'k Ben net terug van Joure waar ik een transportfiets van Fongers op heb gehaald.
Ik twijfel er inmiddels niet meer aan dat het een Fongers is. Het is alleen een 'late'.
Het framenummer staat rechts op de zadellug en is A1513.
Er zijn vier transfers op te zien. Het balhoofd en de trapas zijn ook typisch.
Er staat links vlak boven het onderste balhoofd lager geen TR en een cijfer ingeslagen maar het logo van Fongers. 't Is rond en de omvang is 8 of 9mm.
De fiets is altijd van een bedrijf geweest wat hogedrukpompen maakt. Dat is de eerste eigenaar.
Hij werd gebruikt om pakjes naar het postkantoor te brengen en is gelukkig altijd binnen gestald geweest..
20 jaar geleden is de fiets stil gezet. Er is aan de pedaalrubbers en de eerste banden te zien dat er weinig mee gefietst is.
Engelse voornaaf met klemmetje inplaats van een oliepotje. Achternaaf Torpedo E wat staat voor 1962
Ik heb de ventielslangetjes vervangen en de banden opgepomd. Kon er zo mee wegrijden.
Het zijn Vredestein Transport Extra Zwaar in de kleur crème en ze zijn in goede staat.
Ik weet nog niet of de binnenbanden rood of potdicht zijn.
Alleen de zadelpen is vervangen en licht zit er niet meer op. Verder ie helemaal origineel.
Morgen komt de poetsbeurt en er moet het een en ander uitgedeukt worden.
Met de reis er bij was ik € 292.- kwijt. Nou ja, voor een Fongers moet je wat over hebben. 't Is eigenlijk een heel gewone transportfiets maar hij is nog in puike conditie en fietst lekker.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening over de inslag in de balhoofdlug.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Fongers transportfiets A1513
Fongers transportfiets A1513
- Bijlagen
-
- CHW_inslag_2.jpg (106.64 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6715.jpg (55.83 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6713.jpg (54.25 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6712.jpg (124.38 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6702.jpg (128.75 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6729_2.jpg (57.4 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6722.jpg (39.64 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6703.jpg (91.1 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6708.jpg (30.98 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6705.jpg (40.03 KiB) 5220 keer bekeken
-
- CHW_6704.jpg (47.7 KiB) 5221 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Fongers transportfiets A1513
dus jij hebt 'm gekocht, charles. gefeliciteerd! volgens mij uit fongers' laatste (of voorlaatste, daar wil ik vanaf zijn) productiejaar van de transportfiets.
ondanks dat een redelijk exclusieve fiets. ik heb jos wel eens horen zeggen dat hem slechts enkele (bewaarde) exemplaren bekend zijn. maar dat was jou ook vast bekend...joure is toch aardig uit de buurt?
gek verhaal van de code op de onderste balhoofdlug. daar sloeg fongers normaliter de modelcode tr in. ben benieuwd wat de fongers-kenners ervan vinden.
veel plezier met het conserveren!
hartelijke groet, arjan
ondanks dat een redelijk exclusieve fiets. ik heb jos wel eens horen zeggen dat hem slechts enkele (bewaarde) exemplaren bekend zijn. maar dat was jou ook vast bekend...joure is toch aardig uit de buurt?
gek verhaal van de code op de onderste balhoofdlug. daar sloeg fongers normaliter de modelcode tr in. ben benieuwd wat de fongers-kenners ervan vinden.
veel plezier met het conserveren!
hartelijke groet, arjan
Re: Fongers transportfiets A1513
Hoi Charles,
Deze fiets wijkt op de nodige punten af van de oudere Fongers transporters: bracket, kettingwiel en balhoofd zijn in ieder geval anders. Het tekentje op het onderbalhoofdlug heb ik nooit eerder gezien (ik herken niet direct het Fongers- wapentje). Andere kenmerken (met name de transfers) wijzen wel op een originele Fongers; het zal een van de laatste zijn die gemaakt is, bouwjaar 1965. Benieuwd hoe hij na restauratie er uit ziet. Ik start binnenkort met de restauratie van mijn transporter 1940 (voor de eerste maal dat ik zo'n fiets aanpak...).
