"Vaste" trapascup inschuifbus losmaken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
f4_1400

"Vaste" trapascup inschuifbus losmaken

Bericht door f4_1400 »

Heren, dames ook,

Via de categorie "gezocht" op dit forum heb ik vervangende cups en een andere trapas gevonden voor mijn Juncker kruisframefiets. Deze is uitgerust met een trapas die bestaat uit een inschuifbus waar de cups in geschroef worden. Iemand een tip hoe ik de "vaste" cup loskrijg? Zelf had ik gedacht de cup aan de andere kant er handvast in te draaien, de bus met die kant in de bankschroef te klemmen (hij vervormt dan niet meer) en dan de vaste cup rechtsom losdraaien (is linkse draad, toch?) Tot nu toe is dit niet gelukt, misschien eens proberen de boel warm te stoken?

Voor foto's van trapas en cups, zie dit topic: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=52&t=754
Maarten Waarlé

Re: "Vaste" trapascup inschuifbus losmaken

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo René,

het idee de linkse cup erin te schroeven voor de stevigheid is uitstekend en verwarmen om die rechter los te krijgen is ook prima. Met name de bus mag wat uitzetten door warmte. Ik denk ook dat de nog vastzittende cup linkse draad heeft(rechtsom los)
maar weet dat niet 100% zeker.

Groeten,
Maarten
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Bedankt Maarten! Ik ga het dan morgen zo proberen.
peterl

Bericht door peterl »

De rechtercup is uit de bus te draaien door een hulpstuk dat in de cup vanaf de linkerkant. De bout er doorheen en vanaf recht , rechtsom te draaien en de cup komt dan los. Het erin zetten gaat precies contra.Je klemt de cup dus tussen het hulpstuk en de bout. De bus moet wel in het frame zitten.
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Hoe ziet zo'n hulpstuk eruit, Peter? Want zelf heb ik dat dus niet...
Plaats reactie