Fraai stuur

Plaats reactie
thijsschuitman

Fraai stuur

Bericht door thijsschuitman »

Dag allen,

Watertandend zie ik soms afbeeldingen voorbij komen van (in dit geval Italiaanse fietsen met) zeer fraaie fietssturen, weet iemand waar dergelijke exemplaren te verkrijgen zijn? Of heeft iemand er een te koop?

Afbeelding

Afbeelding
non-fixie

Re: Fraai stuur

Bericht door non-fixie »

Op de vele mostre scambio in Italië. :)

Een lijstje staat o.a. hier:

http://www.biciclassiche.com/p/mostre-scambio.html

Dit was twee maanden geleden in Gaiole in Chianti:
Bijlagen
IMG_20211001_162354426_HDR.jpg
IMG_20211002_105601470.jpg
thijsschuitman

Heel mooi! Begrijp ik goed dat zij vooral op bijeenkomsten en markten verhandelen? Of zijn er ook (bij ons bekende) sites waar vraag en aanbod elkaar treft?
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

de fietsen lijken uitgerust met de Campagnolo Parigi-Roubaix derailleur, waarbij je met de ene hevel de achteras ontkoppelt en met de andere schakelt. Waarna het wiel weer geborgd wordt met de eerstgenoemde hevel. In de vertande achterpat.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Die vanuit het midden naar beneden lopen zijn typisch Italiaans. Dat model kun je in Italie (ook online op bijv. Ebay) nog nieuw voor vrij weinig geld kopen. In ieder geval als losse stuurbocht.
Een stuur zoals op de FN is een ander verhaal. Dat is meer rond 1900 en zelden aangeboden. Replica's zie je ook weleens voorbijkomen, maar hou wel rekening met flinke prijzen...
non-fixie

Bericht door non-fixie »

thijsschuitman schreef: 10 dec 2021, 11.34 Heel mooi! Begrijp ik goed dat zij vooral op bijeenkomsten en markten verhandelen? Of zijn er ook (bij ons bekende) sites waar vraag en aanbod elkaar treft?
Dat doen ze in ieder geval heel veel. Vaak in combinatie met auto's en motorfietsen. Italianen voelen zich helaas over het algemeen wat minder senang dan wij op Engelstalige platforms (zoals ebay en de bekende klassieke-fietsenfora), en het loont dan ook de moeite om rond te struinen op Italiaanse sites. Subito.it is de Italiaanse Marktplaats, en zelf ben ik lid van het BDC-MAG-forum, dat ook een subforum voor klassieke fietsen (vooral racefietsen) heeft:

https://www.bdc-mag.com/forum/f/vintage.108/

Wat je ook zou kunnen doen is een van de weinige Italianen opzoeken die wél op internationale klassiekerfora opereren en die vragen eens rond te kijken en te vragen. Bikeforums C&V en Tontonvelo zijn dan de eerste plekken om die te gaan zoeken, denk ik.
thijsschuitman

Geweldige antwoorden, hartelijk dank!
non-fixie

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 10 dec 2021, 12.04 de fietsen lijken uitgerust met de Campagnolo Parigi-Roubaix derailleur, waarbij je met de ene hevel de achteras ontkoppelt en met de andere schakelt. Waarna het wiel weer geborgd wordt met de eerstgenoemde hevel. In de vertande achterpat.
Of het prettig werkt, weet ik niet (ik vermoed van niet), maar het staat wel verschrikkelijk cool.

Waar ik zelf altijd helemaal week in de knieën van word is hoe sommige onderdelen zijn vormgegeven. Zo lomp en pragmatisch als dat op Nederlandse fietsen gebeurt, zo elegant en liefdevol doen de Italianen dat. Kijk nou toch eens naar de vorm van deze remgreepjes, en vooral naar de vormgeving van de klemmen en hoe mooi ze aansluiten op de handvatten:
Bijlagen
IMG_20211002_105601470c.jpg
Plaats reactie