groet, Jos
Deze fiets wijkt op de nodige punten af van de oudere Fongers transporters: bracket, kettingwiel en balhoofd zijn in ieder geval anders. Het tekentje op het onderbalhoofdlug heb ik nooit eerder gezien (ik herken niet direct het Fongers- wapentje). Andere kenmerken (met name de transfers) wijzen wel op een originele Fongers; het zal een van de laatste zijn die gemaakt is, bouwjaar 1965. Benieuwd hoe hij na restauratie er uit ziet. Ik start binnenkort met de restauratie van mijn transporter 1940 (voor de eerste maal dat ik zo'n fiets aanpak...).
groet, Jos
Re: Fongers transportfiets A1513
Ja! Ik ben de gelukkige
Het is geloof ik het laatste jaar geweest dat Fongers transportfietsen maakte.
Volgens mij stonden er bij Gazelle in 1966 voor het laatst transportfietsen in de catalogus terwijl daar de laatste in 1968 uit de fabriek zijn gekomen.
Dat waren de typische Junckers met een trapas en een 3/16" kranckstel van Gazelle er in.
Ze zijn er ongeveer tegelijkertijd mee opgehouden.
Deze Fongers is een heel gewone transportfiets en verschilt alleen in details van zijn collega's uit die tijd.
Het balhoofd lijkt typisch Fongers te zijn met de twee vlakjes waar een sleutel houvast heeft maar dat is alleen maar omdat ik het nog niet eerder gezien heb en de voorvork is met zijn bocht is ook anders dan anders dus ik denk dat dat ook typisch is.
De rest moet ik nog bekijken.
Het is wel aardig dat de fiets niet afgeragd is wat je vaak ziet bij dergelijke fietsen die van het zelfde bouwjaar zijn.
Ik ben nog steeds benieuwd of iemand iets kan zeggen over het ingeslagen merkteken wat in de onderste balhoofdlug geslagen is.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het is geloof ik het laatste jaar geweest dat Fongers transportfietsen maakte.
Volgens mij stonden er bij Gazelle in 1966 voor het laatst transportfietsen in de catalogus terwijl daar de laatste in 1968 uit de fabriek zijn gekomen.
Dat waren de typische Junckers met een trapas en een 3/16" kranckstel van Gazelle er in.
Ze zijn er ongeveer tegelijkertijd mee opgehouden.
Deze Fongers is een heel gewone transportfiets en verschilt alleen in details van zijn collega's uit die tijd.
Het balhoofd lijkt typisch Fongers te zijn met de twee vlakjes waar een sleutel houvast heeft maar dat is alleen maar omdat ik het nog niet eerder gezien heb en de voorvork is met zijn bocht is ook anders dan anders dus ik denk dat dat ook typisch is.
De rest moet ik nog bekijken.
Het is wel aardig dat de fiets niet afgeragd is wat je vaak ziet bij dergelijke fietsen die van het zelfde bouwjaar zijn.
Ik ben nog steeds benieuwd of iemand iets kan zeggen over het ingeslagen merkteken wat in de onderste balhoofdlug geslagen is.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Fongers transportfiets A1513
Op transportfiets.net is een tijdje geleden al de herkomst van de ingeslagen letter G op de lug verklaard:
http://www.transportfiets.net/category/ ... n/page/19/
Ik heb zelf een fiets uit de jaren '30 (vermoedelijk Valuas) waar ook zo'n G is ingeslagen in de bovenste balhoofdlug.
http://www.transportfiets.net/category/ ... n/page/19/
Ik heb zelf een fiets uit de jaren '30 (vermoedelijk Valuas) waar ook zo'n G is ingeslagen in de bovenste balhoofdlug.
- Bijlagen
-
- fiets2.jpg (111.28 KiB) 5126 keer bekeken
Re: Fongers transportfiets A1513
Hoi Cymota,
Bedankt voor de tip. Daar heb ik even overheen gelezen.
De G is dus het logo van de fabrikant van de lugs maar welke fabrikant dat is moet nog duidelijk worden.
Het is geen logo wat Fongers gebruikte in't ieder geval.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bedankt voor de tip. Daar heb ik even overheen gelezen.
De G is dus het logo van de fabrikant van de lugs maar welke fabrikant dat is moet nog duidelijk worden.
Het is geen logo wat Fongers gebruikte in't ieder geval.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.