Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst
Geplaatst: 18 apr 2022, 19.18
Jasper , we kunnen er weer een in de Fongers lijst opnemen.
Je kent de fiets (of eigenlijk het frame ) al .
Ik heb het frame kunnen overnemen voor een kleine restauratie hulp aan een Fongers BB 65 uit 1934. Het frame komt uit de zelfde serie als de CCG uit Den haag die ik een paar jaar terug heb gerestaureerd.
Deze is nummer 96 en de Haagse is nummer 52. Een verschil met de Haagse is dat in nummer 96 geen S.A. versnellingsnaaf heeft gezeten volgens het seriegarantieboek. Er zit weer een bijzonder verhaal aan dit frame.
Ik vond ondanks dat alles goed gezandstraald en weer verroest was een postcode op de fiets.
Net zo als bij de Gazelle 9 kruisframe die van de arts J.F. Hagen uit Dordrecht bleek was hier ook weer spraken van een artsen familie.
Bij de postcode vond ik een telefoonnummer. Ik kreeg de weduwe van D.Beintema aan de telefoon. Beintema was tijdens zijn leven oogarts en had de Fongers al tijdens zijn studententijd in gebruik gehad . De fiets had hij ook weer (zo als bij de Gazelle kruisframe van laatst ) geërfd van zijn vader.
Dat was kornelis Beintema, huidarts met en praktijk aan de Radesingel te Groningen. Hij was ook hoofdassistent van de afdeling dematologie van het academisch ziekenhuis en later waarnemend hoogleraar.
De man is helaas jong overleden een maand voor de 2e wo uit brak. Hij liet een vrouw en drie jonge jongens na.
Een daarvan heeft de fiets dus na de oorlog weer in gebruik genomen. De fiets zou ook enge tijd begraven zijn geweest. Dat zal ongetwijfeld met de oorlog te maken hebben gehad. In 1953 had Fongers interesse om de fiets tentoon te stellen maar de toenmalige eigenaar de zoon van dus van K Beintema kon er geen afstand van doen en heeft de fiets wel laten reviseren bij Fongers. De remmen gingen er af en er kwam een terugtraprem in en celluloid stuur op. Begin 21e eeuw kwam er voor de zoon een eind aan het fietsen op een 65cm frame en werd de fiets via de vereniging weggegeven met als wens dat ze weer zou worden gerestaureerd.
Door verschillende omstandigheden is dat er niet van gekomen helaas en kan ik nu alsnog een poging doen.
Ik heb het vermoeden dat de fiets er net zo prettig uit zal gaan zien als het broertje CCG die ik al heb gerestaureerd en voortreffelijk fietst.
Veel van de bovengenoemde informatie heb ik van Mevr Beintema die me te woord stond en die de afgelopen dagen ook met me gemaild heeft.
Moderne vrouw van net 91 jaar erg leuk en verrassend ook.
Ik zal de komende tijd wel eens wat posten over het verloop.
Wat ik bij het frame heb is een kloppend stuur van het gemoderniseerde remsysteem enkele remstangonderdelen, een frisse trapas met 50 t tandblad en cranks.
Kort geleden een Kronprinz velg van Charles gekregen. Die komt er in natuurlijk en een gezondheidszadel wat er volgens Mevr. ook op gezeten had heb ik er bij dankzij Jasper.
Veel werk zal gaan zitten in het namaken van de remmen. De stangen met ogen zijn vrij eenvoudig maar met name de bussen met remschoenen
op de vorken zijn redelijk complex van vorm en ook nog uitgerust met een linker en een rechter schroefveer die op torsie wordt belast.
Dat wordt nog een uitdaging of een fortuinlijke vondst natuurlijk...
Groeten,
Maarten
Je kent de fiets (of eigenlijk het frame ) al .
Ik heb het frame kunnen overnemen voor een kleine restauratie hulp aan een Fongers BB 65 uit 1934. Het frame komt uit de zelfde serie als de CCG uit Den haag die ik een paar jaar terug heb gerestaureerd.
Deze is nummer 96 en de Haagse is nummer 52. Een verschil met de Haagse is dat in nummer 96 geen S.A. versnellingsnaaf heeft gezeten volgens het seriegarantieboek. Er zit weer een bijzonder verhaal aan dit frame.
Ik vond ondanks dat alles goed gezandstraald en weer verroest was een postcode op de fiets.
Net zo als bij de Gazelle 9 kruisframe die van de arts J.F. Hagen uit Dordrecht bleek was hier ook weer spraken van een artsen familie.
Bij de postcode vond ik een telefoonnummer. Ik kreeg de weduwe van D.Beintema aan de telefoon. Beintema was tijdens zijn leven oogarts en had de Fongers al tijdens zijn studententijd in gebruik gehad . De fiets had hij ook weer (zo als bij de Gazelle kruisframe van laatst ) geërfd van zijn vader.
Dat was kornelis Beintema, huidarts met en praktijk aan de Radesingel te Groningen. Hij was ook hoofdassistent van de afdeling dematologie van het academisch ziekenhuis en later waarnemend hoogleraar.
De man is helaas jong overleden een maand voor de 2e wo uit brak. Hij liet een vrouw en drie jonge jongens na.
Een daarvan heeft de fiets dus na de oorlog weer in gebruik genomen. De fiets zou ook enge tijd begraven zijn geweest. Dat zal ongetwijfeld met de oorlog te maken hebben gehad. In 1953 had Fongers interesse om de fiets tentoon te stellen maar de toenmalige eigenaar de zoon van dus van K Beintema kon er geen afstand van doen en heeft de fiets wel laten reviseren bij Fongers. De remmen gingen er af en er kwam een terugtraprem in en celluloid stuur op. Begin 21e eeuw kwam er voor de zoon een eind aan het fietsen op een 65cm frame en werd de fiets via de vereniging weggegeven met als wens dat ze weer zou worden gerestaureerd.
Door verschillende omstandigheden is dat er niet van gekomen helaas en kan ik nu alsnog een poging doen.
Ik heb het vermoeden dat de fiets er net zo prettig uit zal gaan zien als het broertje CCG die ik al heb gerestaureerd en voortreffelijk fietst.
Veel van de bovengenoemde informatie heb ik van Mevr Beintema die me te woord stond en die de afgelopen dagen ook met me gemaild heeft.
Moderne vrouw van net 91 jaar erg leuk en verrassend ook.
Ik zal de komende tijd wel eens wat posten over het verloop.
Wat ik bij het frame heb is een kloppend stuur van het gemoderniseerde remsysteem enkele remstangonderdelen, een frisse trapas met 50 t tandblad en cranks.
Kort geleden een Kronprinz velg van Charles gekregen. Die komt er in natuurlijk en een gezondheidszadel wat er volgens Mevr. ook op gezeten had heb ik er bij dankzij Jasper.
Veel werk zal gaan zitten in het namaken van de remmen. De stangen met ogen zijn vrij eenvoudig maar met name de bussen met remschoenen
op de vorken zijn redelijk complex van vorm en ook nog uitgerust met een linker en een rechter schroefveer die op torsie wordt belast.
Dat wordt nog een uitdaging of een fortuinlijke vondst natuurlijk...
Groeten,
Maarten