een moderne fiets...
Echter, als je vaker zelf wilt sleutelen is goed gereedschap wel fijn, en is het uitzoeken daarvan wel de moeite en een paar tientjes extra waard.
Ik ben zelf ook begonnen met goedkope spullen, en sommige waren en zijn nog steeds prima, zoals mijn conussleutels. Andere heb ik vervangen omdat duurder echt beter is, zoals een verstelbare sleutel en een kniptang. Ook een goede kettingpons is het geld waard, evenals een fijn spaaksleuteltje.
In mijn goedkope haaksleutel heb ik op enig moment zelf de vijl gezet voor een betere grip, en mijn beste aanschaf is misschien wel een extra lange pedaalsleutel geweest.
-
Drift, Drevel, (punch voor OP

/Marten
-
buy once, cry once. Je kunt beter kopen wat je nodig hebt en dan in een keer goed, dan betalen voor een heleboel net niet dat je niet nodig hebt.Ban...kai schreef: ↑19 mei 2021, 20.18Ik moest letterlijk alles googlen....is er geen alles-in-1 kistje of tasje met alles erin?m-gineering schreef: ↑19 mei 2021, 16.10conussleutels
pedaalsleutel
spaaksleutel
koperen drift
balhoofdsleutel 32mm
pensleutel
haaksleutel
Knipex parallelbek tang
1/4" doppensetje
Grote kans bv dat de kettingpons in zo'n kistje niet werkt met een ouderwetse brede ketting, enzovoort.
(en veel van dit spul komt trouwens ook weer van pas bij een auto, bij mijn BMW is een balhoofdsleutel precies smal genoeg om de ventilator van de waterpomp te schroeven

/Marten
Aha! Dank je.m-gineering schreef: ↑19 mei 2021, 22.53Drift, Drevel, (punch voor OP) Ideaal om bv een vorkring los te tikken, het koper is zachter dan het staal, dus blijft je onderdeel netjes,
Kabaal met de Koperen Drift, dus eigenlijk.

Hi,
" Ik vroeg me af wat voor gereedschap jullie adviseren om te halen"
Geduld!!!
Gr
Jon
" Ik vroeg me af wat voor gereedschap jullie adviseren om te halen"
Geduld!!!
Gr
Jon
het is een lange lijstje met gereedschap. Alles in een keer kopen wordt lastig en een lange proces denk ik.
Geduld inderdaad
Uit deze lijst, als ik 4-5 gereedschappen zou kiezen, welke zou dan de belangrijkste/meest gebruikte zou zijn? Ik snap wel dat het afhankelijk is van de fiets en wat ik precies wil doen met de fiets, wat werkt niet etc.
Ik wou dus achter wiel kunnen demonteren....ik denk ook stuur wil ik kunnen eraf halen. Trapas vervangen ook misschien.
Geduld inderdaad

Uit deze lijst, als ik 4-5 gereedschappen zou kiezen, welke zou dan de belangrijkste/meest gebruikte zou zijn? Ik snap wel dat het afhankelijk is van de fiets en wat ik precies wil doen met de fiets, wat werkt niet etc.
Ik wou dus achter wiel kunnen demonteren....ik denk ook stuur wil ik kunnen eraf halen. Trapas vervangen ook misschien.