Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door maartenB »

Afgelopen week was ik met Monique naar Engeland. Heerlijk gegeten, gedronken en door de regen gewandeld, maar vooral gegaan om de Sunbeam op te halen, die ik recent via e-bay kocht.
Het gaat om een van de laatste 'echte Sunbeams', met het mooie remsysteem en vooral die fantastische 2 versnellingsnaaf in het voortandwiel. Die was in '33 voor het laatst leverbaar.
De fiets heeft een bijpassend Lucas verlichtingssetje, grotendeels originele lak, originele pedalen en 28 inch RVS velgen en een hoog 26 inch frame, goed voor mijn lengte. Nadelen zijn de missende deksel van de kettingkast en het niet originele achterscherm, al lijkt het heel aardig op het originele voorscherm.

Echt een bijzonderheid is de deelbare achteras. Omdat het achterwiel met de vast aan het frame verbonden kettingkast moeilijk te demonteren is, kan aan de linkerzijde een deel van de as uitgeschroefd worden. Zo ontstaat een opening om de banden te verwisselen. Als er belangstelling voor is kan ik wel een afbeelding scannen uit de catalogus.

De man die de fiets verkocht stalde zijn fietsen in de keuken van het huis. Zijn vrouw was daar niet zo blij mee en daarom moesten ze weg. Een zeer gave Raleigh van 1934 heb ik laten staan, maar omdat er 2 fietsen op mijn dragertje passen heb ik wel nog even in de buidel getast en nog een hoge Sunbeam met 26 inch velgen van 1929-1930 erbij gekocht. Zie vraag en aanbod rubriek op dit forum - die fiets is voor een andere liefhebber.
De verschillen tussen model 1933 en model 1930 zijn wel leuk en vind je ook terug in de catalogi uit die tijd. Zo heeft 1933 helaas geen stuurslotje meer, maar nog wel gelugde achtervork en smeergaatjes voor de balhoofdlagers. In 1930 zien we voor het laatst een haakse zadelpen in de catalogus, en voila: mijn fiets van 1933 heeft een rechte zadelpen.
Ook leuk is om te zien dat bij alle 'all black' uitvoeringen als optie kon worden gekozen voor een verchroomd stuur en cranks. Dat zie je terug in de 1930-er.
Al met al twee hele fraaie fietsen, die je op het vasteland zelden tegenkomt. Die van 1933 ga ik binnenkort aanpakken.
groetjes en een goed 2013 allemaal!
Maarten
Bijlagen
IMG_5841.JPG
IMG_5841.JPG (216.47 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5839.JPG
IMG_5839.JPG (347.72 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5838.JPG
IMG_5838.JPG (226.82 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5836.JPG
IMG_5836.JPG (274.82 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5835.JPG
IMG_5835.JPG (232.63 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5834.JPG
IMG_5834.JPG (280.61 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5832.JPG
IMG_5832.JPG (192.01 KiB) 9467 keer bekeken
IMG_5831.JPG
IMG_5831.JPG (334.28 KiB) 9467 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Gefeliciteerd met je 'nieuwe' fiets.
Dergelijke details als zo'n smeergaatje voor het balhoofdlager daar kan ik echt van smullen.
Als ik reïncarneer kom ik terug als smeerlap :lol:
En jullie natuurlijk ook een fietsend nieuwjaar gewenst.

Groetjes van Sandra en mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten.

Mooie fiets heb je gekocht .
Lijkt me een oerdegelijke fiets en lekker fietsen.
Raar dat je regen had in Engeland , daar heb ik nooit last van als ik daar ben.

Een erg mooi OudeFiets jaar gewenst.

Gerrit Kan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door maartenB »

Deze Sunbeam heeft nu enkele jaren aan de muur van mijn garage gehangen. Laatst ben ik hem eens gaan aanpakken.
Ik heb niet zoveel foto's gemaakt dit keer, maar in feite leek het geen groot project. Anders 'caps' op de uiteinden van de handvatten, een ander achterspatbord met (vrijwel) hetzelfde profiel als het voorscherm.

De grote klus bleek (en blijkt) het opgereden frame. Dat wilde ik recht gaan buigen, maar onder de opgesmeerde verf kwam heel veel plamuur tevoorschijn ... toen ook dat weg was bleek dat de fiets ooit met de botte bijl is rechtgetrokken. Kijk naar de foto. een grote hoop deuken en zelfs koper-laswerk.
Na overleg met maarten W heb ik het frame doorgezaagd, echt wel even slikken. Daarna de deuken zoveel mogelijk van binnenuit verwijderd, maar dat bleek niet echt te werken. Daarom zowel bij de bovenbuis als de onderbuis het meest gedeukte stukje ertussenuit gezaagd en van dikwandige buis 'moffen' gedraaid die precies aansluiten op de oorspronkelijke buizen. een soort inwendige lugs dus.
Daar bleek ook dat de Sunbeam van extreem dunne buizen is gebouwd: 0,8 mm wanddikte, terwijl een Nederlandse fiets die ik laatst sloopte (een Astra uit de jaren 80) buizen van 1,3 mm heeft!

Met wat laswerk en een likje plamuur heb ik de boel weer rechtgezet en meting van het frame toonde aan dat het geheel recht was.

Maar toch blijkt, nu de wielen er in zitten, dat er iets is misgegaan. Wie ziet wat er ongeveer gebeurd is? De moraal is dat ik de bovenbuis waarschijnlijk wederom zal doorzagen ... even moed verzamelen ... niet alle klussen lukken meteen, zullen we maar denken.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
deuken_08.jpg
deuken_08.jpg (48.95 KiB) 9062 keer bekeken
deuken_09.jpg
deuken_09.jpg (165.89 KiB) 9062 keer bekeken
IMG_4104.jpg
IMG_4104.jpg (103.67 KiB) 9062 keer bekeken
IMG_4105.jpg
IMG_4105.jpg (79.95 KiB) 9062 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten.
Dat is best errugg jammer. Ik heb nog een gedeelte van een Burgers frame liggen wat ik heb verzaagd voor de Fongers tandem. Als je nog buis nodig hebt zeg het maar je mag zo het restant van het frame hebben. Anders de buis uit de lugs branden en een hele nieuwe bovenbuis er in misschien wel het eenvoudigst... Of is het frame ook in de onderbuis ontzet. Ik kon het niet goed zien op de foto's. Lijkt een licht opgereden frame nat na de voorste lug, klopt dat? Spannend. Als het lukt ben je volmaakt bouwmeester!

Succws man ik zie de fiets wel een keer voorbij vliegen met jou als astronaut.

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door de rode »

lijkt het of is de fiets ,,korter ,, geworden ?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door maartenB »

Doordat ik het frame weer heb gemonteerd zonder wielen ben ik de 'horizontaliteit' van de bovenbuis uit het oog verloren.
Op alle maatvoeringen gelet, maar de bovenbuis is kort voor de aansluiting met de zadelstrop iets omhoog gebogen. Nu is het een soort safety met oplopende bovenbuis.
Dat moet dus nog even aangepast.
Het meest baal ik van de imitatie-oude-lak, die ik er met veel moeite weer op had gezet.
Hopelijk gaat hij mee naar de nieuwjaarsbijeenkomst op 10 januari. groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door Michiel Röben »

Hmmm, ik moet wel heel goed kijken om dat te ontdekken. Kun je het niet zo laten? Waarschijnlijk geen optie voor jou als purist maar de fiets heeft wel gelijk een verhaal... Succes en wordt het eenEngels feestje? Smullen wel dan. Ik ben bijna zo ver dat ik helemaal Engels wil hahaha. Dat krijg je van zelf bij de Maartens in de buurt lopende! Ik sluit niet uit dat de volgende fiets weer een hoog Engelsch herenrijwiel wordt. Zij zijn echt zo mooi en superlicht.

De tandem van Fongers moet haast een Engelse import zijn... Ook vederlicht en gewoon op te tillen. Ik laat momenteel uit heel fraai getekend hout handvatten draaien door een boertje met een prachtige houtdraaibank. Als dat lukt ga ik eens kijken of daar geen handeltje mee te maken is. Als ze worden zoals ik in gedachte heb absoluut uniek.

Tot in het nieuwe jaar dan maar, hoewel ik misschien de komende weken een keer jouw kant op kom Maarten. Ben wel heel benieuwd naar je projecten...

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Maarten,

In feite is de zadelbuis-bovenbuis hoek te groot.de boven balhoofdhoek te klein de onder balhoofdhoek te groot en de trapashoek te klein. Het lijkt me sterk dat een van de buizen aanmerkelijk langer of korter is geworden na het maken van de nieuwe stukken. kortom: buislengtes zijn goed maar hoeken staan nog in de opgereden stand.

Wat je zou kunnen proberen is een krik te zetten tussen zadellug en onderste balhoofdhoek. Je dwingt daarmee de ruit tov het achterframe naar beneden en de balhoofd/voorvorkhoek wordt daarmee ook wat groter. Voordeel is dat je niet meer hoeft te zagen en de lak ook heel kan blijven.
Het is in feite de zelfde bewerking als met het koets apparaat wat bij het Simplex stukje staat op de site van ''de nederlandse rijwielindustrie''
Uiteraard met goed passende (houten?) eindstukken zodat de lugs netjes blijven en de krik niet weg schiet.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3808
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sunbeam 1933 uit Engeland opgehaald

Bericht door maartenB »

De fiets is wederom afgemonteerd. Het heeft erg veel moeite gekost, maar uiteindelijk heeft Maarten W het raam gericht (dank!), ik heb het weer gelakt en voorzien van alle onderdelen.
Bepaalde delen zijn vervangen: zo klopte het achterscherm niet en ligt daar nu een Gazelle scherm van het vooroorlogse model. Amper van het voorscherm te onderscheiden.
Ik ben blij met mijn hoge Engelse roadster.
Leuke details:
- de Sunbeam handvatten, met afschroefbare kapjes zodat je iets kunt bewaren in het stuur
- Terry zadel met 3 veren achteraan
- prachtige Sunbeam remsysteem
- 2 speed in het voortandwiel, een ongelooflijke hoeveelheid kogeltjes! Werkt heel plezierig en is absoluut bomb proof, met flinke tandwielen.
- originele pedalen met smeergaatjes, afgedicht door verende klem.
- smeergaatjes voor bovenste en onderste balhoofdlagers
- 'all black' uitvoering, waarbij ook het stuur was voorzien van biezen!
- zeer vroeg Lucas elektrisch systeem, dynamo op achterwiel en enorme koplamp met mogelijkheid voor batterij.
- roestvrijstalen velgen (ja dit waren dure fietsen!)
- de Sunbeam kettingkast met oliebad.
Bijlagen
IMG_5157.jpg
IMG_5157.jpg (295.78 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5158.jpg
IMG_5158.jpg (225.32 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5159.jpg
IMG_5159.jpg (170.67 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5160.jpg
IMG_5160.jpg (273.87 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5164.jpg
IMG_5164.jpg (214.26 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5167.jpg
IMG_5167.jpg (137.14 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5170.jpg
IMG_5170.jpg (179.29 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5161.jpg
IMG_5161.jpg (224.33 KiB) 8574 keer bekeken
IMG_5171.jpg
IMG_5171.jpg (125.9 KiB) 8574 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie