olie/kettingvet?
olie/kettingvet?
doordat het weer slecht is en ik op onderdelen wacht licht mijn Union Flamingo projectje even stil.
Ik ben de laatste tijd aan het testen wat het beste, lichtste smeerd en minste slijtage voor de ketting.
Ik ben net zo,n fan van de meeste smeermiddelen dus ben een beetje aan het zoeken en testen.
1. Ouwe motorolie; slingerd weg, trekt veel vuil aan en slijt heel erg.
Heeft me een aandrijflijntje gekost van een Sparta 8-80.
2. ouwe versnellingsbakolie; smeerd soepel/loopt het lichtst en lijkt niet hard te slijten. trekt ook minder vuil aan wanneer de ketting door een doek getrokken is.
3. sinds kort verdiept in het kettingvet en uitkoken en zo,n blik op de kop weten te tikken.
loopt wel erg zwaar maar wellicht dat het goed is voor de slijtage factor.
gelijk last van m,n slechte knie.
maar rij er nog te kort mee om dit goed te kunnen beoordelen.
wat zijn jullie ervaringen?
zoals ik het nu ervaren heb is een nachtje in de versnellingsbakolie en dan een dagje afdruipen om vervolgens door een doek te trekken het beste.
en zijn er nog echt goede kettingen en tandwielen te krijgen?
in winkels heden ten dagen niet volgens mij
ik denk er ook over 1tje om te bouwen naar een open te halen snaar.
Ik ben de laatste tijd aan het testen wat het beste, lichtste smeerd en minste slijtage voor de ketting.
Ik ben net zo,n fan van de meeste smeermiddelen dus ben een beetje aan het zoeken en testen.
1. Ouwe motorolie; slingerd weg, trekt veel vuil aan en slijt heel erg.
Heeft me een aandrijflijntje gekost van een Sparta 8-80.
2. ouwe versnellingsbakolie; smeerd soepel/loopt het lichtst en lijkt niet hard te slijten. trekt ook minder vuil aan wanneer de ketting door een doek getrokken is.
3. sinds kort verdiept in het kettingvet en uitkoken en zo,n blik op de kop weten te tikken.
loopt wel erg zwaar maar wellicht dat het goed is voor de slijtage factor.
gelijk last van m,n slechte knie.
maar rij er nog te kort mee om dit goed te kunnen beoordelen.
wat zijn jullie ervaringen?
zoals ik het nu ervaren heb is een nachtje in de versnellingsbakolie en dan een dagje afdruipen om vervolgens door een doek te trekken het beste.
en zijn er nog echt goede kettingen en tandwielen te krijgen?
in winkels heden ten dagen niet volgens mij
ik denk er ook over 1tje om te bouwen naar een open te halen snaar.
-
Re: olie/kettingvet?
De vraag is momenteel of er ueberhaupt een ketting of tandwiel te krijgen is

En een 'uitgekookte' ketting loopt na montage even wat zwaarder omdat nergens speling inzit na het vullen van alle holle ruimte in de ketting, maar daarna zou je weinig verschil moeten merken,
/Marten
maar daarna zou je weinig verschil moeten merken,
mwaaahh,. da,s hele dikke prak he, als het afkoelt is het net kaarsvet en ruikt naar nafta bende.
- Jeroen Zuiderwijk
Tja, ik hou het vooralsnog bij gewone kettingolie. Ieder alternatief die ik heb geprobeerd was ellende.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Ik ben niet van het weggooien, maar als je de hoeveelheid werk erbij in aanmerking neemt, is mijn overweging:
- Olie is dun en komt dus op de plaatsen waar het nodig is, maar gaat er net zo makkelijk ook weer uit.
- Vet komt er niet makkeljk uit, maar komt er alleen in als je het verwarmt (evt brandgevaar) en is dus beestachtig veel werk.
Dit alles en de prijs van een nieuwe ketting in aanmerking genomen koop ik -na een of twee keer spannen- een nieuwe.
Dirk
- Olie is dun en komt dus op de plaatsen waar het nodig is, maar gaat er net zo makkelijk ook weer uit.
- Vet komt er niet makkeljk uit, maar komt er alleen in als je het verwarmt (evt brandgevaar) en is dus beestachtig veel werk.
Dit alles en de prijs van een nieuwe ketting in aanmerking genomen koop ik -na een of twee keer spannen- een nieuwe.
Dirk
-
Een blik kettingvet verwarm je au bain marie op een kookplaatje. Je kan ook experimenteren met kaarsvet en olie. De gedachte is dat de ruimte in de ketting gevuld wordt met smeermiddel, en waar de was zit is geen plek voor zand, Zand en olie is een perfect schuurmiddel, dus of het werkt hangt ook af van de omstandigheden. Mij lijkt het meer iets voor een open ketting in zanderige omstandigheden, binnen in een kettingkast kun je je ook uitleven met kleverig spulBandenplakker schreef: ↑3 dec 2021, 12.05 Ik ben niet van het weggooien, maar als je de hoeveelheid werk erbij in aanmerking neemt, is mijn overweging:
Dirk

Of het veel werk is hangt sterk af van hoe je georganiseerd bent, doe je er eentje en moet je alles eerst bij elkaar zoeken dan is het natuurlijk relatief tijdrovend
/Marten
- Hans van de Stouwe
Mijn ervaring met kettingvet is dat een oudere ketting, versleten dus, gekookt in kettingvet, prima bruikbaar is. Als je de fiets regelmatig gebruikt zul de ketting weer moeten uitkoken om verdere slijtage te voorkomen. Als je de ketting ophangt boven het blik met vet is de buiten kant van de ketting goed van buiten af te vegen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
- Jeroen Zuiderwijk
Maar, vet maakt een ketting niet korter? Als een ketting versleten is, kun je smeren wat je wilt, maar hij past niet goed over de tanden meer en moet je hem vervangen. Het beste is gewoon meten met een kettingchecker. Als je ketting te ver versleten is, dan vervangen. Anders loopt hij niet lekker, en slijten je tandwielen des te sneller.Hans van de Stouwe schreef: ↑3 dec 2021, 13.19 Mijn ervaring met kettingvet is dat een oudere ketting, versleten dus, gekookt in kettingvet, prima bruikbaar is. Als je de fiets regelmatig gebruikt zul de ketting weer moeten uitkoken om verdere slijtage te voorkomen. Als je de ketting ophangt boven het blik met vet is de buiten kant van de ketting goed van buiten af te vegen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
en dan in hete toestand uitslaan op een krantHans van de Stouwe schreef: ↑3 dec 2021, 13.19. Als je de ketting ophangt boven het blik met vet is de buiten kant van de ketting goed van buiten af te vegen.
/Marten
Mijn kettingen onderhoud ik met een mengsel van lijnolie en smeerolie.
Het is wel zaak om vlak na het onderhoud de ketting goed af te vegen met een smeerlap.
Er staan twee flessen met olie in mijn keukenkastje waar ik nooit iets mee doe dus daar ben ik toen maar mijn ketting mee gaan smeren en dat bevalt goed.
De lijnolie kan vervangen worden door raapzaadolie. Beide drogen na een tijdje in en vormen een film op de onderdelen en maakt dat de ketting geruisloos over de tandwielen rolt.
De ketting loopt in tegenstelling tot wat ik verwachtte toch nog heel licht.
Een ander smeermiddel wat misschien goed is om op kettingen te gebruik is kruipolie waar Molybdeen aan toegevoegd is.
Dat vormt ook een film en droogt mooi op. Maar of het goed spul voor een ketting is daar moet ik nog achter komen.
Het is wel zaak om vlak na het onderhoud de ketting goed af te vegen met een smeerlap.
Er staan twee flessen met olie in mijn keukenkastje waar ik nooit iets mee doe dus daar ben ik toen maar mijn ketting mee gaan smeren en dat bevalt goed.
De lijnolie kan vervangen worden door raapzaadolie. Beide drogen na een tijdje in en vormen een film op de onderdelen en maakt dat de ketting geruisloos over de tandwielen rolt.
De ketting loopt in tegenstelling tot wat ik verwachtte toch nog heel licht.
Een ander smeermiddel wat misschien goed is om op kettingen te gebruik is kruipolie waar Molybdeen aan toegevoegd is.
Dat vormt ook een film en droogt mooi op. Maar of het goed spul voor een ketting is daar moet ik nog achter komen.

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.