even voorstellen dan maar
even voorstellen dan maar
Hallo ik ben peter,geboren in 1972 en wonend in Dalfsen.
Heb zelf meerder oude fietsen van verschillende merken uit hoofdzakelijk de jaren 50 en 60. 2 Gazelle's, 4 union's, 2 simplexen en 1 sparta plus nog enkele wrakken waarvan ik het merk niet meer kan achter halen. Leuk om te hebben en leuk om mee te sleutelen. Naast oude fietsen houd ik ook van oude brommers, maar ja daar zijn weer andere verenigingen voor.
Heb zelf meerder oude fietsen van verschillende merken uit hoofdzakelijk de jaren 50 en 60. 2 Gazelle's, 4 union's, 2 simplexen en 1 sparta plus nog enkele wrakken waarvan ik het merk niet meer kan achter halen. Leuk om te hebben en leuk om mee te sleutelen. Naast oude fietsen houd ik ook van oude brommers, maar ja daar zijn weer andere verenigingen voor.
- Elibert van Dalen
Re: even voorstellen dan maar
welkom. en leuk van de gazelle.s verzamel ze zelf ook. en heb dan 1 union staan.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...

Hoi Elibert, heb jij veel verschillende type's Gazelle fietsen (sportfietsen, opoe of opa fietsen, kruisframe) of ga je meer voor een bepaald soort of periode.
Ik heb zelf een A sport uit' 59 en een sport populair uit '63.
Eerst de sport populair uit '63 gekocht om dat deze fiets met z'n kleurstelling en biezen erg overeenkomt met mijn vader zijn oude fiets. Dit was een zwarte Gazelle A sport uit 58 of 59, voorzien een wit balhoofd en witte vlakken op de frame buizen. Later zag ik dit model te koop staan alleen in een donker blauwe uitvoering en voorzien van grijze spatborden. Ook was deze fiets voorzien van een 3 versnellingsnaaf. Ik moet zeggen dat ik dit wel een heel mooi model vindt
en de fiets verkeerd ook nog in een hele goede staat. Ach en zo heb ik laatst ook het model bromfiets weer gekocht die mijn vader ooit ook had, een union super strada. Ben benieuwd wat voor Gazelle fietsen jij zoal hebt.
Groeten peter
Ik heb zelf een A sport uit' 59 en een sport populair uit '63.
Eerst de sport populair uit '63 gekocht om dat deze fiets met z'n kleurstelling en biezen erg overeenkomt met mijn vader zijn oude fiets. Dit was een zwarte Gazelle A sport uit 58 of 59, voorzien een wit balhoofd en witte vlakken op de frame buizen. Later zag ik dit model te koop staan alleen in een donker blauwe uitvoering en voorzien van grijze spatborden. Ook was deze fiets voorzien van een 3 versnellingsnaaf. Ik moet zeggen dat ik dit wel een heel mooi model vindt
en de fiets verkeerd ook nog in een hele goede staat. Ach en zo heb ik laatst ook het model bromfiets weer gekocht die mijn vader ooit ook had, een union super strada. Ben benieuwd wat voor Gazelle fietsen jij zoal hebt.
Groeten peter
- Elibert van Dalen
ik heb
2 gazelle no8 kruisframes 1 uit 55 en 1 uit 62
2 gazelle no8 8v kruisframes 1 uit 52 en 1 uit 60
1 gazelle no8 uit 52
1 gazelle sport luxe uit 56
1 gazelle sport populair dames uit 52 met speciale spatborden
1 gazelle zwanenhals D10 dames uit 66
1 gazelle piet pelle uit 87 meisjesfietsje
1 gazelle no8K uit 54 dagelijks barrel
1 union tally uit 68 dames
voor foto,s kun je even op picasawebalbums kijken daar staat alles op.
2 gazelle no8 kruisframes 1 uit 55 en 1 uit 62
2 gazelle no8 8v kruisframes 1 uit 52 en 1 uit 60
1 gazelle no8 uit 52
1 gazelle sport luxe uit 56
1 gazelle sport populair dames uit 52 met speciale spatborden
1 gazelle zwanenhals D10 dames uit 66
1 gazelle piet pelle uit 87 meisjesfietsje
1 gazelle no8K uit 54 dagelijks barrel
1 union tally uit 68 dames
voor foto,s kun je even op picasawebalbums kijken daar staat alles op.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

dag Pjotr,
welkom op het forum.
Die Sport A van 59 had ik graag enkele fotos van gezien.
Zelf heb ik een sport A, eveneens van 1959 en eveneens in blauw met wit balhoofd, maar dan zonder de grijze spatborden.
Ben benieuwd in hoever er nog verschillen zijn.
Ed
welkom op het forum.
Die Sport A van 59 had ik graag enkele fotos van gezien.
Zelf heb ik een sport A, eveneens van 1959 en eveneens in blauw met wit balhoofd, maar dan zonder de grijze spatborden.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Welkom Peter,pjotr-40 schreef: Eerst de sport populair uit '63 gekocht om dat deze fiets met z'n kleurstelling en biezen erg overeenkomt met mijn vader zijn oude fiets. Dit was een zwarte Gazelle A sport uit 58 of 59, voorzien een wit balhoofd en witte vlakken op de frame buizen. Later zag ik dit model te koop staan alleen in een donker blauwe uitvoering en voorzien van grijze spatborden. Ook was deze fiets voorzien van een 3 versnellingsnaaf. Ik moet zeggen dat ik dit wel een heel mooi model vindt
en de fiets verkeerd ook nog in een hele goede staat.
Groeten peter
De fiets die je omschrijft van je vader is bijna precies de fiets die ik wil recreëren. Ik heb n.l. een Gazelle Sport Luxe uit 1959 verre van compleet. Ik had als ideale fiets in mijn hoofd de Sport Luxe met natuurlijk 3 versnellingen maar belangrijker in de uitvoering zwart met wit balhoofd en de witte puntvlakken op buizen en vork. Alleen kon ik nog niet achterhalen of deze uitvoering, zwart met wit, ook werkelijk had bestaan. Dankzij jou weet ik dat nu dus zeker. Waarvoor dank!
Als je foto's kunt plaatsen of mailen van jouw fietsen en wellicht een foto van de fiets van je vader, dan zou dat erg fijn zijn.
Vriendelijke groet,
Gerard.
gerard apestaartje derkinderen punt nl
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Hoi Gerard,
De fiers die mijn vader had was (denk ik) een Gazelle A sport maar het zal vast niet de luxe uitvoering zijn geweest. Deze fiets had geen 3 versnellingen maar een gewone naaf met vrijloop en weinmann velgremmen.De kettingkast was een linnen in een sobere uitvoering, ik denk dezelfde als op mijn A sport zit. Als het goed is moet de koplamp nog ergens wezen, zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Verder heb ik van mijn vader zijn fiets nog een foto kunnen vinden maar deze is niet heel duidelijk. Morgen zal ik van mijn eigen fietsen enkele foto's maken en je die toesturen. Als er ook nog details zijn die je graag op de foto zou willen zien laat het me dan even weten.
Groeten peter.
(Ik bedenk me trouwens dat er wel een zwarte gazelle A-sport met 3 versnellingen is geweest want een kameraad van mijn vader had er vroeger één)
De fiers die mijn vader had was (denk ik) een Gazelle A sport maar het zal vast niet de luxe uitvoering zijn geweest. Deze fiets had geen 3 versnellingen maar een gewone naaf met vrijloop en weinmann velgremmen.De kettingkast was een linnen in een sobere uitvoering, ik denk dezelfde als op mijn A sport zit. Als het goed is moet de koplamp nog ergens wezen, zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Verder heb ik van mijn vader zijn fiets nog een foto kunnen vinden maar deze is niet heel duidelijk. Morgen zal ik van mijn eigen fietsen enkele foto's maken en je die toesturen. Als er ook nog details zijn die je graag op de foto zou willen zien laat het me dan even weten.
Groeten peter.
(Ik bedenk me trouwens dat er wel een zwarte gazelle A-sport met 3 versnellingen is geweest want een kameraad van mijn vader had er vroeger één)
hier alvast een foto van mijn blauwe Sport A 1959 Groeten,asterduc schreef:Die Sport A van 59 had ik graag enkele fotos van gezien.
Ed.
Hoi Ed,
De fiets lijkt mij nagenoeg het zelfde, alleen ik heb een aangesoldeerd achterlicht i.p.v. een los exemplaar.
Ook ontbreken bij mijn fiets,de jasbeschermers, fietspomp en de originele trappers. Er zitten een TMI dynamo en koplamp op.
Gerard, ik heb je geprobeerd foto's toe te sturen maar toen liep m'n computer vast. (had ze toen nog niet verkleind) Ik zal je proberen nog foto's van mijn vaders fiets te sturen maar deze zijn niet er duidelijk.
Groeten peter.
De fiets lijkt mij nagenoeg het zelfde, alleen ik heb een aangesoldeerd achterlicht i.p.v. een los exemplaar.
Ook ontbreken bij mijn fiets,de jasbeschermers, fietspomp en de originele trappers. Er zitten een TMI dynamo en koplamp op.
Gerard, ik heb je geprobeerd foto's toe te sturen maar toen liep m'n computer vast. (had ze toen nog niet verkleind) Ik zal je proberen nog foto's van mijn vaders fiets te sturen maar deze zijn niet er duidelijk.
Groeten peter.
- Bijlagen
-
- 1358001410NIMG_0067.JPG (44 KiB) 7641 keer bekeken
-
- 1358001308NIMG_0068.JPG (47.09 KiB) 7641 keer bekeken
-
- 1358001215NIMG_0070.JPG (54.88 KiB) 7641 keer bekeken
-
- 1358001022NIMG_0069.JPG (50.41 KiB) 7641 keer bekeken
-
- 1358000698NIMG_0071.JPG (35.66 KiB) 7642 keer bekeken
-
- 1358000614NIMG_0072.JPG (51.55 KiB) 7642 keer bekeken
-
- 1358000505NIMG_0073.JPG (50.38 KiB) 7642 keer bekeken
-
- 1357998483NIMG_0074.JPG (48.99 KiB) 7642 keer bekeken
-
- 1357998292NIMG_0075.JPG (43.55 KiB) 7642 keer bekeken
-
- 1357998132NIMG_0076.JPG (70.01 KiB) 7643 keer bekeken
-
- 1357992446NIMG_0077.JPG (67.98 KiB) 7655 keer bekeken
bedankt Peter, voor de fotos.
Ik merk nu dat jouw model een jaar jonger is (1960) dan die van mij. Wat staat er op de SA naaf vermmeld?
Hoe hij aan de beige spatborden komt is mij een raadsel.
Normaal waren de beige spatborden (kleur 15) alleen verkrijgbaar op de Sport C in combinatie met zwart en de kleuren 7 (blauwgrijs) en 14 (donkerblauw).
Welke kleur jouw fiets heeft kan ik op de foto niet uitmaken.
De typische donkerblauwe Gazelle kleur van de jaren 60 is nr 25. Zo is trouwens ook mijn Sport A.
Jouw fiets zou eerder nr 14 kunnen zijn (iets grijzer dan nr 25). In combinatie met de beige spatborden lijkt me dat ook waarschijnlijker.
Groeten,
Ed
Ik merk nu dat jouw model een jaar jonger is (1960) dan die van mij. Wat staat er op de SA naaf vermmeld?
Hoe hij aan de beige spatborden komt is mij een raadsel.
Normaal waren de beige spatborden (kleur 15) alleen verkrijgbaar op de Sport C in combinatie met zwart en de kleuren 7 (blauwgrijs) en 14 (donkerblauw).
Welke kleur jouw fiets heeft kan ik op de foto niet uitmaken.
De typische donkerblauwe Gazelle kleur van de jaren 60 is nr 25. Zo is trouwens ook mijn Sport A.
Jouw fiets zou eerder nr 14 kunnen zijn (iets grijzer dan nr 25). In combinatie met de beige spatborden lijkt me dat ook waarschijnlijker.
Groeten,
Ed