Fongers BB (65)

Plaats reactie
gertjanth

Fongers BB (65)

Bericht door gertjanth »

Beste fietsliefhebbers,

Ik ben op zoek naar de fiets van een van de grondleggers van ons bedrijf. Ons bedrijf bestaat dit jaar 150 jaar en wij willen onze directie een passend geschenk geven. De fongers BB (zie bijlage) uit omstreeks 1919 speelt een belangrijke rol in de historische canon van ons bedrijf.
Kan iemand mij helpen een dergelijk (soortgelijk) exemplaar of replica te bemachtigen. Ik hoor het graag.

Mvg,

GJ ten Hove
Bijlagen
image1.jpeg
Maarten Waarlé

Re: Fongers BB (65)

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Gert jan,
Begrijpelijke en terechte vraag waarbij je op zich best iets kan voorstellen.
Dit type rijwiel is echter zo moeilijk te vinden en zo geliefd dat ik me niet voor kan stellen dat u via deze weg een dergelijk rijwiel zou kunnen
bemachtigen.
Fongers herenfietsen vanaf begin 30er jaren worden wel regelmatig aangeboden maar hebben helaas niet de uitstraling en eigenzinnigheid van constructie van de BB uit omstreeks 1919.
Ik ben overigens wel benieuwd naar de aard en geschiedenis van het bedrijf waar u over schrijft.

Groeten,
Maarten
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Mijn eigen bb 65 is 15 jaar te nieuw, en ook niet te koop, maar ik, en vast ook anderen in de vereniging, ben wel erg benieuwd naar het verhaal rond deze fiets en dit bedrijf. Om welk bedrijf gaat het hier eigenlijk ? Een luxe fongers uit die tijd is toch wel een beetje de heilige graal voor veel fietsliefhebbers, dus mischien dat de eigenaren van deze rijwielen, zoals Maarten al zei (en hij kan het weten) ze niet graag afstaan, maar het verhaal intrigeert mij wel !
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Mijn eerdere bericht schreef ik tegelijk met maarten, maar ik vind zelf dat de nieuwere Fongersen van 1934 tot 1958,zeker de luxe modellen als BB,CCG en HZ, ondanks dat ze helaas de technnische bijzonderheden missen die de oudere zo speciaal maken voor liefhebbers, door de conservatieve vormgeving nog steeds onmiskenbaar Fongersen zijn, omdat de uitstraling toch heel kenmerkend bleef, door details als de groene biezen,de grote buizen, de transfers en het spatbordprofiel. Een HZ uit de jaren 50 met zijn balhoofdstrop blijft veel weg houden van een HZ uit 1900. Een dergelijke fiets is zeker nog te vinden, maar ik weet natuurlijk niet waar u eventueel concessies kunt doen in uw zoektocht.
met vriendelijk groet, Rein
Johan overweg

Bericht door Johan overweg »

Ik heb eventueel deze Fongers H60 uit 1938 te koop.

Mvg Johan
Bijlagen
76F8A605-D81B-4020-AB76-C665D1488E82.jpeg
de rode

Bericht door de rode »

Johan overweg schreef: 7 okt 2021, 22.37 Ik heb eventueel deze Fongers H60 uit 1938 te koop.

Mvg Johan
iets met appels en peren :oops:
gertjanth

Bericht door gertjanth »

Dag mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ons bureau www.beltmanarchitecten.nl is hoogstwaarschijnlijk het oudste architectenbureau van NL. Drie generaties Beltman hebben het bureau leiding gegeven. Een karakteristieke foto is die van Arend Beltman op een fiets omstreeks 1919. Het leek mij een gaaf idee om een dergelijke fiets aan de directie te schenken tijdens ons jubileum, zodat deze een mooie plek op ons kantoor kan krijgen.
Ik ben een leek op dit gebied, dus als er sprekend op lijkt is ook goed. Het gaat ook om het vertellen van verhalen.

Mvg

Gert-Jan ten Hove
ReinvB

Bericht door ReinvB »

nou is er sprekend op lijken een glijdend begrip. Voor sommigen is een fiets een fiets, anderen kennen de details die een fongers van 1919 voor hen wezenlijk anders maken dan een van 1905 of 1934. Hier zijn veel bezitters van dergelijke fietsen zodat je in de fora diverse langs kunt zien komen, en ook op Jos Rietveld zijn site fongers.net. Ik denk dat een par uur studietijd voor dit project best te rechtvaardigen zijn. Maar generaliserend hebben Fongers toerfietsen tussen 1898 (die zijn er niet meer, maar 60 jaar is zon rond getal)en 1958l grote overeenkomsten in uitstraling. De fietsen na 1959 zijn in mijn ogen geheel anders, De vroege luxe modellen hebben zeer mooi technisch details die ze voor liefhebbers erg aantrekkelijk maken, en waren in hun tijd al een zeer kostbaar bezit, en ik denk dat de meeste bezitters zich mischien meer dan de financiele ook bewust zijn van de cultuurhistorische waarde, dus dat een fiets ook niet zomaar gegund wordt. Tot 1934 werd de uitvoering meer gelijk aan andere fabrikaten en minder uniek. Toen ik er zelf nog geen had, maar wel graag een wou hebben, hield ik mijn ogen vooral open voor modellen van het type HZ van tussen 1935 em 1958, die hoewel van latere datum, toch nog kenmerken hadden die al op fietsen van rond de eeuwisseling zaten.
Mijn eigen fiets is zoals gezegd nieuwer en ik woon ook te ver weg, maar ik weet niet of een eigenaar mischien open staat voor het uitlenen van een fiets om de foto in deze tijd nog eens te maken, als dat een optie zou zijn.
ReinvB

Bericht door ReinvB »

https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =40&t=6253
Op deze lijst is ook een groot aantal bijzondere fietsen van leden die hier op het forum besproken zijn.
Plaats reactie