BSA trapas in bus, welk merk?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1757
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

BSA trapas in bus, welk merk?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb zojuist deze trapas ontvangen. Er staat mij bij dat Gruno een dergelijk systeem gebruikte. Is de trapas daaruit afkomstig? Zo niet, welk merk zou het kunnen zijn? De trapas en cups zelf zijn van Bayliss Wiley.
Bijlagen
P1110852a.jpg
P1110851a.jpg
P1110850a.jpg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1589
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: BSA trapas in bus, welk merk?

Bericht door Fotomaan »

Maurice en ik hebben alle twee een frame met zo’n trapas. Echt volledig identiek met over de hele breedte een volledig doorgezaagd trapashuis met twee spanbouten.
Bij alle twee de frames is geen merk te bekennen en bij die van mij zelfs geen framenummer.
Wij zijn ook nieuwsgierig naar het merk. :?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1455
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: BSA trapas in bus, welk merk?

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 5 jun 2021, 22.42 Maurice en ik hebben alle twee een frame met zo’n trapas. Echt volledig identiek met over de hele breedte een volledig doorgezaagd trapashuis met twee spanbouten.
Bij alle twee de frames is geen merk te bekennen en bij die van mij zelfs geen framenummer.
Wij zijn ook nieuwsgierig naar het merk. :?
Ben het ooit tegengekomen bij een Batavus, maar daar was de bracket niet geheel doorgezaagd, maar had je 2 T-sleuven
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1589
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: BSA trapas in bus, welk merk?

Bericht door Fotomaan »

Juncker heeft ook transportfietsen gemaakt met een dergelijke trapas maar dan met een borgring met schroefdraad inplaats van spanbouten.
Een significant verschil is de wanddikte van de bus die gebruikt werd.
Deze bus is ongeveer de helft dunner dan die met de borgring.
Dit systeem was minder populair omdat de bus mee kon gaan draaien als het niet goed geborgd was met de spanbouten.
Het systeem wat Juncker gebruikt werd dubbel geborgd omdat er een gat in de bus zit waar een verlengd olievulpotje ingedraaid wordt. Samen met de borgring is dat betrouwbaarder.
Maar dat zegt dus nog steeds niets over het merk van de twee bekende frames.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie