Baving Welcome van vlak na 1900

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK

Baving Welcome van vlak na 1900

Bericht door TheodK »

Tijdens de kerstvakantie heb ik een fiets gedemonteerd die ik al meer dan een jaar heb staan. Een Welcome damesfiets van Klaas Baving uit Zwolle.
Deze fiets heb ik van een clublid uit Nieuwleusen die hem al zeker 30 jaar in bezit had. Van oorsprong komt hij uit een schuur uit Staphorst. Er is die 30 jaar niets aan gedaan. Hij is van in ieder geval voor 1912, ik denk ergens van rond 1905.
De fiets is nog erg origineel. Het is alleen de vraag van welke fabriek hij komt. Sjoerd heeft ook een Welcome die iets jonger is. Die is volgens hem gebouwd door Triumph uit Duitsland. Omdat mijn fiets een vergelijkbaar framenummer heeft zou hij daar ook vandaan kunnen komen. Baving kocht zijn fietsen in het buitenland en zette er zijn eigen plaatje op.
Hieronder een aantal fotoos'
- zwanehalsframe
- trapas Glockenlager
- wielen met originele naven. achter met een vast tandwiel ( doortrapper dus)
- velgen met verbindingsplaatje aan de binnnekant.
-framenummer op de trapas en op de binnenbalhoofdbuis 135654
- prachtige originele celluloid kettingkast ( heb ik nooit eerder gezien)
- bijzondere kettingspanners
- de lamphaak is jammergenoeg afgezaagd
- het smalle voorspatbord is origineel , het achterspatbord is veel breder en van latere datum.
- origineel zadel
- linker trapper is origineel, de rechter is vervangen. (of alleen de rubbers zijn vervangen).
- bij de liggende achtervork zijn nog stukjes van rode biezen te zien. Op de framebuis zijn nog heel vaag delen van een transfer "welcome" te zien. ( Die zit ook op de fiets van Sjoerd).

Als jullie meer kunnen zeggen over de herkomst en over de onderdelen hoor ik het graag.
Ik ben van plan de onderdelen mee te nemen naar de nieuwjaarsbijeenkomst.
En ik moet nog zien hoe ik hem ga restaureren. Ik wil hem zoveel mogelijk zo laten, alleen het achterspatbord wil ik gaan vervangen door een meer originele.

groet Theo
Bijlagen
baving voorvork.jpg
baving voorvork.jpg (163.47 KiB) 7124 keer bekeken
baving kettingblad.jpg
baving kettingblad.jpg (173.96 KiB) 7124 keer bekeken
baving onderdelen.jpg
baving onderdelen.jpg (367.78 KiB) 7124 keer bekeken
baving wiel.jpg
baving wiel.jpg (375.2 KiB) 7124 keer bekeken
baving framenummer .jpg
baving framenummer .jpg (141.44 KiB) 7124 keer bekeken
baving achtervork.jpg
baving achtervork.jpg (223.96 KiB) 7124 keer bekeken
baving voorkant.jpg
baving voorkant.jpg (379.24 KiB) 7124 keer bekeken
baving welcome ca 1904 balhoofdplaatje.jpg
baving welcome ca 1904 balhoofdplaatje.jpg (353.48 KiB) 7124 keer bekeken
baving welcome ca 1904 zijkant 2.jpg
baving welcome ca 1904 zijkant 2.jpg (463.07 KiB) 7124 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé

Re: Baving Welcome van vlak na 1900

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi oud ding Theo!

Ik zie er ook zeker een Duitse fiets in maar Triumph niet direkt (kan best aan mij liggen).

Ik begrijp dat de velgen van het westwood type zijn en de ketting niet die duitse 5/8 steek heeft?

Het lijkt me erg lastig om een juiste fabrikant aan deze fiets te koppelen maar dat maakt `m niet minder aardig. Het beeld van hoe dat ging met een aantal kleinere maar ook grotere merken is met zo`n fiets wel neer gezet.
De bekende Leonidas catalogus laat iets dergelijks zien en zo waren er meer blijkt steeds weer.
De vroege Juncker catalogi laten het ook zien bijvoorbeeld;duitse en engelse fietsen.
Maar ook Burgers met door haar geimporteerde Eagle (naar ik aan neem)vind ik verrassend.

Groeten
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Een erg mooi project Theo, zo te zien behoorlijk compleet. Wat een charme, al die oude kenmerken als dat 'halve' voorscherm en die fraaie safety-achtige voorvork. Ook het uitbundige balhoofdplaatje is echt iets voor die jaren.
Je zou hem ook eens op het Altesrad forum kunnen zetten om te kijken of je een identificatie of een origineel scherm te pkken kunt krijgen.
Tot ziens de 13e in Arnhem!
groet,
andere Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Theo,

Bijzonder dat die fiets in zo'n originele staat is gebleven. Vooral ook dat die kwetsbare celluloid kettingkast nooit vervangen is.

Deze Welcome komt zonder twijfel van Triumph. Heel veel details komen overeen met vroege (Duitse) Triumphs; de liggende achtervork; de framenummers op binnenbalhoofdbuis en boven op trapashuis, het profiel van de cranks, de voorremhandle, de kettingspanners.

Het framemodel is meer Amerikaans of Zweeds dan Duits. Maar de Glockenlager-trapas is een echt Duits kenmerk. Of er ook overeenkomsten zijn met vroege Engelse Triumphs kan Maarten W. misschien vertellen.

Ik vermoed dat de eerste Duitse Triumphs (rond 1900) veel overeenkomsten hadden met die uit Coventry en dat ze pas in de loop van de jaren uit elkaar groeiden. In 1913 werden de twee bedrijven gescheiden. Er bleef tot 1929 wel een samenwerking bestaan. Dat is nog goed te zien bij mijn Welcome van circa 1920. Die heeft nog Engelse kenmerken, ook al is die bij Triumph in Neurenberg gebouwd.

Sjoerd
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Sjoerd,
Ik neem onmiddelijk van je aan dat dit een Triumph is.
Ik heb nog eens gekeken in het materiaal wat ik heb bijeen gescharreld ivm met m`n engelse Triumph`s en zie daar een vergelijkbare asymetrische liggende achtervork (wat overigens meer engelse fietsen hadden in die tijd) en ook het framenummer op het trapashuis en dat zie je verder (bijna)nooit. Voor het overige zie ik eigenlijk geen overeenkomsten.

Ik kan dus ook niet direkt zeggen/zien dat er een parallele bouwwijze is tussen de duitse en engelse tak maar weet met jou wel dat de spatbordvorm met afgeplatte top en vormen van achtervork tussen verschillende fietsen uit D en Eng overeen komen gedurende de jaren.

Groeten,
Maarten
TheodK

Bericht door TheodK »

bedankt voor jullie reacties

Ik heb nog een los frame van Welcome dat een aantal jaren jonger is. ik denk van rond 1920. Het is in ieder geval van na de overname door Ackmann in 1912.
dit frame heeft nr. 235916 en dat staat op dezelfde plek. Het frame heeft geen assymetrische achtervork en een gewonere voorvork en stuur.

Als deze framenummering typerend voor Triumph is geweest zal dit frame daar ook wel vandaan komen. zie foto's voor dit frame. Baving heeft blijkbaar langere tijd zaken met deze fabriek gedaan.

groet Theo
Bijlagen
framenummer ackmann.jpg
framenummer ackmann.jpg (406.93 KiB) 7018 keer bekeken
frame ackmann.jpg
frame ackmann.jpg (441.07 KiB) 7018 keer bekeken
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Dat frame is nog iets ouder dan mijn Welcome. Die heeft framenummer 283111. Opvallend dat hij een symmetrische achtervork heeft, terwijl onder mijn exemplaar de assymmetrische zit. Het kettingblad is wel weer identiek met dat onder mijn fiets. Dat was een eigen model van Triumph.

Wat voor lamphaak zit er op de 235916? Bij de Triumph's was dat er een met een uitgesneden letter T, maar ik kan me voorstellen dat er voor Ackmann een andere werd gemonteerd. Bij mijn Welcome ontbreekt de lamphaak helaas.

Sjoerd
TheodK

Bericht door TheodK »

dag sjoerd

deze lamphaak zit er op de 235916. Op de oudere Baving heeft volgens mij een iets ander model gezeten omdat het afgebroken restant een iets smallere vorm heeft dan het model op de foto .

groet Theo
Bijlagen
lamphaak ackmann.jpg
lamphaak ackmann.jpg (109.09 KiB) 6985 keer bekeken
reneke

Bericht door reneke »

Ik heb via Marktplaats in Assen een Welcom balhoofdplaatje gescoord. Prachtig, ik heb het wel vaker zien staan.
reneke

Bericht door reneke »

Op mijn plaatje staat als verkoper H. G. A. Ackmann. In dunnere letters en de bevestigings gaten zitten aan de zijkanten. Alles klopt met het artikel uit ons clupblad.
Plaats reactie