Naaf trommelrem uit 1933?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Cwrouss

Naaf trommelrem uit 1933?

Bericht door Cwrouss »

Hallo ik ben Willem Rouss en nieuw op dit forum. Ik heb op marktplaats een Gazelle damesfiets te koop uit 1933 (frame no. gecontroleerd met Gazelle Diemen). Deze fiets heeft trommelremmen die volgens mijn beperkte kennis van de fiets authentiek zijn en altijd op de fiets gezeten hebben. Ik heb de fiets 50 jaar in bezit en heb de fiets gekocht van een zeer oude dame in 1970 die mij vertelde dat zij de fiets nieuw gekocht had voor de tweede wereld oorlog. Nu wordt door een aantal potentiële kopers betwijfelt dat de trommelremmen oorspronkelijk bij deze fiets horen en deze er later opgemonteerd zijn.
Iets wat natuurlijk mogelijk is daar er ook een koplamp opzit uit het jaar 1938 maar het lijkt mij omslachtig dit ook met de naaf remmen te doen.

Ik heb geen kenmerk op de naaf kunnen ontdekken. Op de naaf zit een soort (vet) nippel en op de trommel zijn 4 klinknageltjes zichtbaar. Het rem palletje is recht.

Weet iemand op dit forum meer over dit type?
(Ik heb geprobeerd foto's bij te voegen maar dit is nog niet gelukt, ipdv voor de zekerheid het advertentie nummer op marktplaats waar de foto's van de fiets en naven opstaan, ondertussen zal ik uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen op dit forum)
MP no. 1707846841
Cwrouss

Re: Naaf trommelrem uit 1933?

Bericht door Cwrouss »

Gelukt om de foto's te plaatsen
Bijlagen
IMG_20210523_115019.jpg
IMG_20210523_115258.jpg
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Volgens mij zijn deze trommelremmen authentiek voor de fiets. Mooie fiets hoor
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Cwrouss

Bericht door Cwrouss »

Bedankt voor uw reactie fongers1952, weet u misschien of dit het allereerste type trommelrem is die door Gazelle is ontwikkeld?
maartenB

Bericht door maartenB »

Mmmm, hoe kun je nou zien of het een mooie fiets is?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja deze fiets staat of stond op Marktplaats. Inderdaad een mooie fiets.

Punt bij Gazelle is dat ze maar mijn idee voor 1935 geen eigen trommelrem hadden. Vroegere Gazelles zijn meestal uitgerust met S.A. trommelremmen en onafhankelijk werkende remhendels zoals deze fiets ook heeft.
Ik denk dat inde begin periode van de trommelrem Gazelle bij meerder leveranciers te rade is gegaan en dat derhalve deze trommelremmen best eens origineel in de fiets kunnen hebben gezeten.
Het is een beetje vage periode waar het gaat om trommelremmen. We hebben in de vereniging vanaf 1931 tot 38 of 39 een beetje een gat zitten in de catalogi.
Anders was het wat duidelijker geweest denk ik.

groeten,
Maarten
Cwrouss

Bericht door Cwrouss »

Goedemorgen Maarten bedankt voor de informatie. Zijn ervoor zover je weet tekeningen van de eerste door Gazelle ontwikkelde naaf remmen bewaard gebleven? Ik zag op de Gazelle site, onder historie, dat de eerste trommelremmen door Gazelle ontwikkeld zijn in 1929. Misschien zijn deze als eerste op bakfietsen geplaatst en later als meerprijs ook beschikbaar gemaakt op toerfietsen?
Cwrouss

Bericht door Cwrouss »

Nee sorry de referentie van de trommelremmen staat op rijwiel.net/gazellen
Floris91

Bericht door Floris91 »

Wat een bijzondere Fiets! Heb je het framenummer en wellicht ook een foto van de complete fiets?
Cwrouss

Bericht door Cwrouss »

Hallo bedankt voor je teactie. in mijn eerste bericht staat het advertentie nummer van marktplaats. Alle info staat daar. Plus veel foto's. Willem
Plaats reactie