Fongers transportfiets A1513
Geplaatst: 14 jan 2013, 20.18
'k Ben net terug van Joure waar ik een transportfiets van Fongers op heb gehaald.
Ik twijfel er inmiddels niet meer aan dat het een Fongers is. Het is alleen een 'late'.
Het framenummer staat rechts op de zadellug en is A1513.
Er zijn vier transfers op te zien. Het balhoofd en de trapas zijn ook typisch.
Er staat links vlak boven het onderste balhoofd lager geen TR en een cijfer ingeslagen maar het logo van Fongers. 't Is rond en de omvang is 8 of 9mm.
De fiets is altijd van een bedrijf geweest wat hogedrukpompen maakt. Dat is de eerste eigenaar.
Hij werd gebruikt om pakjes naar het postkantoor te brengen en is gelukkig altijd binnen gestald geweest..
20 jaar geleden is de fiets stil gezet. Er is aan de pedaalrubbers en de eerste banden te zien dat er weinig mee gefietst is.
Engelse voornaaf met klemmetje inplaats van een oliepotje. Achternaaf Torpedo E wat staat voor 1962
Ik heb de ventielslangetjes vervangen en de banden opgepomd. Kon er zo mee wegrijden.
Het zijn Vredestein Transport Extra Zwaar in de kleur crème en ze zijn in goede staat.
Ik weet nog niet of de binnenbanden rood of potdicht zijn.
Alleen de zadelpen is vervangen en licht zit er niet meer op. Verder ie helemaal origineel.
Morgen komt de poetsbeurt en er moet het een en ander uitgedeukt worden.
Met de reis er bij was ik € 292.- kwijt. Nou ja, voor een Fongers moet je wat over hebben. 't Is eigenlijk een heel gewone transportfiets maar hij is nog in puike conditie en fietst lekker.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening over de inslag in de balhoofdlug.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik twijfel er inmiddels niet meer aan dat het een Fongers is. Het is alleen een 'late'.
Het framenummer staat rechts op de zadellug en is A1513.
Er zijn vier transfers op te zien. Het balhoofd en de trapas zijn ook typisch.
Er staat links vlak boven het onderste balhoofd lager geen TR en een cijfer ingeslagen maar het logo van Fongers. 't Is rond en de omvang is 8 of 9mm.
De fiets is altijd van een bedrijf geweest wat hogedrukpompen maakt. Dat is de eerste eigenaar.
Hij werd gebruikt om pakjes naar het postkantoor te brengen en is gelukkig altijd binnen gestald geweest..
20 jaar geleden is de fiets stil gezet. Er is aan de pedaalrubbers en de eerste banden te zien dat er weinig mee gefietst is.
Engelse voornaaf met klemmetje inplaats van een oliepotje. Achternaaf Torpedo E wat staat voor 1962
Ik heb de ventielslangetjes vervangen en de banden opgepomd. Kon er zo mee wegrijden.
Het zijn Vredestein Transport Extra Zwaar in de kleur crème en ze zijn in goede staat.
Ik weet nog niet of de binnenbanden rood of potdicht zijn.
Alleen de zadelpen is vervangen en licht zit er niet meer op. Verder ie helemaal origineel.
Morgen komt de poetsbeurt en er moet het een en ander uitgedeukt worden.
Met de reis er bij was ik € 292.- kwijt. Nou ja, voor een Fongers moet je wat over hebben. 't Is eigenlijk een heel gewone transportfiets maar hij is nog in puike conditie en fietst lekker.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening over de inslag in de balhoofdlug.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar