Baving Welcome van vlak na 1900
Geplaatst: 3 jan 2013, 20.26
Tijdens de kerstvakantie heb ik een fiets gedemonteerd die ik al meer dan een jaar heb staan. Een Welcome damesfiets van Klaas Baving uit Zwolle.
Deze fiets heb ik van een clublid uit Nieuwleusen die hem al zeker 30 jaar in bezit had. Van oorsprong komt hij uit een schuur uit Staphorst. Er is die 30 jaar niets aan gedaan. Hij is van in ieder geval voor 1912, ik denk ergens van rond 1905.
De fiets is nog erg origineel. Het is alleen de vraag van welke fabriek hij komt. Sjoerd heeft ook een Welcome die iets jonger is. Die is volgens hem gebouwd door Triumph uit Duitsland. Omdat mijn fiets een vergelijkbaar framenummer heeft zou hij daar ook vandaan kunnen komen. Baving kocht zijn fietsen in het buitenland en zette er zijn eigen plaatje op.
Hieronder een aantal fotoos'
- zwanehalsframe
- trapas Glockenlager
- wielen met originele naven. achter met een vast tandwiel ( doortrapper dus)
- velgen met verbindingsplaatje aan de binnnekant.
-framenummer op de trapas en op de binnenbalhoofdbuis 135654
- prachtige originele celluloid kettingkast ( heb ik nooit eerder gezien)
- bijzondere kettingspanners
- de lamphaak is jammergenoeg afgezaagd
- het smalle voorspatbord is origineel , het achterspatbord is veel breder en van latere datum.
- origineel zadel
- linker trapper is origineel, de rechter is vervangen. (of alleen de rubbers zijn vervangen).
- bij de liggende achtervork zijn nog stukjes van rode biezen te zien. Op de framebuis zijn nog heel vaag delen van een transfer "welcome" te zien. ( Die zit ook op de fiets van Sjoerd).
Als jullie meer kunnen zeggen over de herkomst en over de onderdelen hoor ik het graag.
Ik ben van plan de onderdelen mee te nemen naar de nieuwjaarsbijeenkomst.
En ik moet nog zien hoe ik hem ga restaureren. Ik wil hem zoveel mogelijk zo laten, alleen het achterspatbord wil ik gaan vervangen door een meer originele.
groet Theo
Deze fiets heb ik van een clublid uit Nieuwleusen die hem al zeker 30 jaar in bezit had. Van oorsprong komt hij uit een schuur uit Staphorst. Er is die 30 jaar niets aan gedaan. Hij is van in ieder geval voor 1912, ik denk ergens van rond 1905.
De fiets is nog erg origineel. Het is alleen de vraag van welke fabriek hij komt. Sjoerd heeft ook een Welcome die iets jonger is. Die is volgens hem gebouwd door Triumph uit Duitsland. Omdat mijn fiets een vergelijkbaar framenummer heeft zou hij daar ook vandaan kunnen komen. Baving kocht zijn fietsen in het buitenland en zette er zijn eigen plaatje op.
Hieronder een aantal fotoos'
- zwanehalsframe
- trapas Glockenlager
- wielen met originele naven. achter met een vast tandwiel ( doortrapper dus)
- velgen met verbindingsplaatje aan de binnnekant.
-framenummer op de trapas en op de binnenbalhoofdbuis 135654
- prachtige originele celluloid kettingkast ( heb ik nooit eerder gezien)
- bijzondere kettingspanners
- de lamphaak is jammergenoeg afgezaagd
- het smalle voorspatbord is origineel , het achterspatbord is veel breder en van latere datum.
- origineel zadel
- linker trapper is origineel, de rechter is vervangen. (of alleen de rubbers zijn vervangen).
- bij de liggende achtervork zijn nog stukjes van rode biezen te zien. Op de framebuis zijn nog heel vaag delen van een transfer "welcome" te zien. ( Die zit ook op de fiets van Sjoerd).
Als jullie meer kunnen zeggen over de herkomst en over de onderdelen hoor ik het graag.
Ik ben van plan de onderdelen mee te nemen naar de nieuwjaarsbijeenkomst.
En ik moet nog zien hoe ik hem ga restaureren. Ik wil hem zoveel mogelijk zo laten, alleen het achterspatbord wil ik gaan vervangen door een meer originele.
groet Theo