Pagina 1 van 1

KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 00.29
door FreekBronsema
Dag,

Ik zie vaak dat bij vouwfietsen het scharnier in het midden van het frame is gemonteerd. Los van dat dit er voor zorgt dat het makkelijk opvouwt, heeft dit ook een andere reden? Want is het door midden zagen van het midden van het frame het veiligste en krachtigste punt betreft drukpunten van je lichaam tijdens het fietsen? Of juist bij het stuur of zadel? Ik hoor graag jullie theorieën!

gr Freek

Re: KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 08.53
door Jeroen Zuiderwijk
Het scharnier zit in het midden, omdat dan de fiets zo kort mogelijk opvouwt. Los daarvan, hoe verder je van de kracht introductie zit, hoe lager het buigmoment. Dus hoe verder van het zadel, des te lager het buigmoment dat door het vouwmechaniek moet worden doorgegeven. Maar aangezien zo compact mogelijk opvouwen moet worden, bepaald dat het scharnier punt, en moet die gewoon sterk genoeg zijn om de de momenten op te vangen.

Re: KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 11.23
door FreekBronsema
Jeroen Zuiderwijk schreef: 25 apr 2022, 08.53 Het scharnier zit in het midden, omdat dan de fiets zo kort mogelijk opvouwt. Los daarvan, hoe verder je van de kracht introductie zit, hoe lager het buigmoment. Dus hoe verder van het zadel, des te lager het buigmoment dat door het vouwmechaniek moet worden doorgegeven. Maar aangezien zo compact mogelijk opvouwen moet worden, bepaald dat het scharnier punt, en moet die gewoon sterk genoeg zijn om de de momenten op te vangen.
Ahaa! Dus los van het vouwmechanisme, zou het allersterkste zijn om het bij het stuur pas door te zagen omdat dit het verste weg is van het zadel. Klopt dat?

Re: KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 12.20
door Jeroen Zuiderwijk
Klopt. Maar daar zit al een scharnier, dus dat zou geen zin hebben ;)

Re: KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 21.35
door wimjansen
Jeroen heeft gelijk, o.a. bij de Brompton is hiervan handig gebruik gemaakt. Bij dit fietsje, langdurig ontwikkeld en zeer doordacht uitgevoerd, zit het scharnierpunt van het frame kort achter de voorvork. Er zit ook een draaipunt bij de bracket, zeer stevig uitgevoerd, waardoor de driehoek zadel-bracket-achteras stijf blijft.
Niettemin is een vouw- of deelfiets altijd een compromis, al bestaan er modellen die niet voor het klassieke frame onderdoen.

Re: KRACHTPUNT VOUWFIETS?

Geplaatst: 25 apr 2022, 22.45
door Beau-Velo
Een Strida breekt net achter de voorvork. Bijzondere en slimme constructie om een compacte lichte vouwfiets te maken.
Fietst als een dweil vooral bij de eerste keer. Maar vind ze zo leuk! zo anders.